1
והתברכו בזרעך כל גויי הארץ. באברהם נאמר (כב) והתברכו בזרעך וגם (יב) ונברכו בך, וביעקב נאמר (כח) ונברכו בך כל משפחת האדמה ובזרעך, ואילו ביצחק נאמר והתברכו בזרעך ולא נאמר שהגוים יתברכו גם בו. והטעם נראה שמאברהם נולד ישמעאל ומזרעו יצתה דת האיסלם שמאמיניה מיחסים עצמם לאברהם, ומבני ישראל נולד אותו האיש וממנו דת הנצרות שמאמיניה רואים עצמם כאילו הם בני ישראל כביכול, ואלה ואלה הם משפחת האדמה המיחסות עצמן לאברהם או ליעקב, וזהו ונברכו בך. אבל עשו שנולד מיצחק היה אבי אדום שהיה עם אחד בעבר הירדן ולא דת, ונעלם אחרי תקופת בית שני. ואף שדרשו חז"ל שבני אדום יסדו את רומי וכינו את רומי בשם אדום, הרומאים עצמם לא ייחסו עצמם לעשו.