בני רחל אשר ילד ליעקב. אצל לאה נאמר אשר ילדה ליעקב ואצל בלהה וזלפה ותלד את אלה ליעקב, ואילו ברחל נאמר בני רחל וגו' יוסף ובנימן וגו' אשר ילד ליעקב בבנין פעל ולא נאמר שילדה אותם ליעקב. וכן לעיל (ל) שונה רחל משאר נשי יעקב, כי אצל לאה נאמר כי ילדתי לו שלשה בנים, ותלד ליעקב בן חמישי, ותלד בן ששי ליעקב, כי ילדתי לו ששה בנים, ואצל בלהה נאמר ותלד ליעקב בן, ותלד וגו' בן שני ליעקב, וכן אצל זלפה נאמר ותלד זלפה וגו' ליעקב בן, ותלד וגו' בן שני ליעקב, ואילו אצל רחל נאמר ותלד בן ולא נאמר בן ליעקב, וכן בלידת בנימין (לה) אמרה המילדת גם זה לך בן, לך ולא לו. ואולי רחל לא התכוונה ללדת בעיקר ליעקב אלא לטובת עצמה, כמו שאמרה הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי, וכן אמרה בלידת יוסף אסף אלקים את חרפתי, ונמצא כאילו לא ילדה עבור יעקב ולכן נאמר כאן אשר ילד. ואת זאת גילתה תורה, אבל יעקב אמר (מד) כי שנים ילדה לי אשתי כי אהב את רחל.