1
(א) ואתה מזכה אותה. כלומר לעולם אתה מזכה וזן ומחיה אותה (ואפשר צ"ל מחיה במקום מזכה) וכמ"ש בתדא"ר פ"א שלא נבראו חיה ובהמה אלא לרפואה לב"א שכשהקב"ה כועס על ב"א ומסתכל בהם ואומר הרי הם חשובים כבהמה כו' וכן בירושלמי פרק הרואה שאליהו אמר כן לר' נהוראי שלכן נבראו שקצים ורמשים ע"ש:
2
(ב) נתמלאת עליהם רחמים. שאמרת לי העל את העם וגם כתיב ראה אתה אומר אלי פי' בלשון אמירה שהיא רכה שנח מכעסו וכדלעיל פמ"ב: