ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם. היא אותה אש של ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח כמו שאמרו בספרי זוטא וכן פרש רשב"ם, כי האש לא ירדה להרגם דוקא, ורק הם לא נזהרו מלהכנס באותה שעה וכשירדה האש הרגה אותם, והוי כעין תאונה. ומכל מקום חטאו, כי היה להם לשים לב לכך שבאותו יום לא היה להם להביא אש משל עצמם, אף שבשאר הימים היה זה מתפקידם להביאה כמו שנאמר לעיל (א) ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח. ולכן אמר הקב"ה בקרבי אקדש, כי אלו הרגילים אצלו צריכים להיות זהירים ופרושים שלא לעשות מתוך הרגל כמו בישעיה (כט) מצות אנשים מלמדה. וזהו שאמרו במסכת סנהדרין (מב) שריפת נשמה והגוף קיים עכ"ל, מדה כנגד מדה, כי נדב ואביהוא פעלו כהלכה לכאורה אבל מבלי לשים לב מה בקש מהם הקב"ה באותה שעה, ולכן נשרפו מבפנים שהוא מקום המחשבה והשכל וגופותיהם נשארו שלמות מבחוץ. And strange fire went out from before God and consumed them This is the same fire from and fire went out from before God and consumed on the altar (Vayikra 9:24 - the preceding verse) as it is said in Sifrei Zuta, and so explains the Rambam: that the fire didn't descend specifically to kill Nadav and Avihu. It was just that they weren't careful not to enter at that moment, and when the fire descended it killed them, and it was like an accident. But regardless, they sinned, since they should have paid attention to this since on that day they shouldn't have brought fire of their own accord, even though on other days this was one of their duties to bring it, as it is said above And the sons of Aharon the Priest put fire on the altar (Vayikra 1:7). And so said the Holy Blessed One: "In My close ones I will be made holy" (Vayikra 10:3) - for those who are accustomed to come near Them need to be careful and separated, so that they do not act out of custom, as it says in Yeshayahu 29:13, "[their fear of Me is like] the commandment of men learned by rote". And this is as it says in Sanhedrin 52a, "burning the soul but the body remains [intact]". Measure for measure, for Nadav and Avihu acted seemingly according to halacha, only they didn't pay attention to what the Holy Blessed One required of them at that moment. For this reason, they were burnt within (the seat of the intellect and reason), and their bodies remained externally whole.