1
ותכהין עיניו מראת. אבל לא כהה אפו מלהריח כמו שנאמר וירח את ריח בגדיו, ולא ידיו מלהרגיש כמו שנאמר ואמשך בני, ולא אזניו מלשמוע כמו שנאמר הקל קול יעקב. ויקרא את עשו, ולא קרא גם ליעקב, כי לא התכוון לברכו כלל. עשו בנו הגדל, ולא נאמר בנו הבכור כי אין הברכה תלויה בבכורה וכנ"ל. פרוש אחר, נקרא הגדל כיון שפרנס את עצמו, ועיין להלן (מב) על הכתוב ואת בנימין אחי יוסף. ויאמר אליו בני ויאמר אליו הנני, אצל אברהם (כב) ויעקב (לא) ואחרים שאמרו הנני לא נאמרה המלה אליו, אלא משמע שעשו דיבר אליו מרחוק ואין זה דרך כבוד.