הוא הרמז אל מין אחד מן המדומים כי קצת אנשי העיון אומרים שזה מכת הנמנע ואמרו אחרים שזה מכת האפשר, פי' המדברים חשבו כי כל מדומה עובר אצל השכל כמו שישוב כדור הארץ גלגל סובב וישוב הגלגל כדור הארץ שאפשר היותו בבחינת השכל. וכמו שיתנועע כדור האש לצד נקודת המרכז ויתנועע כדור הארץ לצד המקיף ואין זה המקום יותר ראוי בזה הגשם מן המקום האחר לפי ההעברה השכלית והרבה מאלו הנמנעות יאמרו, כמו שתמצא בפ' ע"ג מראשון, ואמר באותו הפרק שהם עם זה מסכימים שהתקבץ שני ההפכים בנושא אחד ובעת אחת שקר לא יתכן ולא יעבירהו השכל, וכן יאמרו ג"כ היות עצם אין מקרה בו כלל או מקרה לא בנושא כדברי קצתם נמנע ולא יעבירהו השכל, וכן יאמרו שההפך העצם מקרה או ההפך המקרה עצם לא יתכן. ולא הכנס גשם בגשם יתכן, והם בוחנים הראוי והאפשר והשקר פעם בדמיון ולא בשכל ופעם בתחלת הדעת המשותף, הנה התבאר כי המדומה אצלם הוא אפשר יסכים עמו המציאות או לא יסכים עמו, וכל מה שלא ידומה הוא הנמנע:
ואע"פ שהאומר במציאות מקרה לא בנושא לא הביאהו לזה העיון לבד אבל שמירת ענינים, פי' שהאומרים זה כדי שתמלט להם בזה הדרך אמונת היחוד, אמר בפרק ע"ה שקצתם יאמינו שהבורא רוצה ברצון והרצון ההוא אינו ענין נוסף בעצם הבורא אבל הוא רצון לא בנושא ונמשכים אחר ההקדמות אשר קדמו, אמרו הרצון אשר לא בנושא לא יהיה בשנים כי לא תהיה עלה אחת מחייבת שתי דינין לשני עצמים. וזה כמו שהודעתיך ביאור הנעלם במה שהוא יותר נעלם ממנו, הרצון אשר יזכרוהו לא יצוייר והוא אצל קצתם נמנע ואצל מי שיאמינהו יתחדשו עליו ספקות שא"א לדחותם והם יקחוהו מופת על האחרות:
כן המציא הדבר מוגשם לא מחומר כלל, פירוש כמו שיש דברים שהם מכת הנמנע ויש דברים שהם מכת האפשר כן המציא דבר מוגשם וכו', או בשכל עצמו מבדילים בין המושכל והמדמה, והאמת כן הוא שבשכל עצמו יודע ההבדל אשר בינו ובין המדומה כמו שאמר הוא בפ' ע"ג בהקדמה עשירית בהערה, אמר האדם לא הובדל בדמיון ואין פועל הדמיון פועל השכל אכל הפכו, וזה כי השכל יפרק המורכבות ויבדיל חלקיהם ויפשיטם ויציירם באמתתם ובסבותם וישיג מן הדבר האחד ענינים רבים מאד נבדלים אצל השכל כהפרש שני אישים מבני אדם אצל הדמיון במציאות, ובשכל יבדיל הענין הכללי מן הענין האישי ולא יתאמת מופת מן המופתים אלא בכללי, ובשכלי יודע הנשוא העצמי מן המקרה ואין הדמיון פועל דבר מאלו הפעולות, שהדמיון לא ישיג אלא האישי המורכב בכללו לפי מה שהשיגוהו החושים או ירכיב הדברים המפוזרים וירכיב קצתם על קצתם והכל גשם: