איזה עצות להתעלה ולתקן א״ע בהן Some Suggestions with which to Elevate and Improve Oneself
תלמיד ותיק, בטח שאלה נפשך, הלא התורה היא הכל אף מדור הקב״ה היא, והלא לומד אני, ולמה איני מתעלה? ואף שיש לי זמנים שמרגיש אני א״ע גבוה מעט, אבל האם מעט מן המעט הזה כל העלי׳ היא אשר עלי לעלות. האם בזה כבר אגיע למצב שדורשים ומבטיחים בקונטרס הזה, ואשר קותה נפשי אליו כ״כ. ולמה עוד ישנם אנשים שלומדים תורה ופורשים ממנה ח״ו ויורדים אח״כ לבאר שחת. ואיפה היא הבטחת קדושינו ז״ל שאמרו, שהמאור שבה מחזירו למוטב. אמנם כן, בלמוד התורה מתקשרים הלומדים במלמד תורה לעם ישראל, הוא האלהי ישראל. אבל צריכים לדעת איך ללמוד תורה, ובזוה״ק (ח״ג קנ״ב) איתא: מאן דחשיב דההוא לבושא איהו אורייתא ממש ולא מלא אוחרא, תיפה רוחי׳ ולא יהי׳ לי׳ חולקא בעלמא דאתי, עכ״ל הק׳*)מי שחושב שהתורה היא רק הלבוש שבה ולא יותר, תיפח רוחו ולא יהיה לו חלק לעולם הבא. זאת אומרת שמי שלומד את התורה רק בשכל אנושי יבש בלבד, כמו להבדיל שמעיין בדבר שכל אחד, אומר הזוה״ק שאין לו חלק לעולם הבא, השכל הפשוט אשר בתורה רק לבוש התורה הוא ומי מתלבש בלבוש הזה, ד׳ ית׳, וכשלומדים תורה צריכים להשתדל לבוא אל האל מסתתר שהסתיר עצמו בתורה. רצונך לטהר את נפשך, כבר אמר ר״ע: מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב״ה מטהר את ישראל, אבל רק מי שבא אל המקוה ונכנס בה יטהר. חדור איפוא דרך לבוש התורה אל הקב״ה שנמצא בה, ואז תטהר. הן אמת שבשעה שאתה לומד תורה, קשה לך לעורר את נפשך במחשבות עילאות, מוכרח אתה להעמיק בה בראשך וכל עצמך לעבוד עבודה קשה המתשת את הכח, אבל עורר את נפשך טרם שתבא ללמוד, גלה אותה וקשרה בד׳. ואז כשתבא ללמוד תודה, אתה תעבוד בפשט השכל הפשוט, והנפש הגלוי׳ שלך תרוץ ותחדור דדך הלבוש אל מלכה וקונה אשר בה ותתיחד עמו ית׳. Advanced student, you have certainly asked yourself, "Isn’t the Torah everything - and even the domain of the Holy One, blessed be He? Given that I am studying it, why am I not elevated? And even though there are times when I feel a little elevated, is that tiny bit all the elevation that I can hope to aspire to? Will I reach the state that they are requiring and promising in this book - and that I have hoped for so much - with this? Moreover, why are there others who study Torah and then separate from it, God forbid - and then descend to the pit of destruction? And where is the promise of our holy ones, may their memory be blessed, that its light should bring them back to the good?" Indeed it is true that Torah study connects those who study it to the One who teaches Torah to the Jewish people - the God of Israel. But one needs to know how to study Torah. It states in the holy Zohar 3:152, "The one who thinks that the clothing is the actual Torah and nothing else will have his essence removed and will not have a share in the world to come." (Editor’s note from the printed edition: That is to say, about someone who studies Torah only with his dry human intellect like, mutatis mutandis, he would study another intellectual matter - the holy Zohar says that he has no share in the world to come. The simple intellect that is found in the Torah is only the Torah’s clothing. But who is it that wears this clothing? It is God, may He be blessed. So when one studies Torah, he must make efforts to reach the Hidden One who is hiding Himself in the Torah. Do you want to purify yourself? Rabbi Akiva has already said (Yoma 85b), "Just like a mikveh purifies the impure, so too does the Holy One, blessed be He, purify Israel." But only the one who enters the mikveh is purified. So delve by way of the clothing to the Holy One, blessed be He, who is found in it - and then you will be purified! Granted, at the time you are studying Torah, it is difficult for you to arouse your spirit with lofty thoughts; as you need to concentrate with your whole mind and being in a way that weakens your strength. So arouse your spirit before you start to study Torah, uncover it and connect it with God. And then when you begin to study Torah, you will work with the simple intellect, but your revealed spirit will race and delve by way of the clothing to its King and Creator which is in [the Torah] and become unified with Him, may He be blessed.
אבל הדבר הזה לא טוב הוא מה שגם הנפש שלך - שבה אתה רוצה להתעלות ולהתקרב, נעלמה ממך, מוסתרת היא בגופך וישנה היא בגשמיותך, ואם לא תקיץ אותה משינת עולם, ולא תגלה אותה מן מחצלת הקנים אשר היא קבורה בה, במה תתעלה ובמה תתקרב אל קדוש ישראל. אבל דע נא שהקיצת נפש הקדושה לא כהקיצת גוף הישן היא, אותו מקיצים בפעם אחת, ואת הנפש רק בהתמדת העבודה שמכריחים אותה לעבוד יכולים להקיץ. כי יכול האיש לעשות מצות, בידיו, בכל אבריו אף בפיו, להתפלל, והנפש גם אז תישן אף תתעלף, צריכים להכריח את הנפש שהיא תעבוד והיא תפעל ובזה תתעורר ותתגלה. לכן גם בכל היום, אף בשעה שאין אתה לומד תורה תזכור שעבד ד׳ אתה ועליך להתקשר בו. חזק את אמונתך בד׳, חשוב כמה פעמים ביום. אני מאמין בד׳ ית׳ באמת ובלב שלם. אבי ומלכי, ברור לי שאתה אדון העולם אשר בראת את כל העולמות וכל אשר בהם, המלאכים בשמים אף הבריות הקטנות אשר מתחת לארץ, ואתה מקיף אותי וממלא את גופי ורוחי, עבדך אני ולך כל עצמי מסור, הפוך והפוך במחשבה זו דכולה בה. But this will not be effective if your spirit - through which you want to elevate yourself and get close to God - is hidden from you; if it is hidden in your body and sleeping in your physicality. So if you don't arouse it from its permanent sleep and don't uncover it from the reed sheet under which it is buried, how will it be elevated and how will it approach the Holy One of Israel? In addition, you should know that awakening a holy spirit is not like awakening a sleeping body. The latter is awoken all at once, whereas the spirit requires continuous work in order to awaken it. As a person can do the commandments with his hands and all of his other limbs and even pray with his mouth, yet his spirit can still be asleep - even unconscious. One must force the spirit to work and be active, and that is how it will awaken and be revealed. Hence during the whole day, even when you are not studying Torah, you should remember that you are a servant of God, and that you must connect with Him. Strengthen your faith in God and think several times a day, "I truthfully and wholeheartedly believe in God, may He be blessed. You are my Father and King. It is clear to me that You are the Master of the world who created all of the worlds and all that is in them - the angels in the heavens and even the tiny creatures under the ground - and that You surround me and fill my body and essence. I am Your servant and I am totally dedicated to You." 'Go over this thought over and over, for everything is in it.'
תרגיל את לבך ונפשך להשתפך לד׳ בשיח ותפלה, הנער אף הגדול אם יש לו אך דעה קטנה, חושבים שכל עצמה של התפלה היא הדאגה והצרות שעלי׳ מתפללים, כמו שמבקש העני מן העשיר או כל איש מן מלך בו״ד אשר בידו להושיעו באיזה דבר. אבל רק איש בער ולא ידע יכול לחלל כ״כ את התפלה ולחשבה רק צורך הדאגות, ולולא צרכיו לא הי׳ מתפלל ח״ו. כי באמת התפלה בעצמה, התקרבות הלב והשתפכות הנפש לד׳ בתפלה, זו היא העיקר אשר בתפלה. וראה נא במדרש עוד יותר, לא בלבד שאין התפלה מסובבת מן הדאגות והצרות, רק שלפעמים את הדאגות שולח ד׳ כדי שנתפלל אליו ית׳. איתא בשמות רבה (פ״א), אמר ריב״ל למה הדבר דומה, למלך שהי׳ בא בדרך והיתה בת מלכים צועקת לו, בבקשה ממך הצילני מיד הלסטים, שמע המלך והצילה. לאחר ימים ביקש לישא אותה לאשה, הי׳ רוצה שתדבר עמו ולא היתה רוצה, מה עשה המלך, גירה בה הלסטים כדי שתצעק וישמע המלך, עכ״ל הק׳. Accustom your heart and spirit to pour itself out in speech and prayer in front of God. A youth - and even an adult if he only has the understanding of a child - thinks that the whole essence of prayer is the concerns and troubles about which one prays. This is like a poor person who requests help from a wealthy man, or any person who requests that a king of flesh and blood save him from something which is in his power. But only a foolish man with no understanding can profane prayer so greatly and think that it is only for the sake of our concerns - such that without his needs [that he wants answered], he would, God forbid, not pray. For actually, prayer itself - bringing the heart close and pouring out the spirit to God in prayer - is the essence of prayer. Moreover, please see in the Midrash that prayer [should not be] caused by concerns and troubles, but rather it is sometimes that God sends concerns so that we will pray to Him, may He be blessed: It is stated in Shemot Rabbah 21:5 - Rabbi Joshua ben Levi says, "To what is this matter similar? To a king that was on a journey when he heard a daughter of royalty yelling out to him, 'I plead with you, save me from the robbers!' The king heard and saved her. After some time, he sought to marry this woman. He wanted her to talk with him but she didn’t want to. What did the king do? He sent the robbers to trouble her, so that she would yell out and he would hear her." Up to here are its holy words.
את הנמשל בטח אתה מעצמך, מבין הנפש שלך בת מלכים, רוצה הקב״ה לישא אותה, כלומר שתתקרב ותתיחד בקדושתו, וצריכה לדבר ולהתפלל אליו, כי ע״י התפלה הפנימית הבאה מקירות הלב, הנפש מתעוררת משנתה, הומה ומתיחדת במלך מלכו של עולם, והיא עיקרה ותכליתה של התפלה, עד שישנן דאגות שד׳ שולח אותן לאיש הישראלי כדי שיתעורר ע״י להתפלל ולצעוק לד׳ מקרב לבו ונפשו, כמו אותו המלך שגירה את הלסטים בבת המלך כדי שתצעק אליו. ואף אתה כשבאת לעורר את נפשך שלא תישן ותתעלף בשעה שאתה עומד לפני אביך שבשמים ומתפלל, מתחלה עורר עצמך בעניני התפלה שכואבים לך ואתה צריך להם, כמו באתה חונן לאדם דעת, השיבנו אבינו לתורתך, שאתה משתוקק שיפתח ד׳ את לבך ונפשך לתורה ולעבודה. וכן בברך עלינו את השנה הזאת, שלא בלבד על ברכת התבואה היא, רק בכלל תפלה על הפרנסה היא. והאם לא יחם לבבך ולא תשפוך נפשך להתפלל לד׳ שיפרנס את הוריך, ואז נפשך תתעורר תתגלה ותתיחד במלכה וקונה. ולא בשעה שאתה מתפלל בעניני צרכיך לבד, רק כיון שתתרגל נפשך לקום ולהתעורר, אז בשעה שתדבר עניני ד׳, עוד יותר תתלהב בהתלהבות האמיתית, וכשתאמר לד׳ אתה קדוש ושמך קדוש, תתפעל נפשך ותרגיש איך היא עומדת לפני מקור הקדושה ומדברת אליו בלשון נוכח ומשבחת את קדושתו בפניו ואומרת אתה קדוש ושמך קדוש וכו׳. ותתלהב ותמס בנועם קדושת קדוש ישראל, וכן בשאר עניני התפלה, ולא בתפלה של חיוב שחרית מנחה וערבית בלבד, רק גם בכל היום תשתדל להמציא לך איזה זמן פנוי, שבו תשיח עם ד׳ בתפלה ובשירה, וככל אשר תתרגל יותר בשיח הנפש, יתרכך לבך, רוחך יתנשא ונפשך תתקרב יותר לד׳. אבל לעורר את נפשך שתדבר לד׳, תוכל רק אם תחזק את מחשבתך הנ״ל באמונתך שד׳ מלא כל הארץ כבודו, ואף אם אתה אינך רואה אותו, בו ובקדושתו אתה עומד. ולא במחשבה אחת יצאת ידי חובתך בזה, רק ככל שתכפול ותתמיד לחשוב במחשבה חזקה את עניני האמונה, יותר יקל לך לעורר את נפשך שתדבר לה׳ העומד לפני׳. You certainly understand the analogy on your own. Your spirit is a daughter of royalty which the Holy One, blessed be He, wants to marry - meaning to bring close and have unify with His holiness. So it needs to speak and pray to Him. For it is from the inner prayer that comes from within the heart that the spirit awakens from its slumber, calls out and unifies itself with the King - the King of the world. And that is the essence and purpose of prayer - so much so that God sends concerns to some Jews, so that they will pray and cry out to God from the bottom of their hearst and spirits. This is like that king that sent the robbers against the daughter of royalty to trouble her so that she would yell out to him. So, you too, when you are ready to awaken your spirit, such that it not sleep and stay unconscious; first awaken yourself with matters related to prayer that hurt you and that you want - such as in (the blessings), "You grant understanding to man; bring us back, our King to your Torah" - that you yearn that God should open your heart and spirit to Torah and divine service. And likewise in, "Bless this year for us" - for it is not only for the blessing of produce; rather, this prayer is [also] for sustenance in general. And does your heart not warm up and your spirit not pour itself out to pray to God to sustain your parents? And then your spirit will awaken, be revealed and become unified with its King and Maker. But this should not only be when you pray regarding your needs. Rather once you have accustomed your spirit to get up and awaken, it will be even more enthusiastic - with genuine enthusiasm - about matters relating to God. When you say to God, "You are holy and Your name is holy," your spirit will be excited and have the sensation that it is standing in front of the Source of Holiness, and that it is speaking to Him in second person and praising His holiness in front of Him, and that it is saying, "You are holy and Your name is holy, etc." And it will enthuse and melt in the pleasantness of the holiness of the Holy One of Israel. And likewise in the other subjects of the prayers. But not only during the obligatory [services of] the morning, afternoon and evening; all day, you should make efforts to find yourself some free time in which you can speak with God in prayer and lauding. And the more you accustom yourself to the speech of the spirit - the more your heart will soften, your essence will climb and your spirit will come closer to God. But you can only awaken your spirit to speak to God if you strengthen your aforementioned thought that the earth is full of God's glory; and that even if you don't see Him, you are standing within Him and His holiness. Nor have you fulfilled your obligation in this with [just] one thought. Rather the more you can constantly go over thoughts of strong faith, the easier it will be for you to awaken your spirit to speak with God, who is standing in front of you.
ואם עוד יקשה לך לצייר לעצמך איך אתה עומד לפני ד׳, ונפשך תתפעל ותתלהב בתפלה בעודה לפניו ית׳ אשר כבודו מלא עולם, מפני שבעולם גשמי אתה נמצא, עיניך רק גשם רואות וידיך חומר ממשמשות. הבט נא השמימה והתבונן, אמץ את מחשבתך וחשוב, אני עומד מעבר מזה ומעבר השמים השני, עולם אחר לגמרי הוא, מלאכים שרפים וכל נשמות האבות הנביאים והצדיקים ובתוכם כסא הכבוד נמצא, וד׳ הגדול הקדוש והנורא עליו שוכן. האל המסתתר בעולם הזה, שם הדר כבודו כ״כ נגלה. התחזק הבט וחשוב. עומד אני מעבר מזה ואומר אליו ית׳ ברוך אתה ד׳, אותך ד׳ שעיני נשואות אליך אני מברך, בין אם אני רואה בין אם איני רואה אותך, את עיני אני מאמץ ובך מסתכל ומברך ומדבר אליך ד׳. But if it is still difficult for you to picture yourself standing in front of God, such that your spirit be excited and enthused in prayer while you are standing in front of Him whose glory fills the world - because you are in a physical world and your eyes only see the physical and your hands only touch the material - look up at the heavens and contemplate; concentrate your thoughts and think: I am standing on one side of the heavens. But on the other side, another whole world exists. There one can find the angels, the seraphim and all the souls of the forefathers, the prophets and the tzaddikim. And among them is the throne of glory and the great, holy and awesome God who dwells upon it. God, who is hiding in this world, has the majesty of His glory powerfully revealed there. Redouble your efforts, look and think: I am standing on this side and am saying to Him, "Blessed are You, God; I am blessing You, God, to whom I lift up my eyes - whether I can see You or can't see You, I exert my eyes and look at You and bless and speak to You, God."
