1
והנה כבר נת"ל (בסי' קמ) שצריך להתאפק מחינוכי התבונות הללו, כל כמה שלא נמחה זכר שום טרדא מן החינוך הכללי, אבל יותר טוב להמתין עוד עד שיהפך החינוך עצמו, לתאוה מעוררת רעב בחסרונה, שאל"כ אתה מבעית נפש הבהמית העצלנית ופחדנית מרוב עבודה ותקיץ בעוקצך ודובשך:
2
ואכן מי שחינוכים הכפולים קשים עליו, וכן מי שחשקה נפשו במקצת התבונות הנ"ל (סי' קמט) להתלמד בהן תיכף, אזי יכול להכניסם תחת חינוך המדות הכללי, בדרך העלאת הכוונה שנת"ל (בסי' לו) כגון זהירות הבחירה בכוונה (קמ"ח אות א') כלולה בזריזות ושתיקה פ"ט ופ"י, אות ב' (שם) יכולה להכנס במדת המתינות, ג' ד' ח' ט' י' יכולין ליכלל בחינוך הבינה של ערב (עי"ס כו) ה' בצניעות, ו' ז' י"א י"ב במתינות, י"ג במדת סדר, י"ד ט"ו ט"ז י"ז במדת ענוה: