ולרוב ההרכבה בזה המין מפני שהוא המורכב האחרון. פי' שיש בו ארבעה ליחות והם כנגד ארבע יסודות והכח על הצמיחה שהוא משותף בזה עם הצמחים והנפש החיונית אשר הוא משותף בה עם שאר ב"ח והכח השכלי אשר בו הוא נבדל משאר ב"ח א"כ הוא המורכב האחרון, ומתוך כך יתחייב שיהיה ההבדל רב בין אישיו:
ועלת זה התחלף המזג, ר"ל כי המדות נמשכות אחר המזגית כמי שיש לו חום חזק בלבו שיהיה תמיד כועס ומי שהדם גובר עליו יהיה תמיד שמח, וכן שאר המדות כלם נמשכות אחר המזגים, אמנם יש בכחו לנטות מהם ולהתגבר עליהם ומתוך כך נסכים למשיג שיסדר קבוצם וימשכו אחר חוקים נאותים לסדור ולא ימשך כל אחד לפי טבע מזגו שבזה יפסד הסדור והקבוץ לרוב התחלפות הדעות:
כי לכל צורה טבעית קצת מקרים מיוחדים נמשכים. הרצון בו כמו מדת הנדיבות והיושר והחמלה ויראת חטא וזולתם בלתי המקרים הנמשכים אחר החומר כמו הקושי והרכות והספוגיות והמקשיות והתמונה ותתואר והמקרים שיגיעו מצד שהוא בעל נפש:
יש לה מבוא בענין הטבעי, הרצון בזה מפני שהוא נימוס אלהי משוער בתכלית היושר והשווי והמכוון ממנו שימשכו בני אדם אחר זה הסדור לא יסורו ממנו ומרוב התמדתם ישובו הענינים ההם המסודרים בדת כאלו הם עניינים טבעים, אחר שהכל נמשכים אחר הדעות ההם נמצאת התורה לכל האנשים הנמשכים אחר פעולותיה כאלו היא להם ענין טבעי לרוב התמדתם ושקידתם בסדר ההוא המתוקן והישר סדרו הש"י הנותן אותה ומהם מי שיהיה הוא בעצמו ר"ל המנהיג בהנהגה ההיא