ואם רצונך לדעת עד כמה ראיתך זו נוגעת למעלה, עמוד ושמע את דבר ד׳. איתא בספר היכלות וקצת מזה מובא בטור או״ח ס׳ קכ״ח, שאמר ד׳, ברוכים אתם לד׳ שמים ויורדי מרכבה, אם תאמרו ותגידו לבני מה שאני עושה בשעה שמקדשים ואומרים קדוש קדוש קדוש, ולמדו אותם שיהיו עיניהם נשואות למרום לבית תפלתם (היינו לשמים, וזה שער השמים), ונושאים עצמם למעלה, שאין לי הנאה בעולם כאותה שעה שעיניהם נשואות לעיני ועיני בעיניהם, באותה שעה אני אוחז בכסא כבודי בדמות יעקב ומחבקם ומנשקם (היינו לכל אחד מישראל) ומזכיר גלותם וממהר גאולתם, עכ״ל הק׳. מה נאמר ומה נדבר. שער נא, עינינו מסתכלות במרום בעיניו כביכול, והוא ית׳ מסתכל בנו, וכבודו מתענג מן ההסתכלות הזאת. כביכול, האב והבן מביטים זה בפני זה, ומתוך אהבה ומגודל החבה לא יוכל האב להתאפק ואוחז ומחבק ומנשק אותו הבן. הלב מתמוגג, והנפש מתפרצת, מתלהבת וקוראה, אל אבי, אל קדושי, אני עולה, אני עפה. And if you want to know to what extent your seeing like this affects the Supernal, get ready and listen to the word of God! It is stated in the Sefer Heichalot - and a small part of it is brought down in Tur, Orach Chaim 128 - that God said, "Blessed are you, heavens and those that descend into the chariot, if you can say and tell My children that which I do when they are sanctifying [Me] and saying, 'Holy, Holy, Holy' and [if you can] teach them to lift their eyes upwards towards their house of prayer (meaning the heavens, which is 'the Gate of the Heavens') and raise themselves upward. For I have no greater enjoyment than the time when their eyes are lifted up to My eyes, and My eyes are in their eyes. At that time, I grab My throne of glory by the image of Jacob and hug them and kiss them (meaning every Jew) and remember their exile and hasten their redemption." Up to here are its holy words. What can we say and what can we speak? Please conjure this - our eyes are looking upwards into His eyes, as it were; and He, may He be blessed, is looking at us, and His glory delights in this vision. As it were, the Father and the son are looking at each other, one across from the other. And out of His love and great fondness, the Father is not able to hold back, such that He grabs a hold of, hugs and kisses, the son. The heart melts and the spirit explodes, enthuses and calls out, "To my Father, to my Holy One shall I arise, shall I fly!"
בדברים הללו תעיין מתוך ראי׳ בשמים ותאמץ עיניך ולבך להבט ולכון. ובכלל כשאתה מדבר לד׳ בלשון נוכח, למשל אתה הוא אלהינו או ברוך אתה וכו׳, אף אם אין אתה מביט בשמים בשעה זו, תדייק את ה-״אתה״-, ותצייר בדעתך שלד׳ אשר לנגדך אתה אומר ״א ת ה״. אבל אל תדמה שרק באופנים הללו לבד שרשמנו לך, יכול אתה לעורר את נפשך, לא כן הוא, כל איש ישראל אם רק יודע שאין גופו ולבו הפקר לעשות ולחשוב מכל הבא בידם, כל איש שעובד עם עצמו, כפעם בפעם ימציא לו אופנים ואמצעים לעורר את נפשו בהם, להתלהב ולצאת מתוך מחבואי גופה להתקרב לד׳, ויש גם פעמים שתבואנה לך מחשבות והתעוררויות מעצמן אשר לא שערת ולא הכינות אותן, למשל בימים הנוראים בתפלה כשמרננים השבח לד׳, אתה הוא אלקינו וכו׳, וגם אתה התחלת עמהם לרנן, ויבא מורך בלבך, הלא עתה העליונים והתחתונים שרים שירה להאל הגדול המתנשא עליהם, ואיזה שייכות לי השפל עמהם, ואיך אתחצף להתערב עם משוררי אל ומשמחי אלהים, ופתאום כאלו נפח בך רוח חיים רוח התחזקות, הלא כך דרכה של שמחה, הכלי זמר והמנגנים הולכים ברחוב ומנגנים, ועמהם המחותנים וכל החשובים ששים ושמחים, וילדי העיר הבזוים היחפים שחורי פנים ומלוכלכי בגדים אחרים אצים ורצים, מוחאים כף ועמהם שמחים ומזמרים, וגם זהו מכבודי החתונה והשמחה, ונפשך רואה אז מקהלה גדולה משוררי אל, מלאכיו במרום, יחד עם ישראל למטה, שרים ומזמרים עתה שירה למלך הכבוד אשר עומד עליהם, שומע ומאזין, שמח ומתפאר, ואתה כילד יחף ומלוכלך בכל כחך רצת ואליהם נתחברת, ויחד עם המקהלה הקדושה אתה מרנן שירה לאלהיך שהשתוקקת אליו שמחתך מתלקדת ורוחך נשברה ומתלהבת עד מאד, עד שלפעמים לבך נמס ובוכה בזה יותר מאשר בכל נדרי. Focus on these things when you look up to the heavens; exert your eyes and your heart to look and concentrate. And in general when you speak to God in second person - for example, "You are our God," or "Blessed are You, etc." - be exacting about the "You," even if you are not looking at the heavens at that time. Picture in your mind that you are saying, "You," to God who is in front of you. But do not think that you are only able to awaken your spirit in the ways that we have written to you. The matter is not like this. Every Jew - so long as he knows that his body and heart are not unbridled, to do and think what comes to them; and he works upon himself - will occasionally find ways and methods to awaken his spirit and enthuse; and to have it release itself from the hiding places of its body in order to come closer to God. And sometimes thoughts and arousals will come to you on their own, such that you do not conjure or prepare for them. For example, during the High Holiday prayers when [the congregation] is singing the praise of God, "You are our God, etc.," you begin to sing with them. But then fear comes into your heart: Are not the higher and lower beings now singing praise to the great God that towers above them? What connection do lowly I have with them; and so how can I have the temerity to join with the singers of God and the ones that bring Him joy? And then a spirit of life and strength suddenly comes to you: Is this not the way of joy? The instruments and musicians go through the streets and play together with the families of a wedding party and the important [guests], and they are [all] gladdened and rejoice. But the degraded children of the city - barefoot, with blackened faces and with dirty second hand clothing - also hasten and race to rejoice, sing and clap their hands with the others. And this is also part of the joy of a wedding and its honor. And then your spirit sees the great chorus of God's singers - His angels above together with Israel below - now singing and humming a song to the King of glory that stands above them, hearing and listening, rejoicing and glorified. And you are like the barefoot dirty child; so you run with all of your strength and join them. And together with the holy chorus, you sing praise to your God for whom you have yearned. Your joy is full and your essence is overflowing with tremendous enthusiasm - so much so that your heart is sometimes melting, and you cry about this more than you cry at Kol Nidrei.
וזהו רק אם אתה תעבוד הרבה פעמים לעורר את נפשך ולא תישן ע׳ שנות חיי׳ בתוך לב אבן, ואז גם מעצמה תתעורר, ודע לך שגם מצדיקינו ומקדושינו זי״ע, שרפי אל שעלו והתקרבו לד׳ יותר מכפי שאנו משיגים, גם מהם בראשית עבודתם השתמשו לפעמים באופנים ואמצעים לעורר את נפשותיהם הקדושות והטהורות, למשל בבית אהרן איתא, שהצדיקים היו משערים בעצמם קודם התפלה שהם שוכבים ביסורים בקבר ובא אחד ואמר לו, קום עמוד והתפלל, ע״ש*) וכנראה שם שרק מתחלה התעוררו בזה ואח"כ לא צריכים לזה, כי איתא שם שהה"ק ר"א זצ"ל התפלל בהתעוררות זה שנה ומשמע שלא יותר. ודעת לנבון נקל, כמה האיש מתעורר בתפלתו אם רק מצייר זאת במחשבה חזקה, וגם אתה תלמיד ותיק אם בראשיתך תשתמש באמצעים שונים ותעבוד בהם, יכול אתה להגיע לגדלות אי״ה למעלה מהשגת עצמך. But this is only if you work on many occasions to awaken your spirit; and it doesn't sleep within a heart of stone for the seventy years of your life. Then it will also awaken on its own. And you should know that some of our tzaddikim and holy ones, may their merit protect us - seraphs of fire who came closer to God than we can imagine - sometimes used [various] methods and mechanisms to awaken their holy and pure spirits at first. For example, it states in Beit Aharon that before prayer, the tzaddikim would imagine themselves laying in the grave with afflictions, until someone would call to them and say, "Arise and stand up to pray" - see there. (Editor's note from the printed edition: And it appears that they aroused themselves with this only at the beginning, and that they no longer needed it afterwards. For it is stated there that Rabbi Asher (the First of Stolin), may the memory of the tzaddik be for a blessing, prayed with this [tool] for a year. It is implied there that it was [only a year, and] not more.) And it is easy for an understanding person to know how a person can be aroused in his prayer if he pictures this strongly in his thoughts. And you too, advanced student - if at the beginning, you use various methods and work through them, you will be able to, God willing, reach a greatness beyond what you can fathom.
ומעתה זה הוא יסוד הבחירה שלך, שתתעורר ותגבי׳ א״ע ותתקרב מעט לקדושה, ובשעה זו של התרוממות, בנפש גבוהה וטהורה תסתכל על נמיכיותיך אשר אתה קבוע בהן תמיד, על העצלות, על שאר המדות הרעות, על מחשבותיך ועל רצונך הנמוכים שאתה חושב ורוצה, ומעצמך תבוש מהם, וע״ע תכעס ותרגז לאמר. הוי, למה אני שוכב כל היום בבור רפש, ממש בבית הכסא של ילדות ושטותים, מקבל אני ע״ע להיות יהודי עבד ד׳ מעתה. כ׳וויל זיין א יוד, רבש״ע כ׳בין אויף מיר מקבל צו זיין דיין אמת׳דיגער עבד. מחשבות אף דבורים כגון אלו תכפול כמה פעמים, ובעזרת ד׳ יועילו לך הרבה. כי זאת חקת הנפש, נכנעת היא לפני דבורים היוצאים בחזקה מן הלב. גם את זולתו יכול האיש לפתות בדברי הלב והנפש וכש״כ א״ע, אם רק דבוריו יוצאים ממנו בשעה שהוא מתרומם וגבוה מן עצמו. And from now on, this is the foundation of your free choice - that you arouse yourself and bring yourself a little closer to holiness. And at such a time of elevation - with a high and pure spirit - look at the lowliness in which you regularly exist; at the laziness and at the other bad character traits; at your lowly thoughts and wants that you think about and desire. And, on your own, you will be embarrassed by them. Get angry and furious with yourself, and say, "Oy, why am I laying in a slime pit the whole day? It is really a toilet of immaturity and stupidities! From now on, I am taking upon myself to be a Jew that is a servant of God. I want to be a Jew! Master of the world, I am taking upon myself to be Your true servant." You should repeat thoughts - and also words - like these many times; and with God's help, they will be very effective for you. For this is a law of the spirit: It submits to words that come powerfully from the heart. One can even seduce others with words of the heart and the spirit, all the more so oneself - so long as they are coming out at a time when one is elevated and higher than himself.
אבל בקבלה בכלל בלבד, שתחשוב שאתה מקבל עליך להיות יהודי עבד ד׳, לא תוכל להסתפק. רק גם בפרטיות מדות הרעות והחסרונות, אשר אתה מכיר בך, התשתדל לתקן בשעה זו של התרוממות, הן אמת שבשעה שמתלהב האיש ישראל בתפלה, טוב שלא ירבה בחשבונות, לא יטפל ולא ילכלך את ידיו בחסרונותיו, רך יתפלל וילמד ויתלהב ויתקרב, כמו שאיתא בספה״ק מזה. אבל תיכף אחר תפלתו ואף בחזרת הש״ץ בשמ״ע, וכן אם מתעורר לפעמים שלא בשעת התפלה, ישתדל לתקנם בפרטיות. כי א״א לבדוק החמץ בלתי אם לאור הנר, כשנתעורר וניצוץ של קדושה הלהיב אותך עתה, כל עוד שלא כבה בדוק א״ע לתקנך. למשל אם כעסן אתה ח״ו, התבונן, האם נח לי לכעוס ולהיות מושלך מעל פני ד׳. הגמרא אומרת כל הכועס אפילו שכינה אינה חשובה נגדו. כל הכועס כאילו עובד ע״ז*)מובא בפ' המשניות להרמב"ם על אבות פ"ב מ"י. והאם אכעוס ואעשה נבלה זו ח״ו. האם באלהי ישראל אלהי נפשי ונשמתי שאני מרגיש עתה בקרבי אמרוד ח״ו. מקבל אני ע״ע שלא לכעוס מעתה, בלב שלם מקבל אני עלי זאת. רבש״ע, עזור נא לי לעמוד ברוחי שלא אכעס, וכ״כ תקבע בלבך ובנפשך מחשבה וקבלה זו, עד שכאשר יבא מעשה של כעס לידך ותתחיל לכעוס, תזכור בגנות שגנית את הכעס ואת הקבלה שקבלת ע״ע שלא תכעוס ויקל לך למשול ע״ע ולהרגע. ומעתה בשעת התעוררות הכעס עיקר עבודתך תהי׳ להתעקש לזכור ולצייר לעצמך באופן החזק ביותר, ובמחשבה ברה ביותר, את שעת התרוממותך ואת הקבלה שקבלת אז עליך, וכן תעשה בשאר החסרונות שאתה מרגיש בך. Yet you are not able to suffice with a general mental resolution to accept upon yourself to be a good Jew. Rather you must put forth efforts at this time of elevation to improve specific bad traits and shortcomings that you know you have. Of course, it is true that when a Jew is praying with enthusiasm, it is better not to get into many calculations. He should not deal, and dirty his hands, with his shortcomings. He should rather pray and study and enthuse and get close [to God], according to that which is stated in the holy books about this. But [he should work on his shortcomings] immediately after his prayer - and even during the prayer leader's repetition of the Shmoneh Esreh. And likewise, if he is occasionally aroused at other times besides during prayers, he should make efforts to improve [his traits] individually [than as well]. For it is impossible to search for chametz without the light of the candle. When you are aroused and the spark of holiness is now burning inside you, examine yourself so as to improve yourself - while it has not yet been extinguished. For example, if you are prone to anger, God forbid, reflect: Is it good for me to get angry and to be flung away from in front of God? The Gemara says (Nedarim 22b), "Even the Divine Presence is not considered important before someone who is angry"; (Shabbat 105b) "Anyone who gets angry is as if he is worshipping idolatry." (Editor's note from the printed edition: This is brought down by Rambam in his Commentary on the Mishnah, Avot 2:10) So shall I get angry and do this abomination, God forbid? Shall I rebel against the God of Israel, the God of my spirit and soul that I feel now inside of me, God forbid? I am accepting upon myself not to get angry anymore, and I am accepting this wholeheartedly. Master of the world, please help me stand my ground and not get angry. And fix this thought and resolution so powerfully in your heart and soul that when something angering happens to you and you begin to get angry, you will remember your disparagement of anger and the resolution you took upon yourself not to get angry; and it will be easier for you to control yourself and relax. And from then on, when you are aroused to anger, your main work will be to be obstinate in remembering and picturing for yourself - in the strongest possible way and with the clearest possible thought - the time of your elevation and the resolution that you took upon yourself then. And likewise should you do with the other shortcomings that you sense that you have.
אבל אל תדמה שמעתה תוכל כבר לתקן את כל חסרונותיך ותתעלה אף בלא עבודה, לא תטעה טעות מגונה כזו, בי בלא עבודה יכולים רק לרקוב בקבר, ולא יותר, ולהתקן ולהיות ישראל עבד ד׳ יכולים רק בעבודה. ולא עבודה פעמית ובאקראי, פעם עובד ופעם עוזב, רק בעבודה תמידית. ובכל ימי חייך, ימי חייך הימים כל מי חייך הלילות, אסור לך להסיח דעתך ממך ומעבודתך. ואז יכולים אנו להבטיחך בעזרת ד׳ שעבודתך תקל לך הרבה, ולא תהי׳ כאותן אנשים שאך שיש להם רצון טוב להיות יהודים אמתיים, מ״מ נשארים עומדים בכל ימי חייהם על מצב אחד, וביומו האחרון מביט ע״ע וצועק, במה גדול אני עתה מן המצב שהייתי בנערותי. במה בליתי את כל שנותי, כי בתחבולות כגון אלו וכיוצא בהם, אי״ה תעלה אתה ותלך מחיל אל חיל. But do not imagine that you will be able to fix all of your shortcomings and become elevated even without work. Do not make this disgraceful mistake! For without work, one can only rot in the grave and nothing more. But to improve oneself and become a Jewish servant of God requires work. And not infrequent and sporadic work - sometimes working and sometimes leaving it - but rather only consistent work. 'And all the days of your life - the days [is to include] the days; whereas all of the days is to include the nights.' It is forbidden to remove your mind from yourself and from your work [upon this]. And then we can be certain, with God's help, that your work will be much easier, and that you will not be like those people, God forbid, that - while they have good intentions to be truly good Jews - nevertheless remain on the same level all the days of their lives. And on their last day, they look at themselves and yell out, "How am I any better now than I was when I was a youth? Upon what I have spent all the days of my life?" For with strategies like these [that we have been discussing] and others like them, God willing, you will elevate yourself and go from strength to strength.
ויכול אתה להשתמש גם בפעולות ממשיות לצורך תקוניך, ובענין הכעס למשל תקבל ע״ע שכאשר רק תרגיש בקרבך נדנוד של כעס, תאמר בפיך איזה דבר תורה. תאמר למשל תנא דבי אלי׳ כל השונה הלכות וכו׳. ואם אפשר לך עוד לאמר איזה ענין שאתה צריך לעיין בו מעט בשכל, יותר טוב. ראשית, דבר התורה שתעמיק בה תגין ותצילך מן יצר הכעס, וגם פשוט בדרך טבע הגוף הוא כך, מין שגעון ברגע זה על אותו דבר הוא הכעס, לכן קשה לו לאיש להתגבר בשכלו הבריא אז, שלא לכעוס מפני שאין לו אז שכל בריא, דעת השגעון דחתהו, לא שנעשה ח״ו משוגע לכל דבריו, רק לאותו דבר. לכן רק דעה שכנגד הכעס א״א לו להעלות אז, ולאמר שלא לכעוס כיון שמשוגע הוא לאותו דבר, אבל מחשבה אחרת שאינה נגד כעסו יקל לו יותר לחשוב, ויכול לאמר את דברי תורה שאינם מתנגדים לכעסו. וכשיסיח דעתו על רגע ויעמיק בשכלו בדבר התורה, יעבור השגעון מעליו, ולשכלו הבריא יקל להתגבר גם נגד כעסו ולמשול ולא לכעוס. And you may also use practical tactics for the sake of your improvement. For example, regarding the matter of anger, take upon yourself that when you a feel a tiny bit of anger inside you, you will say a Torah thought with your mouth. For example, say, "It was taught in the school of Elijah, 'Anyone who studies laws, etc.'" And if it is possible for you to say something that you have to invest a little of your thought into, it is even better. First of all, the Torah thought in which you invest your thought, protects - and it will save you from the impulse of anger. But it is also [due to] the simple nature of the body: Anger is a type of temporary insanity about the thing that is angering one. Hence it is difficult for the person to have his healthy intellect overcome his anger and not get angry at that time, as he is lacking his healthy intellect. The insanity pushed it away. But it is not that he is insane about everything, God forbid - only about that one thing. Hence it is only thinking against the anger that is impossible for him to consider then; and to think not to be angry. For he is insane about that thing. But another thought that is not against his anger is easier for him to consider. So he can say Torah thoughts that are not against his anger. And when he removes his thought [from the anger] for an instant - to have his intellect delve into the Torah thought - the insanity leaves him. Then it becomes easy for his healthy intellect to even overcome his anger and control it, so that he not be angry.
בכלל יש להתאונן על שבעתים הללו כנו את הכעס בשם חולשת העצבים (נערוועיש), ובשביל זה מתפטר האיש כבר לבטל את רעת מדה זו, לאמר חולשת הגוף היא ולא מדה רעה היא אשר בו תלוי׳. הן אמת שגרוי העצבים מעורר את הכעס, אבל נתבונן נא למה זה באינו יהודי כשמתגרה כעסו על מי, מוכן אף לרצחו נפש, והיהודי הנמוך יכהו, והיותר זך לא יהרוג אף לא יכה, רק יקצוף ויחרף את זולתו, ואף שחולשת העצבים בכולם שוה, מ״מ לא כולם ראוים לעשות מעשים גרועים שוים בשעת כעסם. הדבר הוא פשוט, איש הער יכול להגביל את נפשו אף לזמן שנתו, וכשהוא מתגלגל בשנתו אנה ואנה, כשיגיע לקצה מטתו לא יתגלגל החוצה ארצה, רק יחיש לשוב ולהתגלגל אל תוך מטתו, ולא יפול. ישן הוא ואין בו דעת בשעה זו, אבל דעתו הקבועה בנפשו בשעה שהוא ער מגבלת אותו גם עתה גם לשעת העדרה, וכן הוא בכל דבר, הדעה והמחשבה הקבועות באיש תמיד, בכחן להגביל את כל עצם האיש גם על שעה שחסרה לו דעתו בישראל בדעה נמוכה, מגבלתו שלא יהרוג, אף אם יכעס ויתגרו עצביו, וביותר זך ובדעת יותר גדולה גם שלא יכה. וכשמרבה לחשוב ולקבל ע״ע שלא לכעוס כנ״ל, אך שעצביו חלשים ונעדרת דעתו בשעה זו ממנו, מ״מ דעתו הקבועה בו תגביל אותו, שגם לא יקצוף ולא יחרף אף בהתעורר כעסו. More generally, it is unfortunate that in our times, they have called anger, "a problem of the nerves," (as in getting on one's nerves or being unnerved). And because of this, a person can exempt himself by denying the evil of this trait and saying, "This is not a bad character trait, but rather a physical problem, such that it is dependent on the body." It is true that stimulation of the nerves can cause anger. But please consider why when a gentile gets angry at someone, he is ready even to kill him, whereas an unrefined Jew will [only] hit him; and a more refined Jew will neither kill nor hit, but rather get furious and curse him. So even though the problem of nerves is the same in all of them, they nevertheless do not all do the same bad deeds when they are angry. The matter is simple - a person can control his spirit even when he is asleep. So when he rolls to and fro in his sleep, he does not roll off the bed onto the ground when he reaches the edge of his bed. Rather he feels that he must return towards the center of his bed and does not fall off. He is asleep and has no [conscious awareness] at that moment; yet the awareness that is fixed in his spirit at the time he is awake restricts him also now when it is absent. And it is like this in all matters. Fixed awareness and thoughts that are always with a person have it in their power to control the person even when his awareness is missing. With a Jew of lesser character, it prevents him from killing even if he gets angry and it gets on his nerves. And one more refined who has more awareness will [therefore] not even hit. So the more we think and accept upon ourselves not to get angry, as mentioned above - even though our neves will be weak and our intellect will be lacking from us at that moment - our fixed awareness will nevertheless limit us, that we should not even get furious and curse, even when our anger is stimulated.
