מפני שדרכן של שרצים לגלות ואין דרכן לכסות
(אי נמי טעמא דהניחה מגולה ובא ומצאה מכוסה מכוסה ובא ומצאה מגולה הא מצאה כמה שהניחה לא טומאה איכא ולא פסולה איכא)
ואילו ספק מים מגולים אסורין ש"מ חמירא סכנתא מאיסורא ש"מ
תנן התם ג' משקין אסורין משום גלוי מים ויין וחלב כמה ישהו ויהיו אסורין כדי שיצא הרחש ממקום קרוב וישתה וכמה מקום קרוב א"ר יצחק בריה דרב יהודה כדי שיצא מתחת אוזן כלי וישתה
ישתה הא קא חזי ליה אלא ישתה ויחזור לחורו:
שאני התם דאיכא למימר העמד טמא על חזקתו ואימא לא טבל
ה"נ העמד בהמה על חזקתה ואימר לא נשחטה הרי שחוטה לפניך
ה"נ הרי טבל לפניך הא איתילידא ביה ריעותא
ה"נ איתילידא בה ריעותא סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי
מיתיבי שחט את הושט ואח"כ נשמטה הגרגרת כשרה נשמטה הגרגרת ואח"כ שחט את הושט פסולה
שחט את הושט ונמצא הגרגרת שמוטה ואינו יודע אם קודם שחיטה נשמטה אם לאחר שחיטה נשמטה זה היה מעשה ואמרו כל ספק בשחיטה פסול
כל ספק בשחיטה לאתויי מאי לאו לאתויי כה"ג לא לאתויי ספק שהה ספק דרס