נסתפקתי אדם הנוצר ע"י ספר יצירה כאותה שאמרו בסנהדרין רבא ברא גברא וכן העידו על זקני הגאון מוהר"ר אליהו אבדק"ק חעלם מי מצטרף לעשרה לדברים הצריכין עשרה כגון קדיש וקדושה מי אמרינן כיון דכתיב ונתקדשתי בתוך בני ישראל לא מיצטרף או דילמא כיון דקיי"ל בסנהדרין המגדל יתום בתוך ביתו מעה"כ כאילו ילדו מדכתיב חמשת בני מיכל כו' וכי מיכל ילדה והלא מירב ילדה אלא מירב ילדה ומיכל גדלה כו' ה"נ כיון שמעשה ידיהם של צדיקי' הוא הו"ל בכלל בנ"י שמע"י של צדיקי' הן הן תולדותם ונ"ל דכיון דאשכחן לר' זירא דאמר מן חבריי' את תוב לעפרך הרי שהרגו ואי ס"ד שיש בו תועלת לצרפו לעשרה לכל דבר שבקדושה לא היה ר' זירא מעבירו מן העולם דאף שאין בו איסור שפיכת דמים דהכי דייק קרא (אף שיש בו דרשות אחרות) שופך דם האדם באדם דמו ישפך דוקא אדם הנוצר תוך אדם דהיינו עובר הנוצר במעי אמו הוא דחייב עליה משום שפכ"ד יצא ההוא גברא דברא רבא שלא נעשה במעי אשה מ"מ כיון שיש בו תועלת לא היה לו להעבירו מן העולם א"ו שאינו מצטרף לעשרה לכל דבר שבקדושה כך נ"ל צבי אשכנזי ס"ט: I wondered about a man made using Sefer Yetzirah, like the one about which it says in tractate Sanhedrin, "Rava created a man," (Sanhedrin 65b:17) and so too it was reported about my ancestor, the gaon our great teacher Rabbi Elijah, the head of the beit din of the holy community of Chelm — would it be included toward ten for things that require ten, like Kaddish and Kedusha? Do we say that because it is written "I shall be sanctified within the children of Israel" (Leviticus 22:32, see Mishneh Torah, Prayer and the Priestly Blessings 8:6) — it is not included? Or perhaps because we have in tractate Sanhedrin, "...one who raises an orphan within their house, the verse treats them as if they bore them" (Sanhedrin 19b:13), from the fact that it is written "'Michal's five children' (II Samuel 21:8) etc. Did Michal bear children? It was Meirav who bore children! Rather, Meirav bore them and Michal raised them, etc." — here too, because it is the handiwork of the righteous, it would be included in the children of Israel, because the handiwork of the righteous are themselves their progeny.
It seems to me that because we find that Rabbi Zeira said "You are from one of the group. Return to your dust!" thus he killed it, and if you think that it would have a benefit of being included in the ten for any davar shebikedusha Rabbi Zeira would not have made it pass from the world, because even if there would be no prohibition of spilling blood for it, because of how the verse specified (even if there are other interpretations): "Whoever sheds the blood of a human, by a human shall their blood be shed" (Genesis 9:6) — only a human who was formed within a human, as in a fetus formed in the womb of its mother, is one is liable for spilling their blood (see Sanhedrin 57b:5), which excludes that man who Rava created, who was not made in the womb of a woman, still, if it had a benefit, he should not have made it pass from the word, rather surely it is not included for the ten for any davar shebikedusha. So it seems to me, Zvi Ashkenazi S.T.