ומבואר עוד ב) שבני אומה אחת המשתתפין בדת ונימוסים ואויר מדינתם וכו', משתתפין ג"כ באותן צירים רבים הנוגעים לדת ונימוסין וכו', ובני אומות שונות במדינה אחת משתתפין עכ"פ באותן צירים הנוגעים למזג ארצם וחוקי מושליה, זכרים ונקבות משותפין בנוגע למינם, צעירי השנים בילדותן וזקנים בזקנותן, ובני אומנות אחת או בעלי מדות דומות משתתפין בנוגע למלאכתם ומדותיהם וכיוצא בזה:
ולפי שסוף מעשי האדם ודבוריו עפ"י רוב נחתכין במחשבה תחלה והמחשבות נמשכין לפי מהלך ההשגחה, המסומן לעולם בצירים המיוחדים לבעליהם, כנ"ל, מבואר מזה שכל מפעלות בני האדם מתדמין זו לזו תמיד לפי ערך השתתפותם בציריהם כנ"ל, אבל כשם שאין הקב"ה טובע שתי צורות בחותם אחד, כך אינו נותן בהם נפשות שוות זו לזו ממש בתכונותיהם, זולתי שאותו החילוק פוחת והולך ג"כ לפי קוטן חילופי הזמן והמקום והמנהגים וכל שביניהם כנ"ל אלא דמ"מ אפילו שני אחים תאומים שנתגדלו על שלחן אב אחד, א"א להם להשתוות בצירי נפשותיהם ובעניני העלילות הנובעין מהן, לגמרי: