ואכן הכופר טורח להתחנך להכחיש מציאות השי"ת הנגלית לו בדרכי טובו וחכמתו לעיני השמש, ולפתות א"ע להתקלס על כלל החכמים השלמים אשר מעולם, ולהכזיב גם ששים רבוא עדי ראיה ושמיעה אוהביו נאמנים ואבותיו ע"ה, והנה הוא עומד על דעתו ותובע על זה מופתים חותכים, שלא נבראו לו בכאן כמו בחכמת החשבון והמדידה (עס"י קפג), וע"כ כל כת דיליה בוחרין לעצמן תכלית הכוונה פנימית כל מה שבכחך לעשות עשה וכו'. דהיינו להיטיב עצמו בכל עת ובכל דרך שיוכל. ואפילו ע"פ צביעות חניפות ושקרים עבודת כוכבים ג"ע וש"ד, מאחר שכל הדרכים נעשו לו כהיתר, אם אינן חוצצים בפני נקודת התכלית שלו, ולמצוה ממש בשיש בהם איזה סיוע אליה לפי שאין דין וחשבון בשאול וכו':
ואמנם יש להתבונן, דאנן הכא לאו בטפשי עלמא אלא ברשע ערום כבלעם עסקינן, השוטים מפליגין מהאי גיסא ומאידך, ומתרחקין מדרך הישרה כנ"ל (סי' ה'), אבל הפקחים הללו לפי מדרגתן הולכין ומתקרבין אליה, עד שאינן ניכרין עוד אלא לבוחן לבות בלבד, כי הנה הדבר ברור שצריכין ג"כ למלחמות עצומות וארוכות בכדי להגיע למדרגת בלעם, קרוב לאותה של משה, לא מבעיא בנצחון תאות הבהמיות ועצלותה, שצריך שיהיו נהירין ליה שבילי חכמת ההנהגה והמוסר, בכדי לדחות הנאה וצער עוברים מפני ארוכות או גדולות מהן לאחר זמן, דרך משל הרחק מן הזמה והיין, שהן הנאות עוברות וגוררות הפסדים ארוכים וקשים אחריהן. ומן התאוה והגאוה והקנאה, שמוציאין את האדם מן העולם, התאפק מן המותרות כשיש לך, ולא תצטער להתאוות כשאין לך, וכיוצא בזה, אלא אפילו מאי דסני לך לחברך וכו', ואפילו אם נתנסה למות על קידוש השם והצלה דרבים כנ"ל, ועדיין אין משם ראיה, לפי שמי שהוא בהול להעלים תכלית הכוונה לטובת עצמו א"א לשער עובי הכחול והסיקרא של צביעות שהוא עשוי לחפות עליה, ואולי בחר במות מחיי איבה ובוז אצל בני גילו, שחשבנוהו לריע אוהב נאמן וכו', ובכל זאת אין כאן שום רבותא, כמו שנת"ל ששעבוד הבהמית גופיה זכות הוא לה (עי"ס קסד) והני מילי שהוכר רמאותו בבירור גמור לרבים, אבל בלא"ה אסור לחשוד בכך שום אדם, דהא אנן במדרגה של יצה"ר דמשה קיימינן, והכתוב מעיד שלא קם כמוהו:
תלמידי אפיקורוס מתגדרים במדותיו של רבם ובמוסריו שהיה קונה לבבות כל שומעיו בחלק שפתיו, ואעפ"י שהיה מפורסם לכל בכוונתו הקיצונה, ומן הכופר הזה נמצאו אחרים גרועים הרבה עוד, כגון אותם שכפרו במציאות העולם הזה לעיניהם, ואותם שכפרו במציאות הגופים ואחרים במציאות הרוחניים, ויש כופרים בכל חוץ ממציאת עצמן וכל השאר מראה חלומות, ויש שכפרו אפילו במציאות שלהן עצמן וכו' עד למדרגת בלעם ממש: