1
יהי רקיע בתוך המים ויהי מבדיל. נאמר יהי פעמיים ועיין ביום הראשון. יהי רקיע וגו' ויהי מבדיל הן שתי אמירות, כי הרקיע אינו מבדיל והמבדיל אינו הרקיע, ולכן לא נאמר יהי רקיע להבדיל ושלא כמו ביום ד' יהי מארת ברקיע השמים להבדיל וגו' ששם המאורות אכן הבדילו. וכן ויעש אלקים את הרקיע ויבדל הן פעולות נפרדות עשייה והבדלה. בבראשית רבה (ד) דייקו שלא נאמר המים על הרקיע אלא מעל הרקיע שאין המים על גופו של רקיע אלא תלויים במאמר, כיון שאין ממש ברקיע, וכן במדרש כונן (תו"ש תס"ב) אל תקרי רקיע אלא קריעה עכ"ל. מבדיל הוא שם עצם ולא פעל, והוא כח המשיכה כנ"ל, ופרוש רקיע הוא המראה הכחול של השמים הנגרם על ידי האטמוספרה וכמו שאמרו במסכת סוטה (יז) ים דומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד עכ"ל, וביחזקאל (א) רקיע כעין הקרח הנורא וקרח נוטה לכחול.