גם זולת תיקוני המדות והדעות שיש באחת מהן צורך כללי לכל ימי חייו, נת"ל שהחכם עיניו פקוחות תמיד לגלגול מאורעות המתחדשין בעולם (עסי' קמ"ה) בכדי להוציא מהן ידיעות פרטיות לתועלת שעה, ע"כ לא ימנע אדם א"ע מבין הבריות, ישמע תמיד חדשות בטיב העולם, ומה גם שלא נברא האדם לטובת עצמו, אלא גם למצות שבינו לבין הבריות בכדי להיטיב להם בכל מה דאפשר, והיאך יוודע לו צרכם לעזרתו אם יכלא את עצמו מביניהם:
ואכן עדיין הוא נברא ג"כ למצות שבינו לבין המקום להסתכל ברוממותו, ולהכיר בטובותיו לשפלים כנ"ל, והרי אילו לא יתבונן האדם אלא בפליאות החכמה העליונה שבתוך בריאת רוחו ונשמתו בלבד, ואילו יחיה אלף שנים פעמים, לא יבצר ממנו למצוא יום יום חידושים נפלאים שלא שערם עדיין מימיו, ובכדי לראות דוגמא מסגנון העיונים הללו, צריך להקדים עוד, איזה סימנים מעניני חכמת הנפש שלא נז"ל מהם זולתי מעט מזער: