סדר פרק ג
כל מעשיך וחפציך. יהיו מסודרים לך כל אחד ואחד במקום קבוע ובזמן קבוע. וכל מחשבתך תהא פנויה תמיד למה שלפניך:
כל זמן שהאדם מוטל בשינה עמוקה, הרי נפשו הבהמית פנויה וריקנית מכל נדנוד ציור ומחשבה, וקרובה למדרגת הצמחים והדוממים השקועים במיתה מוחלטת, אכן כשהקיצה קצת אזי היא מתחלת להתגלגל במהלך חילוף הרעיונות הנ"ל (סי' ט"ז) בעולם הדמיון שבה, אבל עדיין איננה רואה ולא שומעת ולא מרגשת שום דבר נרגש, ממה שנתחרש עתה בחללה של עולם הגדול, לפי שכל הרעיונות ההם, אינן אלא רשומי הרגשות (שהרגישה הנפש קודם לכן בזמן יקיצתה) שנשתיירו בכח הזכרון שלה (סימן נ"ג), גלגול הרשימות הללו אז נקרא מהלך החלומות שאין כח לא בנפש הבהמית ולא בשכלית לשנות את מהלכו כלום, אבל כשניעור משנתו לגמרי, אזי נפקחים צינורות המוחין להרגיש השנויים המתחדשים בעולם הגדול, ע"י זעזועי קרומי המוחין, ומ"מ בשעה שהנפש הבהמית שלוה ושקטה בעינים סגורות, דהיינו בשעה שקרומי המוחין שקטין ונחין לגמרי אזי חוזר מהלך חילוף הרעיונות למקומו, כעין אותן של מהלך החלומות זולתי שעכשיו עין השכל ער ושולט לשנותו כחפצו, ולהגיהה בכדי לסדרה באופן נאות לטבע עולם הגדול, לפיכך הוא מכונה אז מהלך המחשבות בעולם הקטן שלהם: