1
ויהי ערב ויהי בקר. זוהי בריאת הזמן וכמו שכתבו ראשונים שאין זמן מחוץ לעולם. ונראה שאין זמן לפני הקב"ה כלל, ונרמז בתהלים (צ) אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור, כיום הכ"ף בפת"ח והוא הוה, אתמול עבר, יעבור עתיד, מלמד שאלף שנים הן עבר הוה ועתיד לפניו בבת אחת. קשה להשיג זאת בשכל, אבל יובן לפי התולים זמן במהירות שהיא משך התזוזה ממקום למקום כמו שכתב במורה נבוכים חלק ב' פרק י"ג הזמן נמשך אחר התנועה עכ"ל, והקב"ה את השמים ואת הארץ אני מלא (ירמיהו כ״ג:כ״ד) ולא שייכת בו תזוזה ממקום למקום וממילא לא זמן. ולכן תיתכן בחירה חפשית אף שהקב"ה יודע מה שהאדם עתיד לעשות, כי לפניו ית' אין עתיד, ועיין ברמב"ם בהלכות תשובה פרק ו' ובמדרש שמואל (אבות ג כ"א).