מעשה באבא שאול בן בטני' וכו' עיי' שלהי שבת דאבא שאול בן בטנית מקיל במדידה של מצוה וי"ל הכא לאו משום חומרת מדידה עביד הכי אלא משום שהי' מחמיר בספק גזל כמו שעשה בחול מפני מיצוי המדות. וה"נ עיי' בש"ע א"ח סי' שכ"ג ומג"א סק"ב שרגילי' להטיל טבעת בי"ט במדה והלוקח מוחל על זה ע"ש ואבא שאול בן בטני' שהחמיר בעניני גזל לא בעי למיעבד הכי על כן הי' ממלא מידותי' מעי"ט אפי' במשקי' דלא שייך בהו ברורי' ומיצוי דלאו יין ושמן ואמנם לאבא שאול דלא ס"ל דעביד בחול כן רק בחה"מ משום ביטול בהמ"ד ולא ס"ל דהוה חייש לגזל כיון שהלוקחי' מוחלי' א"כ ע"כ משום חומרת מדידת י"ט עביד הכי בי"ט דוקא וצריך לומר הא דמקיל שלהי שבת במדידת מצוה היינו מצוה שאין בה הנאת הגוף. אבל הנאת שמחת י"ט שיש בה הנאת הגוף חיישי' שיכוון גם להנאת עצמו לא התירו. והיינו סתם אבא שאול לשיטתו ביבמות ל"ט ע"ב ועיי' מתני' ספ"ק דבכורות י"ג ע"א ועיי' פסחי' ס"ח ע"ב ר' יהושע לטעמי' וכו' וע"ש פ"ד ע"א תוס' ד"ה ולא מילה וכו' ויש להשיב וכו' ע"ש ועיין מס' מ"ק ט' ע"א התם צורך גבוה הכא צורך הדיוט ע"ש ובדרוש הארכתי בזה: