1
אם בחקותי תלכו וכו׳. אפשר לרמוז מוסר גדול שכתבו הראשונים ז״ל והביא דבריהם הרב עיר וקדיש מהר״ם די לונזאנו ז״ל בדרך חיים דף קי״א שהמתפלל צריך שיבין מה שמוציא מפיו ולפני מי הוא עומד. ואמר הכתוב בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה וכו׳ ואבדה חכמת חכמיו וכו׳. והם ז״ל האריכו הרבה וכל האריכות קצור יחשוב לגבי חומר הענין. ומזה נלמד דהמתפלל בלא כונה ותהי יראתו מצות אנשים מלומדה לא יזכה להבין התורה שהרי אמר ה׳ יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו וכו׳ ואבדה חכמת חכמיו. והדברים ק״ו שאם החכם עצמו ככה יעשה ויראתו מצות אנשים לא יזכה להבין התורה ואבדה חכמתו. וזה רמז אם בחקותי תלכו שתהיו עמלים בתורה כמ״ש בת״כ אז צריך ואת מצותי דייקא ולא מצות אנשים מלומדה. וז״ש ואת מצותי תשמרו אז תבינו התורה שתהיו עמלים בה ודוק כי קצרתי: