את כל הדברים האלה. מלמד שאמר הקב"ה כל עשרת הדברות בדבור אחד מה שאין הפה יכולה לדבר א"כ מה ת"ל אנכי ולא יהיה לך מלמד שחזר משה את כל דבור ודבור בפני עצמו. הכי איתא בסיפרא. ותימה מאי קשיא ליה אם בדיבור אחד נאמרו מ"מ היה משה רבינו ע"ה צריך לומר כל אחד ואחד בפני עצמו וי"ל הכי קשיא ליה אם בדיבור אחד נאמר למה פסק משה רבינו את הטעמים היה לו לומר כולן פסוק אחד ומשני מלמד שחזר וכו' ורבי ברוך ז"ל פירש א"כ מה ת"ל אנכי ולא יהיה לך דמשמע אלו לבד אמרן שהרי בשניהם בנגון אחד כאלו שניהם דבור אחד וגם כתובים בלשון הקב"ה כאלו הוא מדבר בעצמו אנכי, הוצאתיך, על פני, לאוהבי, אבל שאר הדברות יש פסוק לכל אחד לבדו זולתי לא תרצח לא תנאף לא תגנוב וגם יש פרש' בין זו לזו וכתובים בלשון משה ולא בלשון הקב"ה והיינו דאמר במסכת חגיגה אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום ופריך א"כ מה ת"ל אנכי ולא יהיה לך כלומר והלא לא נשתנו אלא משאר דברות שכלן בדבור אחד נאמרו ומשני שחזר על כל דבור ודבור בפני עצמו אך לא שמענו מפיו כי אם שנים: את כל הדברים האלה לאמר, “all of these words.” The word לאמר teaches that the entire Ten Commandments would be part of a single utterance, something that it is impossible for the mouth of a human being to do. Seeing that this was so, why does the Torah write it as if it had been a number of separate utterances, i.e. אנכי ה' אלוקיך, לא יהיה לך, etc.? This shows that Moses repeated each of the commandments. (Mechilta, Yitro bachodesh, section 4) This appears hard to understand, how did the author of the Mechilta think that Moses contributed to our understanding the Ten Commandments by repeating, or trying to repeat what G–d had done? What was meant is that Moses by adding the cantillations, enabled the people to understand every word. A different interpretation of this Mechilta by Rabbi Baruch: Moses in his repeating the utterance separated between what is the first verse in our chumashim, and the second verse by taking a breath, although basically the two verses are part of the same commandment. Proof of that is the fact G–d is speaking in the first person repeatedly, i.e. “I have taken you out of Egypt; My presence; I am the Lord your G–d; “the ones who hate Me.” “The ones who love Me.” All the other parts of the Ten Commandments are addressed to “you.” This is why the Talmud in tractate Makkot folio 24 states that the first two Commandments were uttered by G–d personally. The Talmud explains that although G–d uttered all Ten Commandments, the people could only hear and understand G–d as speaking the first two commandments. [They had asked Moses to interpret the remainder for them. Ed]