ואברהם זקן וכו׳. אפשר במ״ש בכמה מקומות מיסוד רז״ל והמפרשים דוי״ו בראש תיבה מולדת תיבה כמותה. וה״נ הכא אברהם ואברהם ובמדרש הנעלם דרשו אברהם על נשמה וזה רמז שזיכך גופו כנשמה וזהו אברהם הנשמה ואברהם הגוף הנשמה שזיככו תרין דאינון חד זקן שקנה חכמה בא בימים שתקן ימיו וה׳ ברך את אברהם את הגוף אברהם הנשמה בכל:
וה׳ ברך את אברהם בכל. אפשר במה שכתב רז״ל את פריו את הטפל לפריו. ואמרו כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך. וז״ש וה׳ ברך אפילו הנטפל לאברהם וז״ש את אברהם והחידוש הוא דנתברך הטפל אפילו ממדת הדין כמ״ש רז״ל בעלמא וה׳ הוא ובית דינו:
בכל. אמרו בב״ר ר׳ יודן אמר שנתן לו נקבה א״ל ר׳ נחמיה בתו של מלך אין כתוב בה ברכה אלא בכל שלא נתן לו נקבה. ואפשר לפרש במה שידוע מ״ש פרק חלק בת לאביה מטמונת שוא וכו׳ ואמרו דכשנולדה בת אנח״ה עושה בשמים ובארץ. גם אמרו נקבה גימטריא נזק הבת גימטריא ארור. וז״ש ר׳ נחמיה עיקר בתו של מלך כלומר אפילו נולדה בת למלך לא פלוג ואין כתוב בה ברכה אלא אני אומר שלא נתן לו בת דהעדר הנזק והקללה היא הברכה. א״נ דר׳ יודן סבר דנתן לו נקבה דלעולם הנקבה נזק והיינו רבותא דאברהם דלו הנקבה היא ברכה. ור׳ נחמיה א״ל עיקר ביתו ר״ל עיקר הבית שהוא יצחק עד עתה אין כתוב בה בבית ברכה אלא שלא נתן לו נקבה: