[גמ' והא תמר בביאה ראשונה כו' מלשון רש"י משמע שהקושיא היא מכח שער ואונן שלא כדרכן שמשו ממילא מוכח דתמר בביאה ראשונה איעברה וקשה שמא בעל ושנה ואין לתרץ דאיך סמכה תמר על זה שמא לא יבעול וישנה דהא ע"כ ק' שמא לא מתעבר' כלל ממנו אלא שהכניסה עצמה בספק זה ה"ה כאן וצ"ל דיש להם איזה סמך ושיעור שנתעברה בביאה ראשונה ורש"י בא לתרץ איך אמר שבביאה ראשונה איעברה הא הוה ער ואונן ומתרץ דלא תקשי כי הם שלא כדרכה שמשו ובזה מיושב גם כן שתמה בחדושי הלכות מנ"ל שער ואונן שמשו שלא כדרכה דכיון דקבלה בידם שתמר מביאה ראשונה נתעברה עכ"ל צ"ל דהם שלא כדרכה שמשו דאם לא כן לא הוי חדוש מה שנתעברה בביאה ראשונה ודו"ק]:
תד"ה אבל קטנה כו' יתירות על בנות שלש שנים בפ' אלו נערות גרסי' לה כו' עכ"ל ואפי' לפי גירסא זו ליכא למימר דר' יוסי אקטנה יתר מבת ג' דוקא פליג אבל בגדולה אפי' בגיורת לא פליג רבי יוסי ומאי קאמר הוא דאמר כרבי יוסי די"ל דבכולל יתר מבת ג' הוי נמי גדולה ואכולה מלתא פליג רבי יוסי וק"ל:
[ד"ה נתן לה גט כו' מילתא דשמואל לא איצטריך הכא אלא משום ממאנת וכו' צ"ל דמה שאמר בגמרא אבל קטנה בת ישראל צריכה להמתין וכו' הם דברי סתם ש"ס שמוכיח כן ולא מדברי המקשן דאם לא כן קשה מה הקשה האמר שמואל חדא זימנא כו' הא יש לתרץ דלא איצטריך כאן רק לאשמעינן דגיורת ומשוחררת אינה צריכה להמתין אלא ודאי שסתם גמרא בא ללמוד כך מדברי שמואל ועלה מקשי מה צריך אתה ללמוד מדברי שמואל כאן הא אמר חדא זימנא ודו"ק. מהר"ם יצ"ו]: