ויאמר כי יד על כס יה. פי' כשתהיה מלוכה של הקב"ה מתגברת על כסאו אז ילחם בעמלק ויד הוא לשון מלוכה. ומשם הר"א ז"ל שמעתי דכי יד קאי אעמלק משום דקשיא ליה דהכא כתיב כי מחה אמחה את זכר עמלק. ובפרשת כי תצא כתיב תמחה את זכר עמלק. ולא קשיא. הא כשפושט ידו על ישראל תמחה הא כשפושט ידו על ביהמ"ק אמחה אני דכתיב מלחמה לה' בעצמו ובכבודו בעמלק. וירושלים נקרא כסאו של הקב"ה ואין כסאו שלם עד שיכרית זרעו של עמלק וכתיב וה' לעולם ישב כונן למשפט כסאו ולכך אין המתים משמשים בשם יה כדכתיב לא המתים יהללויה. לפי שאין יכולין להלחם בעמלק מכיון שמתו. ולכך אמר דוד לא אמות כי אחיה ואספר מעשה יה יסור יסרני יה ולמות לא נתנני. וכתיב אבוא בם אודה יה: ויאמר כי יד על כס י-ה, he (Moses) said: “as soon as G–d’s hand on His throne will become firmly established throughout His universe, He will go to war against Amalek. The word יד describing an active monarchy is found in Samuel I 15,12,. I have heard in the name of Rabbi Aaron Halevi of blessed memory who questioned that the subject of the word יד here is Amalek, seeing that it says: ”I will surely wipe out.” How could Amalek have said this of himself? On the other hand in Deuteronomy 25,19, Moses commands the people in the name of the Lord that once the time has come when there is no more antisemitism, instead of letting bygones be bygones, the Jewish people are charged with seeing to it that even the mention of the name Amalek will be eradicated once and for all. Personally, I do not see a problem there at all. In our portion we discuss times when Amalek raises its hand against Israel. At such a time we need G–d to defend us against him. In Deuteronomy, it is presumed Amalek is raising his sword against the Temple, G–d’s home on earth. When the residence of the Lord is in danger, it is G–d’s people, we, who have to rise up in its defense. Jerusalem is called the throne of G–d. His throne is not secure as long as there is still any descendant of Amalek alive on this earth. We read in Psalms 9,8: וה' לעולם ישב כונן למשפט כסאו, “but the Lord abides forever; He has set up His throne for judgment.” This is the reason why the dead are unable to praise the Lord (Psalms 115,17) seeing that being dead they cannot battle Amalek. This is why David continues in Psalm 118 with: לא אמות כי אחיה ואספר מעשי ה' וגו', “I do not wish to die, as I want to be able to tell of the great deeds of the Lord, etc.”