ואמנם לפעמים אפשר שיארע ג"כ היפך הדבר, דהיינו כשהמתחנך מוצא שעונות איזו מדה הולכין ומתרבין מתקופה לתקופה או משנה לשנה, וזהו נקרא מהלך השקיעה ח"ו, ואז צריך שלא ליבעת ממעשה השטן, ולא יבוש מהמלעיגים, אלא להתבצר במדת מנוחת הנפש בכדי שלא יתיאש להרפות ממלאכתו, וכמשחז"ל (ברכות יו"ד) אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם וכו'. לפי שאינו דומה אותה נפילה של הבא ליטמא שפותחין לו ליפול לשאול תחתית, לאותה מקרה של שקיעה המתקוממת זמן מה בדרך הישרים בכדי לנסותם:
לפיכך צריך להקשות ערפו, להתמיד עסק החינוך בלי רפיון עוד, ולחקור אחר מקור אותו פגע רע, שלפעמים אפשר שהוא בא מחמת איזו ענינים חיצונים, כגון שנזדמנו לו חברים רעים, או שנתחדשו איזו שינוים טובים או רעים בעסקי הונו ורכושו ובני ביתו, וכיוצא בזה, ואז יכול הוא להערים ולחפש תחבולות בכדי לסלק מקור הנזק ההוא כל כמה שאפשר, וביני ביני יתמיד לצמצם חשבון הסכומות במהלך השקיעה שלו ולשער מהירות מהלך ההוא. הנקרא מהירות מהלך השקיעה עד שיזכה להגיע לימי עמידת מהלך השקיעה, או עכ"פ עמידת מהלך מהירתו בעזה"י, ואז יחרץ להוסיף אומץ עוד, עד שיסתייע לשוב לימי העמידה ומהלך התיקון והמהירות אי"ה במהרה: