כיון שמן הדברים נשתמע בלבול בעמדת הגאון זצ״ל ובפסק ההלכה של מו״ח הגאון ר׳ משה פיינשטיין זצוק״ל בעל אגרות משה. אסכם את עמדתם בבירור ובתמציתיות ככל הניתן. Since Rav Neuwirth's שליט"א remarks reveal a certain confusion regarding the opinions of these two Gaonim on this important and controversial subject, I hope the following will clarify the matter as succinctly as possible.
הרב נויבירט כתב: ״ויש ללמוד את דברי האגרות משה בתשובות לנכון, ונמצא בדיוק ההפך ממה שנאמר בשמו״. מאחר שמשמע שכוונתו ״ממה שנאמר בשמו״ הינה לכותב שורות אלה, הרי יש לציין כי ״לימודו לנכון״ של הכותב שליט״א במה שאמר מו״ח זצ״ל בא ללמד על שיטתו כולה. Concerning the view of Rav Moshe זצ"ל
עשר שנים קודם פטירתו של מו״ח. באייר תשל״ו, נתפרסמה תשובתו אלי בענין מיתת המוח שנחשבת להלכה כמיתה מוחלטת - לא כספק גוסס- ולכן מותר להפסיק את מכשיר הנשמה אחר שנתברר שאין לחולה כוח נשימה עצמאי והוא ״שוכב כמת״ כדברי רש״י ביומא דף פ״ה. (אגרות משה ח״ו, יו״ד ח״ג סי׳ קל״ב). אם היה ספק חי ספק מת, או ספק גוסס, דעתו של מו״ח היא לאסור להפסיק את ההנשמה המלאכותית מדין ספק רציחה. כאשר שוחחתי אתו הוא דחה בשתי ידיים את הסברא שמכונת ההנשמה הוי רק מונע, ומותר להפסיקה אצל גוסס מדין הסרת מונע, כמו שפסק הגרש״ז אויערבאך זצ״ל. לפי דעתו של מו״ח, הפסקת אספקת האוויר או החמצן דינה כרציחה בידים (ועי׳ אגרות משה ח״ז חו״מ ח״ב סי׳ ע״ג אוח א׳, וסי׳ ע״ד אות ג׳) כדאיתא בגמ׳ סנהדרין דף עז. בדין ביתא דשישא. Some ten years before his passing, my father-in-law informed me in a letter that total cessation of respiration in a brain-stem-dead patient is tantamount to decapitation, since this would constitute halakhic death. Such a patient is not a safek goses, but rather a vadai mes; the action of the ventilator in oxygenating the patient is not to be confused with breathing. Rav Moshe published this pesak din in Iggeros Moshe Y. D. III:132. If such a brainstem dead patient would be considered a safek goses, as suggested by Rav Auerbach, Rav Moshe would oppose Rav Auerbach's decision to permit removal of the ventilator, such this would constitute safek retzihah. He so stated this point in Iggeros Moshe H. M. II:73:1 and 74:3, based on the Talmudic rulings in Sanhedrin 77a.
כל מה שכתבתי אז פרסמתי בשם מו״ח זצ״ל, אינו ממה שדייקתי בתשובותיו כמו שניסה לעשות הכותב שליט״א, אלא ממה ששמעתי מפיו ומה שראיתי שפסק כן הלכה למעשה. וכן יעידו עשרות מתלמידיו שגם הם שמעו מפיו דברי אמת לאמיתה של תורה. בחיי מו״ח לא העיז שום אדם לערער על מה שפירסמתי כשמו. רק אחר מיתת הארי באו מי שלא העיזו להשיבו בחייו, לסלף דבריו לאחר פטירתו. אוסיף כאן כמה מובאות קצרות שמוכיחות את צדקת מה שפרסמתי, אף שלאמיתו של דבר אין בהן צורך. The opinions I have publicized in the name of Rav Moshe were not inferred from his writings, but are direct quotations of his statements to me and from what he actually decided in the many cases presented to him. Tens of his students can testify that they heard from him the Torah truth that when a patient appears to be dead, totally unable to breathe independently, he is considered halakhically dead, without any reservation. When Rav Moshe was alive, no one dared question either the accuracy or the veracity of my report of his pesak. Only after the "death of the lion" have some individuals attempted to distort his words in an attempt to nullify his pesak. Although it is unnecessary to affirm the above statement, below I will review some of the written evidence to emphasize the accuracy of my report of Moshe's opinion on this matter.
1. דברי מו״ח בתשובה לד״ר ש״ש בנדי נ״י נכדו של הגאון ר׳ יוסף ברויער זצ״ל בכסלו תשס״ה: (1) In a responsum to Dr. E. Bondi (grandson of HaGaon Rav Yosef Breuer זצ"ל and a leading pulmonalogist), written Kislev 5745:
״אף שהלב עדיין יכול לדחוף לכמה ימים מ״מ כ״ז שאין לחולה כוח נשימה עצמאי נחשב כמת וכדבארתי בתשובתי בא״מ יו״ד ג׳ סימן קל״ב.״ "Since the patient cannot breathe independently, he is considered to have died, even if the heart continues to beat for several days, as I wrote in my responsum in Y.D. III:132."
2. עדות של בנו הגאון הרב דוד שליט׳׳א ר״מ תפארת ירושלים (כסלו תשנ״ג): (2) Rav Dovid Feinstein שליט"א wrote to a questioner on Kislev 5753:
״כבר כתבתי שמה שכתב אאמו״ר זצ״ל בא״מ יו״ד חלק ג׳ סימן קל״ב היא תשובה אמיתית ואין להרהר אחריה...לבירור הדברים אם הוא שוכב כמת ואין בו שום תנועה אף שהלב פועם מאחר שאינו נושם הוא כמת גמור״. "I have already written that the responsum of my father זצ"ל in Y. D. III:132 is an accurate statement [of his view that brain death is halakhic death], but as further clarification I state his opinion once more. "'If the patient is motionless, even if his heart is still beating, since he cannot breathe autonomously he is absolutely dead.'"
3. עדות של עורך האגרות משה יו״ד חלק ג׳, חתני ר׳ שבתי א. הכהן רפפורט שליט״א (נדפס באסיא כסלו תש״ן): (3) A confirmatory letter published in Assia, Kislev 5750, by his editor and grandson, Rav Shabsai Rappaport שליט"א:
״אין ספק בעולם וכן ידוע לי בבירור משיחה שניהלתי עם מורי זקני זצוק״ל בטלפון ואחר כך פנים אל פנים, תוך כדי עריכת הספר, שהשאלה נשאלה במקרים שהלב פועם״. על חולה כזה - שוכב כמת ואין לו נשימה עצמאית ־ כתב מו״ח זצ״ל בתשובה הנ״ל ד"ע״י המכונה הוא שייך שינשום אף שהוא כבר מת דנשימה כזו לא מחשיבו כחי". "There is absolutely no doubt that Iggeros Moshe Y. D. III:132 refers to a brain dead patient whose heart is beating. I confirmed this directly from my grandfather, both by phone and in person, during the printing of the sefer.
לעצם עניין תרומת אברים ממת להצלת נפשות, פסק מו״ח שמצוה לעשות כן, בתשובתו להגאון הרב י״י ווייס זצ״ל כשהיה רב במנצ׳סטר (א״מ יו״ד סוף סימן קע׳׳ד). (4) Concerning organ donation, Rav Moshe expressed his opinion in Iggeros Moshe, Y. D. II:174, Tammuz 5728, in a responsum to HaGaon Y. Y. Weiss זצ"ל when the latter was Rav of Manchester, England. Rav Moshe's pesak clearly enunciated the view that it is a great mitzvah to donate organs from the deceased in order to save someone's life.
ועתה לדעתו של הגרש״ז אויערבאך זצ״ל: I will now clarify the view of Rav Shlomo Zalman Auerbach .זצ"ל
בח״י מנחם אב תשנ״א הופיעה תשובה קצרה של ד׳ שורות של הגאון בחוברת "Jewish Observer" של אגודת ישראל באמריקא, בענין חולה שמת מיתת המוח, וכתב שם שאין שום היתר להוציא אף אחד מאיבריו ושיש בזה משום שפיכת דמים. (1) 18 Av 5751: In a four-line opinion printed in the Jewish Observer, the official organ of Agudas Israel of America, Rav S. Z. Auerbach is quoted to the effect that "it is not permissible to remove any organ [from a brain dead patient], for this is an act of murder."
אחר שכתבתי אליו חשובה ארוכה להסביר את עמדת מו״ח ולברר את המצב הרפואי של החולה, בעיקר את העובדה שמוחו נהרס מכיון שהחמצן אינו מגיע למוחו משום הפסקת זרם הדם, שזהו מה שגורם למיתת המוח, כתב הגאון לשואל בכ״ב טבת תשנ״ב, ונדפס בנשמת אברהם: ״לענ״ד נראה דחולה שזקוק להשתלה בארה׳׳ב יתכן שאינו כשופך דמים כי לפי תיאורו של הרב טנדלר הוא התורם מקבל זריקה רדיואקטיבי...לראות אם זרם הדם מגיע למוח...ואם באמת יעשו כן הרופאים דעתי העניה שזה יהיה תלוי במה שעתיד להתברר שאם בלי מוח כלל...עדיין יכולה כשבה מעוברת הצמודה למכשיר הנשמה להמשיך לגדל בבטנה את העובר שבמעיה...ודבר זה יתברר בעוד מספר ימים...לכן הנני חושב שאם הרופאים יקיימו ויעשו הזריקות דלעיל נראה לענ״ד דלכאורה ה״ז חשוב כהותז ראשו או נשבר מפרקתו של זקן דחשיב כמת גם בלי רוב בשר״. (2) After I wrote a lengthy analysis of Rav Moshe's opinion to Rav S. Z. Auerbach on 23 Elul 5751, Rav Shlomo Zalman wrote [in an opinion now printed in Nishmas Avraham]: "In my opinion, someone needing an organ transplant in America may receive one, and it is not an act of murder. According to the description of Rav Tendler, since it is determined by radioactive injection that the brain is not being perfused with blood. If this test (nuclide scan) is performed, and if the experiment now being planned to prove that a pregnant sheep can continue to gestate a lamb even after decapitation will so confirm, a brain stem dead patient is tantamount to one who has been decapitated or as an elderly man whose neck was broken even if there is no external wound [cf. Chulin 231a]."
הנה, דמי שמוחו נהרס חשוב כמי שהותז ראשו או נשברה מפרקתו, זהו לשונו ממש של מו״ח בתשובתו הנ״ל באג"מ יו׳׳ד ח״ג סי׳ קל״ב. א״כ ברור שדעת הגרש״ז זצוק״ל הייתה כדעת מו״ח זצוק״ל שמיתת המוח נחשבת כמיתה מוחלטת. Rav Shlomo Zalman thus repeated verbatim the opinion of Rav Moshe in Y. D. III:132! This clearly-stated opinion was never questioned in his subsequent writings or verbal comments. Brain stem death is final, absolute, halakhic death!
אלא שנולד לו ספק בעצם ההיתר לבצע את הבדיקות וז"ל: However, erroneous "facts" transmitted to him by his medical advisor caused him to doubt the "safety" of the test to confirm brain stem death. Rav Shlomo Zalman then wrote:
״התורם עומד ודאי למות ולכאורה דינו כגוסס שהמקרב מיתתו ממש שופך דמים. ומה שהרב טנדלר כותב שלא נוגעים בגופו כס־ ששמעתי א״א שלא להזיז את הגוף. אך גם עיקר הדבר הוא טעות, שהרי עצם זריקת החומר שמתפשט בכל הגוף הוא הרבה חמור מלהזיז קצת את הגוף או לעצום את העניים, דודאי אסור...והרי כל הפעולות אינן כלל לתועלת של הגוסס רק עבור אחרים״. "The brain stem dead donor will surely die, but [until the death is confirmed,] he has the halakhic status of a goses and it is forbidden to touch him. Despite Rav Tendler's claim that [the nuclide scan] can be performed without even touching the potential donor, I have heard form my medical advisor that it cannot be performed without moving the patient. Moreover, the injection of the isotope is even more stressful to the patient than moving him would be, or closing his eyes, acts which are themselves forbidden, since these [tests] are done for the benefit of others and not for the benefit of the patient."
הנה שלעניין הפסיקה העקרונית שמיתת המוח היא מיתה להלכה. היתה דעתו כדעת מו״ח זצוק״ל. ולעניין האיסור שכתב הגאון זצ״ל בהיתר ביצוע הבדיקות, יפלא הדבר שלא זכה הגאון ליועץ רפואי שהוא בקי בענינים אלו. העובדות הרפואיות אינן כפי שנמסר לו. It is indeed astounding that Rav Shlomo Zalman did not have available to him a medical advisor of both competence and integrity to provide him with accurate information. The "facts" he was given were erroneous.
א. הבדיקות לוודא אם המוח כבר מת או לא, הם לצורך החולה, שאם יוודע שהמוח עדיין קיים, יעשו כל מה שאפשר לעשות להציל את חייו a) The test to determine brain stem death are done for the benefit of the injured patient. If it is determined that he is not brain dead, aggressive medical or surgical treatments will be initiated.
ב. לבדיקה הרדיואקטיבית אין צריכין ליגע בחולה אפילו באצבע קטנה. b) It is absolutely false to state that the injection of a radioisotope is in any way harmful to the patient.
ג. טעות גמורה היא לחשוב שהזריקה של החומר תשפיעה לרעה על חולה שנוטה למות אפילו תוך רגע. הסבר ברור לכל מבין ברפואה. זריקה זאת אינה מעלה ואינה מורידה בבריאותו של החולה. c) The injection can be given without touching the patient, since there is always an intravenous line in the patient, and the isotope is injected through this line.
d) A portable "camera" can be brought to the bedside to measure the radioactivity in the head region in order to determine whether the brain is being perfused with blood.
ד. מסקנת הגאון ״שלפי כל האמור לעיל יוצא שבחו״ל שרובם נכרים מותר לקבל השתלה ורק בא״י אסור״, א״א להולמה. ... e) The conclusion of Rav Shlomo Zalman is most difficult to fathom. He wrote: "… In conclusion, outside of Israel, where most inhabitants are non-Jews, it is permitted to receive an organ transplant, but in Israel it is forbidden."
וכי מותר להרוג גוי כדי להציל ישראל? כפי שאסור לקרב מיתת ישראל כך אסור לקרב מיתת גוי, לא רק משום איבה אלא משום איסור רציחה. ואע״פ שהגויים אינם מתנהגים לפי ההלכה, הרי אנו מצווים לנהוג ע״פ הלכה - בין עם ישראל ובן עם גוי, וא״כ אין להבין את ההבדל בין חו״ל לא״י. Is it permissible to kill a non-Jew to save a Jew? Even if non-Jews do not accept our halakhic standards, we are required to apply these standards to Jew and non-Jew alike. If brain death is not an acceptable criterion for determining halakhic death for a Jew, it should not apply to a non-Jew either.
ה. בניסן תשנ״ב כתב אלי הגאון שלדעתו מיתת המוח הוי מיתה ע״פ הלכה, אלא דעדיין מסופק הוא הלכה למעשה משום הבדיקות, וז״ל: ״אין לסמוך בוודאות על המדע הרפואי כ״ז שיש עדיין פעימת הלב, אף שקרוב לוודאי שזה רק מפני המכשיר בלבד...נלע״ד דמ״מ יש לסמוך עליהם לענין זה שלאחר כל הבדיקות הנ״ל (לא ח״ו על גוסס רגיל) (3) Rav Shlomo Zalman wrote to me [Nisan 5752] to reaffirm his concurrence with the view that brain death is halakhic death, but he was still concerned about the test protocol. He therefore suggested:
להפסיק את מכשיר ההנשמה, a) removal of the ventilator;
ולאחר שיעור של כחצי דקה ולא רואים שום פעימת הלב... b) waiting until the heart beat ceases for 30 seconds;
רק אז הוא כמת מוחלט״. c) the organ can then be removed or the heart beat restored, if possible.
וכן כתב ביום כ״ה אדר ב' תשנ״ב לארבעה רופאים, וביניהם הד״ר שולמן שהכותב שליט״א הזכיר בהספדו. האמת היא שרוב המנתחים מוכנים להסכים לתנאי זה של הגאון ולבצע השתלת לב וכבד, אחר אי־פעימת הלב ל30 שניות, או כמו שכתב הגאון באסיא באלול תשנ״ד, שדי להמתין רק 15 שניות של אי-פעימת לב. אם יתקבל שינוי זה יביא הדבר ללא ספק לריבוי בכמות התורמים. (4) In Elul 5754 he published the above instructions in Assia, in a note originally written for Dr. Schulman whom he mentioned in Rav Neuwirth's eulogy of 2 Adar 5752. There R. Shlomo Zalman זצ"ל reduced the time of asystole (no heart-beat) to 15 seconds. Several leading transplant surgeons announced that they would accept such a donor (i.e., after 15 seconds asystole) if it would increase the size of the donor pool.
הרה״ג ד״ר אברהם שטיינברג שליט״א והרה״ג יגאל שפרן שליט״א העידו שהגאון זצ״ל התיר לעשות ניתוח קיסרי באשה שמתה מיתת מוח בביה״ח הדסה בירושלים כדי להציל את עוברה, אף שאם היא נחשבת כגוססת וודאי שהניתוח היה הורג אותה, והסכים לתשובתו של הגאון הרב ואלדנברג שליט״א שנדפסה ב״אסיא״ של כסלו תש״ן. (5) Rav Dr. Abraham Steinberg and Rav Yigal Shafran שליט"א confirmed that Rav Shlomo Zalman concurred with the pesak of Rav Waldenberg שליט"א to perform a Caesarian section on a brain dead woman in an attempt to save the fetus, even though this surgery would cause the cardiac-pulmonary death of the woman. Surely, if he did not fully agree that brain stem death is halakhic death he would not have agreed. But since the tests to confirm brain stem death had already been completed, his concern for the safety of these tests was now a moot point. He therefore ruled on the post facto acceptability of the brain death criterion.
In sum, therefore, although he was unwilling to approve initiating the test protocol, once the tests were performed and brain stem death was confirmed, Rav Shlomo Zalman זצ"ל ruled that the patient was halakhically dead and could serve as an organ donor.
הגאון זצ״ל גם הצטרף לגאונים ר׳ דוד פיינשטיין ור׳ טוביה גולדשטיין שליט״א שהוציאו כרוז לעולם החרדי שקרא לתרום ריאה להציל בחורה, אע״פ שהיה מוכרח שהתורם יהיה חולה שמת מיתת המוח. 6) On Jan 9, 1994, the Anglo-Jewish press reported that Rav Shlomo Zalman זצ"ל joined Rav Dovid Feinstein and Rav Tuvia Goldstein שליט"א זצוק"ל in an appeal to the Orthodox Jewish community to find a lung donor for a young woman, though the donor could only be someone who was a brain dead relative of those he addressed.
ידועים מעשים בפעמים נוספות שהגאון וצ״ל התיר לקבל אברים מבן ישראל, משום שהתברר אצלו שהבדיקות לקביעת המוות כבר נעשו ע״י הרופאים, וגם ידוע לו שבארה״ב עושים בדיקות אלו כדבר שבשגרה ולא שייך מה שלדעתו היה אסור לבצע את הבדיקות מלכתחילה. ומאחר שנעשו הבדיקות בידי מומחים בבה״ח המפורסמים, אין מה לחשוש שלא עשו הבדיקות כהוגן. 7) Several personal communications affirmed that numerous times Rav Shlomo Zalman approved the donation of vital organs from Jews, if the brain stem test protocol had already been completed.
חשוב להוסיף שרוב הפוסקים הראשונים והאחרונים מתירים לאדם לסכן חיי שעה שלו כדי להציל חבירו לחיי עולם, ולכן אפילו אם יש ספק שהבדיקות ישפיעו לרעה על התורם, הרי בודאי אין לו אלא חיי שעה כמו שכתב הגאון בעצמו, והבדיקות על הצד היותר רע אינן אלא ספק שישפיעו לרעה. א״כ ודאי מותר לעשות הבדיקות כדי להציל את חבירו. It should be carefully noted that most poskim, Rishonim and Aharonim, permit an individual to assume significant personal risk in order to save someone else from certain death. Therefore, even if the brain dead test-protocol would involve some danger to the patient (which it does not), the signing of a donor card would constitute the voluntary assumption of this risk in order to save someone threatened by certain death because of the failure of a vital organ.
