1
לפיכך יש ברירה ביד המתחנך, לבחור לו פיסקאות של מוסרים נוחים וקלים כל כמה שירצה, ולהתמיד בחינוכם זמן ארוך, שעי"כ הם משתרשים יותר בעומק הנפש. אלא שבאופן זה יש בו חששות שמא ימות בחצי מלאכתו, או שמא תפסוק התמדתו על ידי איזו ביטולים ויפסיד בזמן קצר את כל עמלו מימים ושנים, ע"כ מוטב להחמיר קצת את המוסרים ולתמוך את חינוכם בכח, בכדי למהר אל מבוקשו, ולצאת מידי הספיקות:
2
והנה במשך מהלך החינוך כח ההתנגדות ההוא מתחזק והולך על ידי קיבוץ המשהויין, עד שגם השב עצמו מרגיש אותו ההתאמצות ע"י חשבון מיעוט עונות דהיינו מהלך התיקון, ועי"כ מתרבה חשק נפש בהמיותו לוותר מכחו עוד מעט מעט, ויצא מזה מהלך המהירות ומהירות דמהירות בס"ד: