ותדבר מרים ואהרן במשה. מרים בלבד דברה, ונאמר ואהרן כי הסכים לדבריה וכאילו אמרם. במשה פי' אל משה וכן אך במשה, אדבר בו, בעבדי במשה. מרים לא התלוננה ברבים אלא רק לאחיה וזהו וישמע ה' ולא אחרים, והיא תלונת שוא ולא לשון הרע. ולמה חכתה עד כה כדי להתלונן, כי בעוד היו בני ישראל בשיעבוד מצרים או בחבלי המסע במדבר לא היה אז הזמן לערער על מעמדו של משה. אך כאשר נאמר (יא) אספה לי שבעים איש וגו' ונשאו אתך במשא העם שוב לא היה המנהיג היחידי, ואם משום שנגלה אליו ה' הרק אך במשה דבר ה' הלא גם בנו דבר.
על אדות האשה הכשית. על אדות האשה פי' בגללה כמו בשמות (יח) אשר עשה ה' וגו' על אודת ישראל, אבל לא דברו בה שהרי לא הזכירו אותה כלל. משה נשאר בכוחותיו עד יום מותו כמו שנאמר בדברים (לד) לא כהתה עינו ולא נס לחו, וכל שכן כשהיה בן שמונים, ומרים ואהרן התלוננו הרק אך במשה דבר ה' הלא גם בנו דבר, ומדוע רק משה נשאר כבצעירותו שהרי נשא עתה אשה כושית ואילו אנחנו נזדקנו. ועל זה השיבם הקב"ה אם יהיה נביאכם וגו' לא כן עבדי משה וגו' כי שונה נבואתו מנבואתכם.