נחיצת עליות הנפש והמדות The Need for Elevation of the Spirit and the Character Traits
תלמיד ותיק, חזור נא את דברינו עד כה וקח לך בפרוטרוט כל תקון שרשמנו לך לתקן את עצמך. הכניסהו אל קרבך ותקן עצמך בו. ואם לא יעלה לך בפעם אחת אל יפול לבך בקרבך, כי רק ליפול ולרדת לבאר שחת יכולים מהר, אבל להתקן צריכים עבודה רבה, קשה ומתמדת. אדרבא, אם ידעת בך איזה מדה שהיא נפגמת, ועיינת בדברינו, והתחלת לתקנה ודומה לך שבפעם אחת כבר תקנתי׳, דע לך שמרמה אתה עצמך, הרבה פעמים והרבה זמנים צריך אתה לעבוד בה ולתקנה מעט מעט עד שתוכל לה. אבל בכלל דע לך, כי דברינו עד כה עוד לא דים לך שתוכל לעלות ע״י אל מה שצריך אתה לעלות. דברינו עד עתה הם רק מין נקוי החדר למשל מן האבק ומן העכברים, שקננו בו, אבל עוד לא הוכשר בזה החדר לבקש את המלך שיבא וישכון בתוכו, עוד צריך ליבון, עוד צריכים לציירו בפרחים, ליפותו בכלים נאים וכו׳ לפי משפט המלך ורוחו. Advanced student, please review our words up until now; and take down, in detail, the whole course of improvement that we have written for you. Internalize it and use it to improve yourself. And if it does not work the first time, do not be depressed - the only thing that can possibly be done quickly is to fall into the pit of destruction. But improvement requires a great deal of hard and consistent work. Just the opposite! If you found a blemished trait in yourself, looked into our words, began to improve it and it appears to you that you have fixed it in one shot - you should know that you are fooling yourself. You need to work often and over much time to improve it little by little, until you can defeat it. More generally, you should know that our words up until now are still not sufficient to bring you up to where you need to be. Our words until now are only like a cleaning of the room from dust and from the mice that have nested there. But this does not yet make the room ready to invite the King to dwell in it. It must still be whitewashed; it must still be decorated with flowers; it must still be beautified with nice furnishings, etc. - according to what is appropriate for the King and His essence.
מי שיש בו אחת מכל המדות והנטיות הרעות, כגון שהוא עצל מתרפה או מתבטל לדעת העולם וכו׳, נשחת הוא עד שא״א לו להגיע אף אל קצה העבודה. לכן ראשית דברינו היו איך לנקות את האבק המרעיל והמשחית הזה, אבל להיות יהודי עם סגולתו עם קרובו שרצה והתנה ד׳ עמנו, עוד צריכים התיפות, עלי׳ והתקרבות גם אחר שינקה א״ע מסחי ומאוס הנ״ל. הלא תראה את דברי המדרש (קהלת פ״א) מי נברא בשביל מי, ישראל בשביל התורה או התורה בשביל ישראל, ומסיים המדרש שהתורה בשביל ישראל. השתאה והשתומם, התורה שהיא כ״כ קדושה, תורת ד׳ שכ״כ השתוקקו המלאכים אלי׳, כל עצם ותכלית בריאתה בשביל ישראל היא. האין סוף לסיני בא ועמו מרכבות קודש, הרעים את השמים והרעיש את הארץ, והכל בשביל ישראל, להעמיד אותך ואת חבירך שתהיו ישראלים עם קרובו קרובים ממש, הי׳ תכלית ביאתו וטרחת קדשו. וזאת תהי׳ גם מטרתך אשר אלי׳ תמיד תשתוקק, שתהי׳ קרוב אליו, לבך ונפשך ירגישו אף הם את קדוש ישראל אשר שוכן בקרבם וכו׳ כנ״ל. א״כ גם אתה צריך לפעול בזה, צריך אתה לעורר את נפשך ממסגרתה, אשר היא סגורה בגופך ולקרבה אל אביה המצפה אלי׳. עבודה ופעולה והרגל רב צריכים לזה. However whoever has one of these bad character traits or tendencies - such as being lazy, lax or negating oneself to the opinion of the [outside] world, etc. - is so corrupt that it would be impossible for him to reach even the tip of [proper] service. Hence the beginning of our words was how to clean this poisonous dust and these destructive [traits]. But to be a Jew of God's treasured people, the people that is close to Him - such that He desired us and made an agreement with us - requires more polish, elevation and closeness, even after he cleanses himself from the aforementioned filth and foulness. Have you not seen the words of the Midrash (Kohelet Rabbah 1), "What was created for what: Was Israel created for the sake of the Torah, or the Torah for the sake of Israel?" And the Midrash concludes that the Torah was created for the sake of Israel. You should be astonished and amazed! The Torah that is so holy; God's Torah that the angels desired so much - its entire purpose and creation was for the sake of Israel! The Ein Sof came down to Sinai together with [His] holy multitudes, lightened up the skies and made the earth tremble - all of this was for the sake of Israel! The purpose of His coming and His holy effort was to establish you and your friends to to be the Jewish people that is close to Him - truly close! And to be close to Him should also be your goal, that you always desire. Your heart and spirit should also feel the Holy One of Israel who dwells among them, etc. - as mentioned above. If so, you too must work for this. You must arouse your spirit from its encasement - since it is enclosed in your body - and bring it close to its Father who seeks it. A great deal of work and habituation is required for this.
תלמיד ותיק, חוששני שנבהלת מדברינו אלה, עד עתה חשבת שכל עליותיך שדרשנו ממך עד כה ואמרנו לך שאין אתה בן חורין להפטר מהן, הן רק איך לנקות את מדותיך ואיך לרחק את האבק המרעיל הנ״ל, ודי לך בזה להתעלות ולהיות איש ישראל אמיתי, והבנת אותנו. לא כן עתה שגם אחר הנקיון ותיקון רעת המדות שוב דורשים ממך עלי׳ והתקרבות, עלי׳ יותר גדולה שכל עצמותך יתקרב לד׳, דבר שהוא רק מין תוספת בעיניך ורק אנשים מבני עלי׳ וצדיקים גדולים אחד בעיר וב׳ במשפחה צריכים להשתדל ולבא אלי׳, וכל איש ישראל פשוט פטור ממנה. טעות גדולה טעית. כי הן אמת שצדיקים גדולים התקרבותם ועלית נשמתם גדולה הרבה מאד מן השגת האיש הפשוט, אבל גם כל איש ישראל איך שהוא, כמעט א״א לו להיות ישראל עובד את ד׳ בלב יבש ובנפש ישנה וטמונה, אם לא יעלה את עצמו עכ״פ לפעמים למעלה מעצמו ולמעלה מכל העולם. משה רבינו אמר לישראל, אתה הראת לדעת כי ד׳ הוא האלהים אין עוד מלבדו. לא לדורו בלבד אמר זאת, כי התורה נצחית היא, ומשה רבינו מנהיגנו הנצחי הוא, וגם עתה מכריז ומשמיע לכל לב ונפש ישראל, אתה הראת לדעת כי ד׳ הוא האלהים אין עוד מלבדו. הידיעה שנחשוב שד׳ ית׳ נמצא במרום מחוצה לנו לא די׳ לנו, רק הראת לדעת, שנראה ונרגיש אותו ית׳ הוא העיקר, וגם אתה תלמיד ותיק, כבר הראת מעט לדעת זאת. ואם לא תראה כנביאים והצדיקים הגדולים את שכינת כבודו לנגד עיניך, כבר רמז לנו משה רבינו, וידעת היום והשבות אל לבבך כי ד׳ הוא האלקים, בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד. והשבות אל לבבך השב אל לבבך, ותדע כי ד׳ הוא האלקים וכו׳, כי ראה נא מה היא הרעדה אשר בלבך לד׳ ותשוקתך לתורה ומצות ולתפלה אמיתית, ולמה זה כאשר מעלה אתה במחשבתך, מה טוב הי׳ לי לו הייתי צדיק גדול קרוב לד׳ כצדיקים אשר מלפנים, ומה מאושר הייתי לו התפללתי את תפלותי כהמגיד מקאזניץ זצלל״ה למשל, ונתדבקתי ונתאחדתי בטהרה עלאה ע״י, לבך כ״כ מזדעזע וכל גופך מפרכס מן תשוקה זו אשר יוקדת כאש בך, מאין כל אלה בך, אם לא שלפני אדון ד׳ צבאות אשר לנגדה תחיל נפשך ואליו תשתוקק ותתמוגג, וידעת היום והשבות אל לבבך כי ד׳ הוא האלקים, כשתשיב אל לבך אז תדע כי ד׳ הוא האלקים. Advanced student, I am concerned that you have been startled by my words here. Up until now, you thought that the improvement that we demanded of you before, and about which we said that you are not free and exempted, was only [regarding] how to cleanse your character traits and how to remove the poisonous dust that we just mentioned - and that this would be enough for you to do, in order to climb to the level of being a true Jewish adult - and that you understood us. But this can no longer the case; since even after the cleansing and improvement of bad traits, we are still demanding that you elevate yourself and come closer [to God]. We are demanding that you elevate yourself greatly - such that your whole being approaches God. Yet this is something [optional] in your eyes; something that only the most spiritual people and the great tzaddikim need to make efforts towards reaching, whereas every other simple Jew is exempt. [But then] you have made a big mistake. It is true that the closeness [to God] and elevation of the souls of the great tzaddikim is much greater than that of the simple Jew. Yet even every simple Jew - however he may be - cannot possibly be a Jewish servant of God with a dry heart and an old and covered over spirit. Hence he must raise himself, at least occasionally - above himself and above the whole world. Our teacher, Moses, said to the Israelites (Deuteronomy 4:35), "You have been shown, to know that the Lord is God; there is none else beside him." He did not say this to his generation alone. For the Torah is eternal and our teacher, Moses, is our eternal leader. So even now is he announcing and making it known to all Jewish hearts and spirits, "You have been shown, to know that the Lord is God; there is none else beside him." It is not enough for us to have the knowledge that God, may He be blessed, is found above, outside of us. Rather, you have been shown to know - what is central is that you sense and feel Him, may He be blessed. And you, advanced student, have already been shown a little bit to know this. And if you will not sense the Divine Presence of His glory in front of your eyes like the prophets and the great tzaddikim - our teacher, Moses, already hinted to us [what to do, when he said] (Deuteronomy 4:39), "And you shall know this day, and you shall set it to your heart, that the Lord, He is God, in the heavens above and on the earth below; there is none else." "And you shall set it to your heart" - so set it to your heart, and know that "the Lord, He is God, etc." For please note the nature of your trembling in your heart for God and your yearning for Torah, the commandments and true prayer. And why is it that when you think about how great it would be for me if I could be a great tzaddik that is close to God, like the tzaddikim of earlier days; and how happy I would be if I could make my prayers like those of the Maggid of Kozhnitz, may the memory of the tzaddik be for a blessing for life in the world to come, and I would be united with God in great purity through them - your heart trembles so much, and your entire body quakes from this yearning that is like a torch fire inside of you? From where does all of this come to you, if not from that which your spirit is struck by being in front of the Master, the Lord of hosts? It is for Him that you yearn and melt. "And you shall know this day, and you shall set it to your heart, that the Lord, He is God" - when you set [the matter] to your heart, then you will know that the Lord, He is God!
אבל משה רבינו אמר לא לבד וידעת שד׳ הוא האלהים בשמים, אמר רק גם מתחת אין עוד, וזה הוא העיקר, לראות ולדעת שגם למטה בארץ אין עוד זולת ד׳ ית׳ וקדושתו, ואיך יכול האדם לומר זאת אם בלבו אל זר ח״ו נמצא, והגמרא אומרת, איזה אל זר שיש בגופו של האדם, הוי אומר זה היצה״ר (שבת ק״ה). ואיך יכול האדם לומר, ישראל אני ואת ד׳ אני עובד, אם גם לאל זר אשר בקרבו, להבדיל הוא עובד, אליו שומע ואת רצונו ח״ו ממלא. ואיך יגש לד׳ לאמר, ברוך אתה ד׳ אלקינו, נוכח ד׳ אומר ד׳ אלקינו אתה, ובלבו להבדיל אל זר מתקנן ואליו ח״ו א״ע מכניע. However our teacher, Moses, did not only say, "And you shall know [...] that the Lord, He is God, in the heavens." He also said, "on the earth below; there is none else." And that is central - to see and know that also below on the earth, there is none besides God and His holiness, may He be blessed. But how can a person say that if, God forbid, there is a foreign god in his heart? For the Gemara says (Shabbat 105b), "What is the strange god that is within a person’s body? Say that it is the evil inclination." And how can a person say, "I am a Jew and I serve God," if he also worships, mutatis mutandis, the strange god inside him, listens to it and does its will, God forbid. How can he approach God, and say, "Blessed are You Lord, our God"; be in front of God and say, "Lord, You are our God" - when he has, mutatis mutandis, a strange god nesting in his heart to which he, God forbid, subjugates himself.
זה הוא העיקר, שתגרש את האל זר והיצה״ר מקרבך. לא שדורשים אנו ממך שבפעם אחת תגרשהו כלו, תשכים ותמצא טהור מכל שמץ וחלי, זה א״א. רק שעכ״פ תתחיל בעבודתך זו, תתחיל אבל גם תתמסר כלך לה. משל למה הדבר דומה, למלך שהתגנב אויבו ובא והתקנן בארמונו, והי׳ אם שר הארמון יתאמץ בכל כחו לגרש את האויב, המלך לא יכעס ולא יעזבהו, עוזר הוא לו עוד במלחמתו וכל חדר וכל פסיעה מן הארמון אשר ידחה האויב משם ימהר המלך לבא ולשכון בהם, אבל אם יתרשל השר, לא יריב ולא ילחם, ואף אם ירגיש המלך שעוד משלים הוא עם האויב בסתר ואליו שומע, תקוד כאש חמתו, יקצוף ויחרפהו לאמור, נוכל ובוגד, את דירתי לאויבי מסרת ועוד עמו השלמת, ואיך תעיז עוד לרמות אותי ולאמר לי, מלכי אתה ואותך אני עובד. את הנמשל בטח אתה מעצמך מבין, גופך ונשמתך, הארמון של האין סוף הוא, אשר בו ישכון, אבל האל זר היצה״ר אויב המלך, התגנב ובך התקנן, ומה תגדל חמת מלכו של עולם בראותו שאתה שר הארמון לא לבד שנתת לאויב ולאל זר לשכון בקרבך, רק עוד השלמת אתו, תכנע לפניו ואליו תשמע. יקצוף ויקרא לך נוכל ובוגד, איך עוד תרמה אותי לאמר לי ברוך אתה ד׳ אלקינו. לכן החל נא לנקות את מדותיך ומחשבותיך שלא תהיינה בור רפש, עבוד נא בכל לבך לקדש אותן, המלך את ד׳ עליהן שרק כדבורו ומצותיו תעשה, תדבר אף תחשוב. This is the crux - that you expel the strange god and the evil impulse from inside you. We are not asking of you to completely expel it all at once, that you should wake up and be completely pure from any stain or illness. That is impossible. Rather that you regardless begin this divine service of yours and give it all of your efforts. There is a [relevant] parable: To what is this similar? To a king, whose enemy snuck in and settled into the king's palace. If the palace minister exerts himself with all of his strength to expel the enemy, the king will neither get angry nor ignore him. [Rather] he will help him further his campaign - in each room and step of the palace from which the enemy is repulsed, the king will hasten to come and dwell there. But if the minister is negligent and does not attack or fight - and especially if the king feels that he is secretly making peace with the enemy and listening to him - his anger will burn like fire. He will be furious and curse him, saying, "Swindler and traitor, you have given over my domicile to my enemy. How dare you also trick me and say to me, 'You are my king and I serve you?'" You certainly understand the analogy on your own. Your body and soul are a palace of the Ein Sof, and He dwells in them. However the enemy of the King - the strange god and the evil impulse - snuck in and nested inside of you. And how great will be the anger of the King of the world when He says that not only have you - the minister of the palace - allowed the enemy and the strange god to dwell inside you, but you have even made peace with it, subjugate yourself to it and obey it? He will be furious and call you a swindler and a traitor - "How can you also trick Me and say to Me, 'Blessed are You Lord, our God?'" Therefore please start now to cleanse your character traits and thoughts, so that they not be like a slime pit. Please work with all of your strength to sanctify them and crown God over them, such that you should only do, speak and even think according to His words and commandments.
והנה כל יכולת האיש הישראלי לגרש את הרע מקרבו, להפוך את עצמו מרע לטוב, ולחדש את עצמו, הוא ע״י הבחירה שנתן ד׳ לנו, הבהמה והחי׳ מוכרחות במעשיהן במחשבותיהן וכל עניניהן, ולאיש נתן ד׳ בחירה שיוכל לבחור את דרך החיים או ההפך ח״ו, וכאב רחמן מבקש את כל אחד מאתנו ובחרת בחיים למען תחי׳, אבל האיש אשר רוצה לבחור באחד מב׳ הדרכים, צריך הוא להיות למעלה וחוצה להם. המדרש (בראשית כ״ב) אומר, אשרי לאיש שהוא גבוה מפשעו, אוי לו לאיש שפשעו גבוה ממנו. האם יוכל השכור בעודו בשכרותו לבחור בטוב ולהחליט בדעתו שלא ישתכר יותר, מי הוא אשר יבחר דעתו המטורפת ורוחו המבולבלת ביין, ובמה יתגבר האיש לבחור בדרך הקודש, אם ברוחו רוח נפש הבהמה היורדת מטה, או בדעתו המלא מנגעי יצרו ומבין לרע שהוא טוב ולטוב שהוא רע. ובכן מוכרח האיש להתעלה עכ״פ לפעמים שיהי׳ גבוה מפשעיו, מיצרו, מנגעותיו ומכל העולם. וברגע של עלי׳ וטהרה זו רואה ומרגיש א״ע לישראל קרוב לד׳, ואת כל מעשי נערותו, לשטותים, ויצרו עם נטיותיו, לנחש ופתן, אשר מעצמו יתבייש ויפחד לאמר, הוי, מה כ״כ בזוי ומשוקץ אני במדות ושטותים גרועות כאלו, הוי איך אני קוטף א״ע ואת שורש אבותי נשמת ישראל אשר בי ממקור החיים והקדושה, ומשליך עצמי בקן של נחשים פתנים, מקום העפוש והמות ר״ל. כלו יתחלחל וכלו ירעד, בכל כחו יתחזק ינער את נפשו וגופו מן הרפש ומן הנחשים הכרוכים בו, ויתגבר לבחור מעתה בחיים בטהרה וקדושת ד׳. והאם גם אתה בחור ישראל אינך מרגיש שביום שאתה לומד בהתמדה ומתפלל בכונה לפי יכולתך, ובשעה שאתה מתקרב מעט אל הקדושה, בוש אתה מעצמך מן שטותיך ומזוהמים הם בעיניך, וקל לך יותר למשול ע״ע ולישר את כל עצמותך. וזהו אשר אמרנו לך להעלות א״ע, לא מין תוספת לצדיקים גדולים בלבד היא, רק כ״א לפי מצבו מוכרח להעלות את כל עצמו עכ״פ לזמנים ולפרקים. And behold that the entire ability of the Jew to expel the evil from inside himself, to change himself from bad to good and to rejuvenate himself comes from the free will that God has given to us. The beasts and animals are compelled in their deeds, their thoughts and in everything that pertains to them. God gave free will to man, so that he can choose the path of life or, God forbid, the opposite. And like a merciful Father, He requests from each of us to "choose life, in order that you should live" (Deuteronomy 30:19). But a person who wants to [truly] choose one of two paths must be above and beyond them. The Midrash (Bereishit Rabbah 22:6) says, "Fortunate is the man who is above his transgressions. Woe to the man whose transgressions are above him." Can a drunkard decide to choose the good, and make up his mind to no longer get drunk, when he is still drunk? The mind of the one choosing is confounded with the wine; and his spirit is confused by it. With what will a man overcome to choose the holy path, if his essence is that of the animal spirit that sinks downwards, if his intellect is full of the biases of his evil impulse and if he understands the bad to be good, and the good to be bad? Hence a person is required to - at least occasionally - be above his transgressions, his evil impulse, his biases and the whole world. And at the moment of such elevation and purity, he will see and feel in himself that he is a Jew that is close to God; and that his childish deeds, his silliness, his evil impulse and its inclinations are a snake and a viper. So on his own, he will be embarrassed and afraid and will say, "Oy, how contemptible and disgusting I am with all of these [bad] character traits and this lowly silliness that is with me! Oy, how can can I cut off myself - and the root of my ancestors, the Jewish soul within me - from the Source of Life and Holiness, and fling myself into a nest of snake and vipers, a place of rot and death, God forbid?" His entire being will [then] shake and his entire being will tremble. He will redouble his efforts with all of his strength and shake off his spirit and body from the slime and snakes that are wrapped around him. He will overcome and choose a life of purity and Godly holiness from now on. And do you, Jewish young man, not also feel this on the day that you study with consistency and pray with concentration - according to your ability - and at times when you approach holiness a little: You are embarrassed about your silliness and it seems polluted to you; and then it becomes easier to control yourself and to straighten your entire being. And this is what we said to you, that raising yourself up is not [an optional matter] that is only for the great tzaddikim. Rather everyone - according to his situation - is required to elevate his entire being, at least periodically from time to time.