ומכאן למדנו שצריך ליזהר מאד מלעזוב שום אחת מעיקרי המחלות בלוח התיקון שלו. דאם לא היה אפשר להשתמש בחינוך תיקון כמה וכמה מדות לתקלה לאחרות, כמו שמצינו בדוגמא זו, שציער זה את עצמו מן היין והלהג והשקרות וכו' בכדי להצליח בצביעות:
וכן צריך לדקדק ב לבור לו דרך ישרה בין אופני החינוך (סי' ס"ג) שיש בכל אחד מהם צדדי שכר והפסד, ומה שמועיל לאדם אחד מזיק לחבירו. ולענין זה יש ליזהר להבחין בתכונת מדותיו יפה יפה, להעריכם אל מהלך התיקון שלו תמיד עד שימצא אותו דרך ממוצע המעולה לפי טבע נפשו, לפי שלא לבד המתינות עשויה לפגוע מכשול ולהכשיר דרכה, אלא שגם מהירות יתירה עלולה לגרות יצר הרע ולגרום שקיעה רבה, וכמו שרופא המומחה מתון בעסקי הפצעים ישנים שהמון העם נחפזים לרפאותם ומביאין עי"כ את החולים לידי סכנה, כך יש לך גרמות רבות לגרור את המתחנך לדרך חיזוק והתפעלות התיקון שצריך להשמר מפניהם (שם) וע"כ ראוי לצמצם הרבה בחשבון מהלך מהירות התיקון בכדי לקדם קלקלה זו ולהכיר בה תיכף מרגע של נסיגה או עמידה במהירות דמהירי מהירות כ"כ שאפשר, בעוד שלא תתגלה השקיעה בסמוך לעיני בשר של נפש הבהמית וח"ו אם יקשה להעלותה שנית עוד (יע"ן סס"י ל"ב וסי' ל"ג):