זה ספר תולדות אדם. הוא הגבר הוקם על. שזכה לשמש בקדש לפני ולפנים בהיכלות הקדושים של רבותינו הקדושים נ״ע זיע״א. מתחלה שמש י״ט שנים בהיכל קדשו דהאי סבא קדישא משוש דור ודור רשכבה״ג כ״ק אדמו״ר הזקן (בעל התניא והשו״ע) נ"ע. והי׳ מהמיוחדים שבתלמידיו. ואחריו כל הט״ו שנים שהי׳ זורח אור שבעת הימים רבן של ישראל מרא דרזין כ״ק אדמו״ר האמצעי נ״ע הי׳ שותה בצמא דברי קדשו והי׳ אחד המיוחד שבתלמידיו. וטובים השנים שמפיהם ומפי כתבם ודרך הילוכם בקודש בעבודתם הפנימית נמסר לו אקלירי דגנזי דמלכא ברזין דאורייתא ויראת ה׳ היא אוצרו. להיות עייל ונפיק בפתח שער החצר הפנימית הפונה קדים. לגלות עמיקין וטמירין ולקרבם לשכל האנושי. וחיבה יתירה נודעת לו גם מרבינו הקדוש אור צח ומצוחצח כ״ק אדמו״ר בעל צ״צ נ״ע. והיו מחבבים זה את זה עד לאחת. ובבר יצא מוניטין שלו בעולם בספריו הקדושים שכבר יצאו לאור עולם. ה״ה ספר הנכבד מאמר השפלות והשמחה* וספר מאמר יציאת מצרים. ושאר אמרותיו הטהורות וכתבי יקר היו מונחים ומצפים לעת בוא פקודתם להתעורר לתחי׳ להיות גם להם מהלכים בין החיים כו׳:
עתה הגיע עת דודים. בואו ונחזיק טובה לנדיבי עיר האמי׳ ואגפיה שזכו להיות אושפיזכן להגאון הק׳ בחייו. ולבתר חייו. עתה התעוררו להעשות אושפיזכן גם לנשמתו הטהורה לעשות לו נייחא דרוחא בעלמא דקשוט שיהיו שפתותיו דובבות דובב שפתי ישנים הולך לדודי דא ״יצחק כו'. התנדבו והזילו זהב מכיסם ויתנו לכסף מוצא להוציא לאור עולם יתר אמרותיו הטהורות ודרושיו היקרים על חמשה חומשי תורה ומועדים. ועמהם השתתפו עוד אנשי חסד הקרובים והרחוקים מכיריו ומוקיריו אשר לשמע אזן שמעו את שמעו הטוב. וכולם כאחד הושיטו ידיהם לעזרה. מהם שנתנו בדרך נתינה ומהם בדרך הלואה. יש שנתנו ברוח נדיבה וחפץ פנימי. ויש שנתנו בדרך אתכפי׳. אשר לפני יוצרנו ית״ש ויתעלה שניהם כאחד חביבים. כמבואר בס׳ הקדוש לקו״א פכ״ז ע״פ ועשה לי מטעמים שנים יעו״ש שע״י האתכפי׳ אסתלק יקרא דקוב״ה לעילא יתיר. ובודאי צדקתם תהי׳ עומדת לעד. והצדיק הקדוש יהי׳ למליץ יושר בעדם שימלא השי״ת כל מחסוריהם כרו״נ. בבני חיי וקיימי. בחיי אריכי. ומזוני רויחי. ושכרם יהי׳ שמור בבא״ וגם בזה״. אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעוה״ז והקרן קיימת לעוה״ב. וכדאי היא המצוה הזאת להחיש גאולתנו ונזכה לשמוע דברי עתיק יומיא. ויהי׳ דובב שפתי ישנים דבחי׳ אני ישנה בגלותא. כשתתנער שכינתא קדישא מעפרוריתה ושינתה כו׳. ואז ותרון לשון אלם (מה שכרחל לפני גוזזיה נאלמה) וכמ״ש המעורר ישנים וכו׳ והמשיח אלמים. ונגלה כבוד הוי׳ וראו כל בשר כי פי הוי׳ דבר בב״א:
*כשנדפס הס׳ מאמר השפלות והשמחה כתב כ״ק אדמו״ר מקאפוסט נ״ע זיע״א להרה״ג ר׳ צבי דוב זללה״ה (נכדו וממלא מקומו של הגאון הק׳ בהאמי׳). בזה״ל. נכון שהדפיסו אותו ונכון לעיין בו. ברגש קדש אזכרה ואחשבה אותן השעות היקרים מני פז כו׳ אף לרגעים אבחנם בעת אשר פה טהור כו׳ הטיף לי מבועין דנחלין עמיקין כו׳ ונפשי נקשרה בו כאשר הייתי עומד ויושב בביתו בצל חכמתו הרחבה מני ים. עכ״ל הט׳ לענינינו: