לפני בעל צפון. פירש"י הוא נשאר מכל אלהי מצרים כדי להטעותם חשב פרעה בלבו הוא מטעה אותן כדי להסכים על גזרתי לאבדם במים אלך ואעבדנו לכך נאמר ופרעה הקריב קרב לא נאמר אלא הקריב מלמד שהקריב קרבן לפניו. ד"א הקריב ישראל לעשות תשובה: לפני בעל צפון, “before Baal Tzefon.” According to Rashi, this was the only idol that had remained intact of all the Egyptian deities. G–d had arranged this in order to mislead the Egyptians into believing that this deity was more powerful that He. Pharaoh thought that the deity had deliberately tricked the Israelites in order to enable him to destroy them by means of water. [as a previous Pharaoh had attempted when he drowned the male Jewish infants. Ed.] This is why the Torah wrote in verse 10 that ופרעה הקריב, instead of ופרעה קרב, “Pharaoh had presented an offering,” instead of “Pharaoh approached,” as this phrase is usually translated (Compare Mechilta B’shalach 2,2). An alternate interpretation: the use of the transitive form of the word קרב is meant to tell the reader that the Israelites were inspired to engage in penitence when they saw that they were being pursued.
נכחו תחנו. תמה להרב רבי יהודה היאך אמר לו שיחנו על הים לפני בעל צפון והא אמרינן אסור לאדם לומר לחבירו המתן לי בצד ע"ז פלונית צ"ע. ולי נראה דדוקא לאדם אבל להקב"ה לא שהרי מצינו שהקב"ה יושב ודן את כל העולם אפילו בשבת ואפילו בר"ה ויום הכפורים אע"פ שלישראל אסור (וכה"ג כתב רש"י ז"ל בר"ה (דף ל' ע"א) ד"ה א"נ דאבני בליליא וכו' ה"מ בנין בני אדם וכו' יע"ש). ועוד נ"ל דעדיין לא נתנה התורה אין לחוש אע"פ שכבר הוא כתובה ומונחת לפני הקב"ה: נכחו תחנו, “and encamp facing it (the deity)!” Rabbi Yehudah found it difficult to understand why the Israelites had been instructed to encamp at that location facing the sea., He quoted the Talmud in tractate Sanhedrin, folio 13, where it is stated that it is forbidden to ask a friend to wait for him a few minutes so that he could take a closer look [or photograph] a certain idolatrous statue. Why would G–d have asked the Jewish people to face this statue while encamping nearby? I suppose the prohibition applies only to human beings, not to G–d Himself. After all, we are told that G–d judges the gentile nations every Sabbath and every Rosh Hashanah and Yom Kippur (Compare Rashi on the Talmud in tractate Rosha Hashanah folio 30.) In addition, seeing that the Torah had not been given as yet there is not really a problem.