מעקרי מחלות הנפש ותרופותיהן Regarding the Main Principles of Spiritual Illnesses and their Remedies
כיון שכל תכליתנו הוא לקרבך לתורה ובדרך ד׳ תלך, לכן צריכים אנו להכשיר אותך כפי שהורה לנו התורה בעצמה, סור מרע ועשה טוב, כי א״א להכניס את המלך בלתי אם נקו את החדר מתחילה, וא״א לו לאיש להתקדש בלתי אם הסיר את הרע מלבו מתחילה, לכן עלינו לחפש בך כל שמץ אשר ימנעך מלמודך ומלהתקשרך בד׳, ולהרחיקו. אבל רק עמך יחד נחפש, ואתך יחד נבדוק את עצמך לראות ולמצא את פתיתי החמץ ואת גרגרי הרקב אשר בך ולהשמידם, כי מי הוא עיקר המחנך שלך אם לא אתה בעצמך, ומי הוא אשר עיקר האחריות עליו לחנך ולגדל מן נערי ובחורי ישראל, ארזי הלבנון אדירי התורה אם לא אתם נערים ובחורים בעצמכם, ומי יוכל לדעת כמוכם את חסרוניכם אשר צריכים לתקנם, ומי כמוכם מכיר היטב כ״כ את העקמימיות, אשר שונות ומשונות הן בכל נער ונער ולישרם. ואנחנו יכולים רק לעזר לכם, להכין לכם את הדרך הישר ולהורותכם לאמור, זה הדרך, השביל והנתיב*)כי יש איש בכל מעשיו הולך הוא בדרך התורה ובאיזה דברים, הקלים לפי דעתו מתעקם ומקיל, הדרך שלו טובה היא, רק בשביל ובנתיב קטן מן הצד תעה, וגם הוא עד שאול ירד ר"ל. עקום הוא וההולך בו יגיע אל השאול תחתית והסט״א ר״ל, וזה הדרך השביל והנתיב ישר הוא וההולך בו יגיע אל זרועי ד׳ ואל תפארת הוד קדושתו יתברך, וכל אב, מלמד, ומדריך יכול רק לצותכם וליעץ אתכם, ובכם הדבר תלוי אם לשמוע לו, לפעל ולחנך א״ע בדרכו ובמצותו וכל הגה היוצא מפיו תכניסו בכל חדרי לבכם וגופכם, וטוב לכם. ואם ח״ו תמאנו ומריתם מי יועיל לכם ומה יועיל לכם להציל את נפשכם מן הקליפה החוטפת נפשות ישראל ר״ל. רק אתם בעצמכם יכולים לחפש בחורי לבכם ובסדקי נפשכם ולמצא את חסרוניכם כ״א כפי עצמותו ולתקנם ואנו רק על אודות איזה מהם נדבר ואת תרופתן נבאר ומהם תלמדו אתם לכל עניניכם איך לבקש, למצא ולתקן. Since our entire purpose is to to bring you closer to the Torah and have you follow God's path, we must therefore prepare you according to what the Torah itself teaches (Psalms 34:15) - "Shun evil and do good." For it is impossible to bring in the King without first cleaning the room. And it is [likewise] impossible for a person to sanctify himself if he has not first removed the evil from his heart. Hence it is up to us to search for every trace that can hold you back in your learning and in your connection to God, and to expel it. But we can only search together with you. And together with you will we examine you, to see and find and destroy the crumbs of chametz and the specks of rot inside of you. For who is your main educator if not yourself? And who has the main responsibility of educating and raising the Jewish lads and young men - the cedars of Lebanon and Torah giants - if not you, yourselves, the lads and young men? And who like you will know your shortcomings that need to be fixed? And who like you is able to so well know your aberrations - which differ and vary with each lad - and to straighten them out? We can only assist you, prepare the straight path for you, teach you and say, "This way, this path or this trail is crooked, and the person that walks on it will reach the nethermost pit and the 'other side,' God forbid. (Editor's note from the printed edition: As there can be a man who follows the Torah in all of his actions, but abberates and is lenient in what appears to him to be minor things. Though his path is good, he may also descend to the pit, God forbid, because of the error he made on a small path or small trail to the side.) However this way, path or trial is straight, and the one who walks on it will reach the forearms of God and the glory of the majesty of His holiness, may He be blessed." But any father, teacher or guide can only tell you and advise you. It is up to you to listen to him, to act and educate yourself according to his path and what he tells you, and to internalize every thought that comes out of his mouth into all the chambers of your heart and being - so that it shall be well for you. But if, God forbid, you refuse and rebel, who or what will help you, to save your spirits from the husk (klipah) that kidnaps Jewish spirits, God forbid? Only you, yourselves, are able to search the recesses of your heart and the nooks and crannies of your spirits to find their shortcomings - everyone according to his personality - and to fix them. So we will only speak about some of them and explain their remedies. But you will be able to learn from them how to seek, find and fix all of your issues.
ישנם אנשים גדולים וקטנים שאינם מרגישים חסרון בקרבם, ואף אם מביט בספרי מוסר שמדה זו וזו רעה היא, מ״מ אינו עומד על דעתו שמדה רעה זו נמצאת בו ועליו לתקנה, גם בלבו לא ירגיש לא כאב ולא דאגה ממנה, סימן לא טוב הוא לו, כי כך דרך החולים אם תכבד חוליו לא ירגישה ולא ידע כי חולה הוא, (ועיין בשמונה פרקים להרמב״ם, פרק ג׳). אבל ישנם אנשים ונערים גם במדה כזו, בפנימיותו מתחיל הלב להרגיש כי חסרון זה בו ומתחיל לדאוג ולכאוב, אבל בדעתו ממהר הוא לתרץ א״ע לאמר, הלא אין החסרון בי באופן גרוע כ״כ כמו שמיסר הספר, והמעט שיש בי כמעט מוכרח להיות בי כי אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, וגם זהו שותפו של היצה״ר הוא, ואחריתו זוהם הנפש וחושך הגיהנום הוא. יסוד מחלת שניהם היא, שאינם דורשים מעצמם גדלות, דומה להם שרק הצדיקים הגדולים צריכים לעבוד ולתקן א״ע, וכל איש ישראל כפי שהוא ובאיזה אופן שהוא די לו, כבן סכל שאין אביו מבקש ממנו הרבה ובמעט הטוב שנמצא בו מסתפק. ואף על פשעיו מחפה לאמר, הלא סכל הוא. וטעות גדולה טועה איש כזה. וכבר דברנו לעיל איך על כל אחד לעבוד לעזור ולגלות מן עם ישראל את צדיקיו גדוליו וגאוניו, ואיך השכינה מקוננת על המתרשל. אבל אף אם רק איש ישראל פשוט רוצה להיות, למה זה ישכח מהו ישראל פשוט, ואת התנאי אשר התנה ד׳ עם כל איש ישראל מחוטב עצים עד שואב מים, כשבא בראשית עשיתו אותם לעם ישראל וליתן להם את תורתו לאמור, ועתה אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגלה מכל העמים וכו׳ ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש (שמות י״ט ז׳) זהו איש ישראל ממלכת כהנים וגוי קדוש, תנאי התנה הקב״ה ועתה אם וכו׳ רק אם כך תהיו, ישראלים אתם ואם לאו ח״ו וכו'. There are some people - both great and small - who are not aware of their own shortcomings. And even when they see in Mussar books that such and such a trait is bad, it nevertheless does not cross their mind that they have such a trait and that they need to fix it. Neither do they feel pain or concern about it. This is not a good sign for [this person]. For this is the way of sick people - to not feel their sickness getting worse or even to know that they are sick. (See the Rambam's Eight Chapters 3.) However there are also adults and youths with the following trait: His heart inside begins to feel that he has a certain shortcoming and he [then] begins to worry and be in pain. But his mind quickly rationalizes it by saying, "Is it not the case that the shortcoming I have is not as bad as what the book is criticizing? And the small amount that I have is almost impossible to remove, since 'there is no righteous man in the world who never sins.'" This too is a partner to the evil impulse; and [such a person's] end will be the pollution of his spirit and the darkness of Gehinnom. The root of both of these is that they do not seek greatness from themselves. They imagine that only tzaddikim and greats must work to better themselves, but it is sufficient for all other Jews to just be anything that they are. This is like a father who has a fool for a son, so that his father does not require much from him and suffices with the little good that is found in him. And he even overlooks his sins, saying, "Is he not a fool?" But such a man (who rationalizes his own shortcomings) is greatly mistaken. And we have already spoken above about how everyone must strive, help and reveal the tzaddikim, the greats and the giants of the Jewish people; and how the Divine Presence laments the negligent person. But even if he just wants to be a simple Jew, why is he forgetting what a simple Jew is, and the condition that God made with each Jew - from the woodchopper to the water-drawer - when He first came to make them into the Jewish people and to give them the Torah? He said (Exodus 19:5-6), "Now then, if you will obey Me faithfully and keep My covenant, you shall be My treasured possession among all the peoples, etc. And you shall be to Me a kingdom of priests and a holy nation." This is the Jew - [someone from] a kingdom of priests and a holy nation. It was a condition that the Holy One, blessed be He, made: "Now then, if etc." Only if so, will you be Jews. But if not, God forbid...
ומי בכם נערי ישראל אשר ימאן ח״ו מלהיות ישראל, ומי הוא אשר לא ידרוש מעצמו ולא יאמר ישראל אני, עבד ד׳ אני ובכל כחי ומוחי, אף עם כל חיי גופי ונפשי אעבוד לזכות להיות ישראל, וכיון שאת זאת ידרוש כ״א מכם מעצמו, כבר א״א שלא ימצא את חסרונותיו, לבו ידאב ולא יצטדק עליהם רק בכל כוחו ישתדל לתקנם ולישרם. And who amongst you, Jewish lads, would refuse to be a Jew, God forbid? And who would not demand from himself [to do whatever is required] to say, "I am a Jew, I am a servant of God, and I would work with all of my strength and mind - and even all of my physical and spiritual existence - to merit to be a Jew." And since each one of you would demand this of himself, it is already impossible that he should not find his shortcomings and that his heart not be pained, rather than to [seek to] justify them. Instead he will work with all of his ability to fix them and set them straight.