ולוט ישב בשער סדם. נתמנה לשופט כמו שאמרו בבראשית רבה (נ), וכן האחד בא לגור וישפט שפוט. כ"ד שנה ישב לוט בסדום, שהרי בן ע"ה עלה אברהם לארץ כנען ובאותו שנה ירד מצרימה וחזר כמו שאמרו בסדר עולם רבה ונפרד לוט מעליו והלך לסדום, וסדום נהפכה כשהיה אברהם בן צ"ט אחרי שנתבשר על לידת יצחק. ואף על פי כן היה זר בעיני יושבי סדום כמו שאמרו האחד בא לגור, ובסדום שנאו אורחים כמו שאמרו איה האנשים וגו' ואם כן למה מינו את לוט תחילה ולמה התרעמו עליו לבסוף? אלא מינו אותו אחרי שהיכה אברהם את ד' המלכים, כדי להבטיח שאברהם יצילם גם לעתיד, שלכן אמר מלך סדום (יד) והרכש קח לך ואברהם סירב ולא תאמר אני העשרתי את אברם ועיין מה שכתבתי שם. וכיון שאברהם סירב לקבל הרכוש מינו את לוט לשופט כדי שיהיה מחשובי העיר ואם יותקפו שנית ייתפס לוט בצרתם, ויבוא אברהם לעזרתו ויצילם כמו שעשה בראשונה. ומאז עברו שנים וישבו בשלום ולא חששו יותר מד' המלכים, ולכן חזרו לשנוא את לוט שהיה זר להם, וכאהבה התלויה בדבר שאם בטל הדבר בטלה האהבה. בהרבה דברים התנהג לוט כאברהם, ולוט ישב בשער סדם כמו באברהם והוא ישב פתח האהל, וכן וירא לוט ויקם לקראתם וישתחו אפים ארצה כמו וירא וירץ לקראתם מפתח האהל וישתחו ארצה, ולוט אמר ולינו ורחצו רגליכם ואברהם אמר ורחצו רגליכם והשענו תחת העץ, וכן והשכמתם והלכתם לדרככם כדברי אברהם אחר תעברו, כי אף על פי שישב בסדום כ"ד שנה עדיין נהג להכניס אורחים כאברהם ולכן ה' הצילו. אבל כיון שישב בין רשעים ולא באהל צדיקים, נענש שנאמר לו איה האנשים אשר באו לעומת אברהם שזכה שנאמר לו איה שרה אשתך, והדלת סגר אחריו לעומת פתח האהל והוא אחריו, וישלחו האנשים את ידם לעומת ואברהם הלך עמם לשלחם.