ר' יוחנן אמר מקדשין בו כו' אלא משום שאינו מקבל רביעית ולא מודי רשב"ל בכלי חרש קטן שלם כ"ש שמקדשין בו הוי לית טעמא אלא משום שאין עליו תואר כלי פי' כיון דאינו מחזיק רביעית ואין עליו תואר כלי ע"כ אין מקדשין בו אבל אי הוה רביעית אף שאין עליו תואר כלי א"נ יש עליו תואר כלי כמו כלי חרש קטן כ"ש אף שאין בו רביעית נמי מקדשין בו. וכיון דאיירי בדאיכא ב' חסרונות שאין עליו תואר כלי וגם אין בו רביעית א"כ וקשיא על דר' יוחנן לפסול את הגוי' אינו פוסל ולקדש מקדשין בו אלא כר' יוסי דר' יוסי אמר אף כלי חרש כ"ש במס' מקואות פ"ד כדמציין הפ"מ ז"ל אלמא דנקרא כלי כשיש לו קיבול כ"ש ורשב"ל לא ס"ל כר' יוסי ע"כ לא הוי תואר כלי אבל לר' יוחנן הוי כלי בשיש לו קיבול כ"ש וכיון דהוי תואר כלי בקיבול כ"ש על כן לא קשה מגוי' דהתם בעינן רביעית אבל לענין קידוש בכלי לא בעי רביעית כמו דאמר לעיל בכלי חרש קטן שלם כ"ש שמקדשין בו. ופריך כלום אמר ר' יוסי אלא בשלם דילמא בשבור אנן קיימין דבשברי כלי חרש מודי ר' יוסי דאין החטיטה של קיבול כ"ש משוי לי' מנא. ומסיק דאיכא תנא דסבירא ליה כר"י ואיכא תנא דסבירא ליה כרשב"ל. ודו"ק: