(צב) מהו דן כו' שנקרא נגע. כמדומה שרומז לדרוש מדכתיב (דברים יז) בין דין לדין בין נגע לנגע. לומר שנגע נקרא דין [וכ"כ היפ"ת]:
(צג) שאבותם ברכו אותן במעשיהם. כצ"ל ופי' שע"י מעשים טובים של אביהם אברהם סבב הדבר לברך מלכי צדק מלך שלם להקב"ה בשם אל עליון. ולשון עליון הוא ענין בכורה וראשון במעלה וכמ"ש (תהלים פט) בכור אתנהו עליון למלכי ארץ:
(צד) שנגע בשר שלמעלן כו'. מביא זה כאן לומר שלכן נעשה גם ע"י הקב"ה לפקוד על צבא המרום במרום:
(צה) כדי שלא יהיה להם עמידה. שלכן כתיב ולא יכלו לעמוד כו' היו השחין בחרטומים שכיון שנגע בשר שלמעלן נחלש כחם ובביאורי לפר"א פמ"ח פי' בס"ד ע"ש:
(צו) בנימוס מלכות. חסר כאן כל המאמר הכתוב לפנינו בתנחומא בא ס"ד ובפסיקתא דבחצי הלילה ובילקוט ס"פ וארא (ובערוך הביאו בשם ילמדנו ס"פ וארא) בטקסיס של מלכים הביא עליהם המכות כו' ע"ש:
(צז) הרי הגיע הסימן. לשון נגע אחד כמש"ל שנגע נרמז בלשון דן אנכי שאמר לאברהם (שנקרא אחד כד"א אחד היה אברהם):