איזה עצות פרטיות למתרפה Several Specific Suggestions for the Lax Person
הרצון בלבד שתרצה להיות חרוץ עובד את ה׳ לא די לך, צריך אתה להעמיק ולמצא עצות ותחבולות לעקור ולשרש בהן את ההתרפות ולקבוע בך את החריצות. וכן הוא בכל המדות, לא די ברצון לבד שתרצה שתעבורנה מדותיך הרעות ממך ותחלפנה על מדות טובות, רק צריך אתה להעמיק למצא עצות ותחבולות שונות להן. כי מדות הרעות מן מחלת הנפש והגוף הן, והאם יתרפא החולה ברצונו לבד להתרפא אם לא ישתדל ויעסוק ברפואות, ובענין העצלות וההתרפות שאנו עוסקים עתה בהן, כיון שאתה בעצמך עיקר המחנך אותך העמק במחלתך, התאמץ משול ופקוד עליך. The desire that you have to be industrious and to serve God is not enough by itself. You need to delve into it and find ideas and tactics to remove laxity, take it out from its roots and instill industriousness in yourself. This is the case with any traits - it is not enough to just have the desire that your bad traits go away and be exchanged for good traits. Rather, you must delve into them to find various suggestions and tactics to help you with them. For bad character traits are an illness of the spirit and the body - would a sick person be healed by the will to be healed alone, if he does not make any efforts, and occupy himself with his healing? And regarding the topic of laziness and laxity with which we are dealing - since you yourself are your main educator, delve into your illness; exert yourself to rule over, and monitor, yourself!
קודם כל עבודה, התבונן כמה זמן צריכה היא לשהות, ופקוד עליך. "למשל", דף גמרא זה ישהה שעה, או לחזור עליו בחצי שעה ולא יותר, ותפקוד על עצמך פקודה חזקה קודם כל מעשה עבודה, עשיה זו לא אתרשל בה רק במשך זמן הזה אגמרנה, ואחר שגמרת תביט אם לא אחרת ותשמח, ואם אחרת, לא מפני איזה מניעה, תצטער ותכעס על עצמך מאד לאמר: געוואלד! וואס וועט פון מיר זיין, מיט מיין געמיין פוילקייט בין איך דאך מיך מאבד פון ביידע וועלטען און חס וחלילה מכעיס דעם אויבערשטען, (אויה! מה יהיה הסוף אתי? בעצלותי הפחותה הריני מאבד שני העולמות ומכעיס על ידיה את קוני). וכאשר תתרגל כך ופקודה זו תקבע בך, ועול חזק יהיה על צוארך בזה, אז בכל עת למודך תרגיש בקרבך כאלו עומד מי על גבך ודוחה אותך לאמר: אל תתרפה, ולא תתעה בדעתך לחשב מחשבות אחרות באמצע למודך. Before any task in your divine service, consider how much time it requires, and monitor yourself: For example, take an hour for this page of Gemara, or review it in half an hour and no more. And before each task, monitor yourself by setting up strong limits - "I will not be negligent in this, but rather finish it in this amount of time." And once you have finished it, see if you have not delayed. If not, rejoice! But if you did delay - and not because of an [unforeseen but legitimate] impediment - you should be saddened and greatly angered with yourself, saying, "Gevalt! What will be with me? I am now destroying two worlds with my lowly laziness, and angering my Maker as a result." And when you get accustomed to it and this monitoring of yourself becomes ingrained - and you will have made it into a heavy yoke on your neck - then whenever you study [Torah], you will feel inside as if someone is standing over you and pushing you, saying, "Do not be lax; do not err in your thoughts to think of other thoughts in the middle of your study."
בחור המתרפה, אף אם הוא יכול כבר ללמד בעיון יותר, מכל מקום טוב שבשעה שלומד לבדו ילמד יותר פשוט, ויקצוב לו זמן לכל דבר מלמודו, במשך שעה ילמוד כך וכך גמרא ובמשך חצי שעה ילמוד כך וכך תנ״ך וכו'. כי כשילמוד בעיון יותר, חוץ מזה שלא יוכל להקציב לו זמן לכל דבר ולמהר את עצמו כי אין זמן קבוע לעיון, עוד יתעה ויסתבך במחשבות אחרות. אבל גם מעיון בתורה לא ינוח כי זה עיקר למוד התורה, לחדר בכל כחו ובכל המחשבה אל תוך קדושת התורה, ועיקר פתוי היצר הרע שמפתה את המתרפה היא שילמד רק בשטחיות בלא עבודה ובלא עיון. רק כשבא לעיין עם רבו או עם איזה חבר טוב, וזה את זה יעורר שלא לתעות ולא להתרפות, וכאשר יתרגל להיות זריז וחרוץ לא עצל ולא מתרפה, יוכל כבר גם בלמודו בינו לבין עצמו ללמוד בעיון. Even if a lax young man is already able to study in depth on his own - it is nevertheless better that when he studies alone, he should study more simply. So he should assign an amount of time to every part of his learning - in an hour, he should study so much Gemara; in half an hour, so much Tanakh, etc. For when he studies with more depth - besides the fact that he will not be able to set aside a certain time for each thing and to hurry himself, given that there is no set time for in-depth study - he will also err and get confounded by other thoughts. Of course, he should also not refrain from in-depth study, since that it is the essence of Torah study - to delve with all of his strength and thought into the holiness of Torah. And the main seduction of the evil impulse to the lax person is to seduce him to only study superficially, without work and without depth. However when he wants to study in depth, he should do so with his rabbi or with one of his good friends. That way, they will arouse each other not to stray and not be lax. And once he becomes used to being alacritous and industrious - and not lazy or lax - he can already study in depth also when he is studying by himself.
הבחור שגמר כבר ויצא מן הישיבה ואין זמניו ושעוריו נקצבים מן מנהל ומלמד הישיבה, יקצוב לו שעורים על כל היום, ולא הרבה יותר מדאי בפעם אחת, וכשעוברים עליו איזה ימים ומשלים את שעוריו מדי יום ביומו, יוסיף בהם מעט. למשל, כשקבל על עצמו ללמד בבוקר במשך שתי שעות דף גמרא רש״י עם תוספות, אחר איזה ימים יאמר לעצמו: הנה פרשה חומש ורש״י אוכל להוסיף לי באותן שתי השעות מבלי שאחסיר מן הגמרא ותוספות, אשנס את מתני ללמד יותר בחריצות בכח ברצון ובשכל ותשאר לי רבע שעה או יותר מעט על החמש-רש״י, וכן יוסיף בכל יום עד אשר מעט מעט יעמיס את כל היום בהרבה שעורים של תורה ועבודה. A young man who has already finished and left the yeshiva - such that his time and studies are not fixed by the director of the yeshiva or his teacher - should fix leaning sessions for the whole day, without adding a great deal all at once. When several days have passed and he has completed his studies every day - he can add a little. For example, if he took upon himself to study a page of Gemara with Rashi and Tosafot for two hours every morning - after a few days, he should say to himself, "Behold I can study the parsha with Rashi during those two hours, without taking away from the Gemara and Tosafot. I will gird my loins and study with greater industriousness, strength, willpower and intellect, and there will be about a quarter hour left for Chumash with Rashi." And so should he add every day - little by little - until he has piled on many sessions of Torah study and divine service every day.
טוב שתכתב לך על נייר את סדר כל היום, למשל: בבוקר בשעה זו אני קם, בשעה זו כבר לבשתי נטלתי את ידי אמרתי קריאת שמע וברכת התורה, ואני מתחיל ללמוד עד שעה זו וכו', ובכל יום תביט ברשימה להשלים את חקך. אף התלמיד בישיבה אם רק ירצה, יוכל לדחוק ולהוסיף לו שעורים על שעורי הישיבה. ולמה זה תפנה ותבטל כל כך בעת ארוחת הצהריים ובלילה מן עת יציאתך מן הישיבה עד שאתה שוכב במטתך, ולמה זה לא תגזול גם מזו גם מזו איזה עת לה', והשעורים אשר תקבע לך בכל היום, בין תלמיד הישיבה בין לומד בעצמו, כל כך תתרגל בהם וכל כך יקבעו לך לכל יום לכל שעה אף לכל רגע לחוק ולא יעבור, עד אשר אם תאנס ביום אחד מלהשלים איזה דבר, מעצמך תצטער על זה ותרגיש בעצמך שפרצת בחומת היום הזה, ושיעור החומש או של חצי עמוד גמרא אשר חסרת ביום הזה צועק אליך למה זה זנחת ורמסת אותי. It is good for you to write down the entire day's schedule on paper. For example - in the morning at time x, I will get up; at time y, I will have already gotten dressed, washed my hands, recited the Shema and the Torah blessings and I will begin to study until time z, etc. And every day you should look at your list to fulfill your portion. Even a student in yeshiva - if he only wants it - can push himself and add sessions to the sessions of the yeshiva. And why should you dither and waste so much time at lunch break; and at night, from the time you leave the yeshiva until you go to bed? Why don't you steal a little time from this and from that, to be time for God? And whether you are a yeshiva student or study on your own - you will get so used to the sessions that you set for yourself the whole day, and they will be so regular for you every day and every hour, and even every minute - that they will become like an ironclad rule. So much so, that if something prevents you from finishing one of the tasks, you will be saddened on your own and feel like you breached the wall of that day. And so the Chumash session or the half hour of Gemara that you missed that day will yell out to you, "Why did you abandon me and trample me?"
בכל יום תביט ברשימה שלך של היום אם לא חסרת אתמול מה, ואם נאנסת וזנחת, אז אם מפני התרשלות חס ושלום זנחת, תצטער ותכף ביום השני תשלים את אשר חסרת ביום הראשון. אבל אם רק מפני שלמדת איזה ענין קשה, או העמקת ללמוד ובשביל זה זנחת, אל תצטער, אף אין אתה צריך להשלים ביום השני את מספר הדפים שחסרת ביום הראשון, כי את כל שיעור הדפים שאמרנו שתקצוב לו כמה דפים תגמר בכל יום, זהו רק בלמוד הפשוט, או במי שלא גירש עוד את ההתרפות, שצריך להקציב לו מספר דפים לכל יום לכל שעה, כדי שלא יתרשל ויאריך בעמוד אחד ללא צורך, אבל מי שלומד בעיון בלא התרפות ומאריך רק מפני שמוסיף עבודה על עבודתו וחקר אלקי בגמרא תוספות וכו', אדרבה אשרי לו ומה טוב חלקו, וזה הוא עיקר למוד התורה שזוכים להתדבק על ידה בה'. ותלמיד כזה יקצוב לו את שעוריו של הלמוד בעיון, לא במספר הדפים רק מספר של שעות, כמה שעות ילמוד בעיון, וכמה דפים או רק עמודים, שיעלו לו בשעות אלו, יעלו לו. ואל תחשוב שכיון שתעמיס עליך הרבה עבודה, תתרגל לרמות עצמך וללמוד כל דבר רק בשטחיות, כיון שתרצה להשלים את מספר הכמות של עבודתך הרבה שקבלת על עצמך, אדרבה את הכלל הזה תדע, העול של רבוי העבודה אשר תעמיס עליך, יעורר אותך לעבוד, לא עבודה רבה במספר כמות בלבד ובשטחיות, רק גם בעיון ובדיוק. תתחזק ותתאמץ וכל עצמך יתהפך לחרוץ, לעבוד עבודה קשה אף המפרכת את הגוף. ולהפך, אם לא תרגיש על עצמך אחריות ועול לגמור הרבה בכל יום, תתרפה, ואף המעט שתלמד, בלא עיון בלא שמחה אף בלא שכל יהיה. Everyday, check your daily schedule to see if you didn't miss anything yesterday. If something prevented you and you neglected it - if it was out of your own neglect, God forbid, that you neglected it, be saddened and immediately finish today what you missed the previous day. However if it was because you studied something difficult or you delved deeper into your studies that you neglected it, you should not be pained. Nor do you need to make up today the number of pages you missed yesterday. For the quota that we mentioned, that you should set a number of pages for yourself every day, is only for simpler learning, or for the one who has not repulsed laxity. He must set out a number of pages each day and each hour so that he not be neglectful and spend too much time on one page for no reason. But regarding the one who studies in depth without laxity and spends more time [on a page] because he is adding to his service and divine investigation of the Gemara and Tosafot, etc. - just the opposite, how fortunate is he and how good is his portion! This is the essence of Torah study, through which we merit to cling to God. Such a student should set out his sessions of in-depth study by the hour and not by the page - how many hours he will study in-depth, not how many pages. And however many pages, or even sides, he learns will suffice for him. And do not think that since you put so much work on yourself, you will become accustomed to fooling yourself and learning everything only superficially. Since you will want to make up the quantity of your voluminous service that you accepted upon yourself, it will be just the opposite. Know this rule: The yoke of all the work you pile upon yourself will arouse you to work - not just quantitatively much work that is done superficially; but rather work with depth and precision. Redouble your efforts and exert yourself, so that your entire self will turn into industriousness, to do hard work that breaks even the body. Just the opposite, if you do not feel your responsibility and the yoke upon yourself to finish much material each day, you will become lax - such that even the little you learn will be without depth, joy or even intellect.
את הכלל הזה תדע, כמו שאי אפשר לעור בשתי עיניו שיראה, ולחמור שישכיל, כך אי אפשר לנער בלי עול שיזדרז וישכים, ולבחור בלא חובות לעצמו, שיחרץ וידקדק. וגם מעצמך צריך אתה כבר להבין טעם הדבר. כחי הנפש אשר במתרשל נרדמים הם, וצריכים לדוחה אשר יעורר אותם ויכריחם לעבודתם, והעול אשר עליך לגמר סכום עבודה כזה, מעורר מקיץ ודוחה אותם לעבודתם, וכיון שמתאמצים כחותיך בעבודתם, יעמיקו ויחקרו גם בעיון, מה שאין כן בלא עול וחוב של סכום עבודה, באין מעורר ודוחה נרדמה היא הנפש ולא מתאמצת, ולמודך דל בכמות ועני באיכות בלא עיון ובלא התעמקות. And know this rule: Just like it is impossible for someone blind in both eyes to see and for a donkey to think - so too is is impossible for a lad without a yoke to have alacrity and get up early, or for a young man without obligations to himself to be industrious and exacting. And you must already know the reason for this thing yourself. The powers of the spirit in the lax person are dozing; they require someone to move and arouse them, to move them forward to do their work. So the yoke upon you to finish an amount of work like this arouses, awakens and pushes them to their work. And once your capabilities are exerting themselves in their work, they will go deeper and also analyze with depth. This however is not the case with someone who has no yoke and obligation towards a quantity of work. Without something arousing and pushing it, the spirit doses off and does not exert itself, such that your study will be weak quantitatively and poor qualitatively - with neither depth nor profundity.