אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רבץ. שאת היא מעלה מלשון נשיאות, כמו (מט) ראובן בכרי אתה וגו' יתר שאת ויתר עז. הקב"ה אמר לקין שבין אם תיטיב שאת ובין ואם לא תיטיב שאת שתצליח במאבקיך עם הבל או לא תצליח, בכל מקרה לפתח חטאת רבץ ושיקולי בכורה והתנשאות או הפסד מעמד הם דברים של מה בכך כשהחטאה אורבת. לפתח ולא בפתח, כי החטאה מחפשת הפתח. ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו כמו שנאמר לאשה (ג) ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך, כי כמו שהאיש מושל באשתו מפני שהיא משתוקקת אליו הוא הדין האדם מושל בחטאה מפני שהיא משתוקקת אליו, שמתוך שיודע שהיצר אורב לו תמיד מתגונן נגדו ומהדפו. משל לעיר שאויבים סביב לה הבונה חומות גבוהות ומבצרים רבים ולכן אין אויביה יכולים לה, אבל אלולי רובץ יצר הרע תמיד משל לעיר שאין אויבים סביב לה, שמגיניה מתרשלים וחומותיה נמוכות ואם בא עליה אויב בפתע פתאום מיד לוכד אותה.