בעשור לחדש. פסח מצרים מקחו בעשור הי' וכאשר ראו בכורי מצרים כך א"ל לישר' מה זאת לכם א"ל פסח הוא שיפסח המקום על בתי בני ישראל במצרים ויהרוג במצרים הבכורו' אצל המצריים ואמרו להם שלחו ישראל כי אתם גורמים לנו למות ולא רצו והם הרגו בהם כמה וכמה והיינו דכתיב למכה מצרים בבכוריהם בכורי מצרים לא נאמר אלא מצרים בבכוריהם שהבכורות הכו עצמן. ועוד אתמר במדרש כי כשלקחו הפסח בעשור לחדש שבת היה שהרי קי"ל דפסח מצרים בחמישי בשבת כדכתיב במס' שבת פ' ר"ע א"כ עשור שלו בשבת שלפניו וכשראו המצרים כשלוקחין הפסחים לשחוט נתקבצו עליהם להרגן כי יראתן של מצרים הי' בהמות ועשה להם הקב"ה נס וניצולו ולכך קרוי שבת הגדול מפני גדול הנס. ומיהו צריך ליתן טעם למה מקחו מבעשור. ואו' רש"י שיתעסקו בברית מילה ובדם פסח ד' ימים. ומקשים ד' ימים למה ואומר הרב יצחק מאיבר"א כדי שימולו וישהו ג' ימים אחר המילה קודם שיצאו לדרך: בעשור לחודש, “on the tenth day of the month;” the acquisition of the Paschal lamb in Egypt had to be made on the tenth of the month. There was a special reason for this. When the firstborn Egyptians saw what the Israelites were doing, they asked them for the reason of this. The Israelites explained that it was an offering to be offered when G–d would skip over the homes of the Israelites when He would slay the Egyptian firstborns as a punishment for their refusing to let the Israelites go. Upon hearing this, the firstborn Egyptians immediately went to the other Egyptians telling them to release the Israelites forthwith, accusing them of responsibility for their death in case they refused. Nonetheless, the other Egyptians refused. In fact, they themselves slew some of the firstborns in an altercation. This is what is meant when we read in Psalms 136,10: למכה מצרים בבכוריהם כי לעולם חסדו, i.e. the psalmist does not write: that G–d smote the Egyptian firstborns, but that the Egyptians killed their firstborn. (Compare Midrash Tehillim 136, as well as Yalkut Shimoni on that verse.) We read also in that Midrash that the tenth of the month of Nissan of that year occurred on a Sabbath so that Passover occurred on the Thursday following, as stated in the Talmud, tractate Shabbat folio 87. When the Egyptians saw how the Jews made ready to cut the throats of their lambs they attacked them, as they were afraid of these animals, which were deities for them, and feared punishment for allowing their deities to be slain. G–d performed a miracle for the Israelites thus attacked and they were saved. This is the reason why the Sabbath prior to the Exodus is called שבת הגדול, “the great Sabbath.” Still we need to explore the reason why the tenth day in Nissan was chosen for the command to the Israelites to purchase, or if they had animals to set aside the respective animal for that sacrifice. According to Rashi, the Israelites were required to perform circumcision on themselves prior to being able to slaughter and to partake of the Paschal lamb. It would take them four days to recover from the wounds inflicted through their having circumcised themselves. (Attributed to Rabbi Yitzchok from Ibro.)