ואם יש בקרבך שנאה כבושה על אחד מחבריך ורוצה אתה להסירה ולא תוכל. וכידוע, בשביל שנאתך אותו כבר רואה אתה עליו חסרונות וחטאים, הסר כעסך מלבך, ורק אז תראה אם באמת בו חסרונות יותר מכך. אבל כאמור רוצה אתה לדחות את שנאתך מלבך ולא תוכל. עשה זאת איפה, כתוב אליו מכתב, לא תשלחהו רק תטמנהו בצלחתך, ובו תזלזלהו ככל אשר שואף הנחש הכועס אשר בלבך. ואיזה ימים תקרא את המכתב בפיך, ותצייר לך שאתה עומד נגדו ואתה מחרפו בחרופים וגידופים אלו. אז אחר איזה ימים בטח יסור כעסך מלבך עליו, ואם בעל נפש אתה עוד תרוץ לפייסו. אל תתמה על עצתנו זו, ולא תאמר אחד מב׳ הדברים היא, או שקר היא, או מעשה להט וקסם היא, וכי אפשר כן, שכאשר אכתוב מכתב ואחרפהו ועוד אקראהו אתרצה לו ועוד אפייסהו. לא שקר ולא מעשה להט היא רק חוק הנפש היא, שכאשר מחרף ומגדף האיש את שונאיו ישקוט מעט כעסו מעליו*)כמו שאיתא בס' שפתי צדיקים פרשת ויגש בשם האלשיך ז"ל עה"פ וינחם ד' וכו', אבל כיון שחברו עונה לו בשעה שמחרפהו, לכן תגדל שנאתו בזה. ואתה שכתבת מכתב חריף לפי מדת שנאתך הגדולה וקראתו בפיך ותזלזלהו, וישקוט מעט כעסך בחרפך אותו, וכשתבא לקראתו בפעם הב׳ ביום השני, אשר כבר נתקטן כעסך, ועוד אתה מזלזלהו בזלזולי מכתבך שנכתב לפי מדת כעסך מאז, שהי׳ כעסך יותר גדול, יתחיל כבר לבך להתיסר מעט מעצמו ולאמור בכ״כ זלזולים גדופים וחרופים חרפתיהו, וכבר א״א לך לקרא את כל החרופים בכעס גדול כדאתמול. אבל הלא קבלת עליך לקרותו ועוד לא נח כל כעסך מעליו, לכן עוד אתה מכריח א״ע וקורא, ויהי ביום השלישי כעסך עוד יותר נשקט מקריאת יום הב׳, וא״א לך כבר לקרותו. כבר מתחרט אתה בהתגלות לבך, כ״כ לזלזל וכ״כ לחרף. מבקש אתה כבר תחבולות איך להתפייס עמו ותתפייס. איש בעל לב טוב ימהר להתפייס, והקשה עורף יצטרך לקרותו פעמים יותר. אבל בעזרת ד׳ כלם יתפייסו עי״ז. אבל רק לפעמים רחוקות תעשה עצה זו במכתב, ותזהר מאד בו שלא תאבדהו ולא יראוהו אף חבריך היותר קרובים לך, כי פן יודע חברך מזה שכתבת עליו ועוד יגדל כעסו עליך. And if you have hatred that has settled inside you against one of your fellows and you want to remove the hatred but are not able: As is well-known, because of the hate you already have towards him, you will see that he has shortcomings and sins. Only if you can remove the hate in your heart can you see if the shortcomings are really anything more than that. However as just mentioned, you want to remove the hatred from your heart but are not able. So then do this - write him a letter. Don't send it to him; just store in your wares. In it, you can deprecate him as much as the snake of hatred in your heart desires. For a few days, read the letter out loud and imagine that he is standing across from you and that you are cursing him with these curses and maledictions. Then after a few days, the anger you have towards him will certainly depart from your heart; and if you are more spiritually refined, you will even want to run to appease him. And do not wonder about this suggestion, and do not say that it is one of two things - either it is untrue or it is sorcery. For is this possible that when I write a letter and curse him and then read it again, I will be satisfied and I will even appease him? It is neither untrue, nor an act of sorcery. Rather it is a law of the psyche, that when one curses and maledicts one's enemies, his anger leaves him somewhat. (Editor's note from the printed edition: As it is stated in Siftei Tzaddikim in the name of R. Moshe Alshich, may his memory be blessed, on the verse, "And the Lord regretted, etc." [Exodus 32:14]) But since his fellow answers him back when he curses him, his hatred for him only grows. But you, who have written the harsh letter according to the great measure of your hate and read it out loud and disparaged him, will experience your anger towards him diminishing once you have cursed him. And when you come to read it again on the second day - when your anger has already lessened - and you are still deprecating him with the depracations of the letter that was written with the level of anger from [the previous day] when your anger was greater, your heart will already begin to rebuke itself a little on its own and say, "Did I really curse him with so many disparagements, maledictions and curses?" It will already be impossible for you to read all of the curses with yesterday's great anger. But have you not taken upon yourself to read it? Moreover not all of your anger has yet subsided. Hence you force yourself to keep reading. But on the third day, your anger is even more subdued than on the second day and it is already impossible for you to read it. You are already regretting that you revealed your feelings with so much deprecation and cursing. You will look for strategies to make up with him; and you will make up with him. One with a good heart will be quickly appeased, whereas the stiff-necked will need to read it more times. But, with God's help, all will be appeased by this. However only use this tactic of the letter on rare occasions. And be very careful not to lose it and not to show it to even your closest friends, so that your fellow not find out that you wrote it about him and his anger wax against you.
כאמור, תוכל לבקש לך עצות ממשיות בכל דבר, וכן למשל אם עובד אתה לתקן את מדת העצלות בשינה, כי אוהב אתה לישון הרבה, או שעבדת ביום הזה יותר ונתיגעת, ותירא שתאחר לישן מחר יותר משעתך הקבועה. תוכל לנסות כך. לא תשכב באורך מטתך רק ברחבה ואת רגליך תסמוך על כסא, ובבוקר כשרק תתעורר, תדחוף ברגליך את הכסא ונמצאת כבר עומד על הארץ, ובלבד אם לא יזיק לבריאותך ולא תהי׳ עיף בכל היום על שלא ישנת במנוחה בלילה, וגם אז לא תעשה כך יותר מפעמים בשבוע. As stated, you may seek out practical suggestions for anything. Accordingly, for example, if you are trying to improve your trait of laziness regarding sleep - because you love to sleep a great deal, or because you worked hard today, got tired and are afraid that you will sleep later than usual tomorrow - try this: Do not lay down lengthwise on your bed, but rather across it and put your legs on a chair. And as soon as you wake up in the morning, kick away the chair and you will already have your feet on the ground. Only do this if it does not damage your health and does not make you tired the whole day because you didn't sleep properly at night. And even then, do not do this more than twice a week.