וישב משה. פשט למה נאמר וישב ואחר ויגד לפי שמתחלה בא משה להשיב דברי ישראל להקב"ה ואמר לו הקב"ה המתן שאני רוצה לדבר עמך ודבר עמו הדבור והנה אנכי בא אליך ואחר כך כשגמר הקב"ה הדבור ויגד משה את דברי העם אל ה'. ובמסכת שבת פרק אמר רבי עקיבא מסיק דהאי וישב משה ויגד משה מצות הגבלה היה דברי ר' יוסי בר יהודה ורבי אומר דמתחלה אמר מתן שכרה והיינו וישב משה דברים המיושבים ללב ולבסוף פי' עונשה דכתיב ויגד משה דברים הקשים כגידים שהוא ירק מר ויום שבת היה כשנתנה תורה כדמוכח פרק רבי עקיבא וזש"ה בשובה ונחת תושעון זה התורה שנתנה בראשונה בשבת שהוא יום מנוחה ולוחות האחרונות שהוריד משה ביום הכפורים שהוא יום תשובה: וישב משה, “Moses brought back the reply, etc.” the reason why in verse eight the Torah uses the term וישב, for Moses bringing back the people’s answer, whereas in verse nine the word ויגד, “he told,” was chosen by the Torah is that when Moses began to tell G–d the people’s reaction, G–d interrupted him by saying that He wanted him to wait as He wished to speak to him some more. When G–d had completed speaking with Moses, Moses resumed telling Him about the people’s reaction. In the tractate Shabbat, on folio 87, Rabbi Akiva is quoted saying that the word above refers to the limitations imposed on the people, their being warned not to approach the mountain too closely as well as Rabbi Yoseph son of Rabbi Yehudah, according to whom G–d told the people first about the reward in store for people observing the Torah. Different scholars argue about whether Moses told the people first about the punishment for not observing the Torah, or whether he told them first about the reward in store for the people if they observed the laws of the Torah. The Ten Commandments were given on the Sabbath, as Rabbi Akiva said, the verse supporting being Isaiah 30,15: בשובה ונחת תושעון, “your salvation will come about by quiet and stillness.” The first time we hear about the concept as of stillness and quiet is when G–d rested on the seventh day of Creation. The second set of Tablets was also given to the people on a Sabbath, i.e. the Day of Atonement, also known as שבת שבתון, the “ultimate” Sabbath.