ב״אסיא״ אלול תשנ״ד נדפס מכתב של הגאון המטיל ספק בכל מה שכתב לפני כן, (8) In Assia, Elul 5754, Rav Shlomo Zalman introduced a final variation in the halakhic ruling on brain death.
משום שנודע לו ע״י מי שייעץ לו בענייני רפואה, ד״עור חי במוח חלק הנקרא היפתלמוס, וא״כ מסופקני דאפשר מצד ההלכה לא מספיק כלל חצי דקה רק צריכים להמתן שיעור זמן שגם חלק הזה של המוח ודאי מת״. "I have been informed that a portion of the brain, the hypothalamus, remains alive after brain stem death has been confirmed. Therefore a doubt has been introduced; perhaps a 30-second asystole is not sufficient and we must wait until the hypothalamus also dies."
ספק זה של הגאון נולד רק משום שהטעו אותו בהגדרת ה״היפתלמוס״. שהרי איתא בגמרא חולין דף כ״א, וכן נפסק להלכה בשו״ע יו״ד סי׳ ש״ע, שנשבר מפרקתו נחשב כמת מיד ומטמא באוהל ואשתו מותרת לעלמא, וזה הוי אע״פ שה״היפתלמוס״ עדיין חי. א״כ רואים שהחלק הזה לא נחשב כחלק מן המוח כיוון שאינו פועל כמו העצבים על תנועת הגוף, אלא כמו שאר הבלוטות שבגוף המפרישות הורמונים המשפיעים על חילוף החמרים בגוף. The source of this information was presumably Rav Shlomo Zalman's medical advisor, who should surely know that the issue at hand concerns the halakhah to which Rav Shlomo Zalman referred in his article in Nishmas Avraham—that one whose neck is broken is considered as though he were decapitated [Chulin 21a]. Such an individual is unquestionably considered to be dead; see Shulchan Arukh Y. D. 370. Anyone with an elementary education in biomedical subjects surely knows that the hypothalamus is fully viable immediately following this grievous injury. Thus the viability of the hypothalamus is entirely irrelevant to the question of determination of death! Yet Rav Shlomo Zalman's source of information seems to have misled Rav Shlomo Zalman with the information that the hypothalamus is part of the brain in regard to the halachic determination of death.
וכן הוא בפירוש הרמב״ם על המשנה באהלות (א׳, ז׳) שהמוח הוא ״הכוח המניע מתפשט בכל האברים מיסוד ומוצא אחד״. The Rambam in his commentary on Mishnah Oholot 1:7 defines the "halachic brain" as the control center for bodily movements. The hypothalamus is not part of the halachic brain, but rather a secretory tissue, no different from other glands of the body which secrete hormones. It does not control the body's motion. Upon death many parts of the body remain viable for various lengths of time without affecting the decision to declare the patient dead.
וא״כ התברר לכל מי שרוצה להבין האמת, שהגאון ר׳ משה פיינשטיין זצוק״ל התיר בלי פקפוק להשתיל אברים מתורם יהודי שמת מיתת המוח אע״פ שהלב פועם. וכן הסכים הגאון רשז״א זצוק״ל, אלא שנולדו לו ספיקות בעניין הבדיקות לוודא מיתת המוח. משום שהיה איש אמת ותורתו אמת לא היתה לו ברירה אלא לפסוק בכל פעם לפי מיטב ידיעתו בחכמת הרפואה על פי מה שנודע לו מהרופאים שייעצו לו בעניינים אלה. מו״ח זצוק״ל זכה שבין תלמידיו נמצאו מומחים גדולים בכל מקצועות המדע שהם בני תורה אמיתיים יראים ושלמים, והם הסבירו לו מה שהיה צריך להבין בחכמת הרפואה, כדי לפסוק לאמיתה של תורה, ומעולם לא היה צריך לחזור מתשובה שכתב.
אקווה שמאמר זה יברר סופית את עמדתם של שני גאונים אלו כענין קביעת עת המות והשתלת אברים להציל נפש אחת מישראל. I hope that the above analysis finally puts to rest the doubts that have been raised in this connection, doubts which are based on erroneous information. HaGaon Rav Moshe Feinstein זצ"ל ruled that after brain death has been confirmed, organ donation is a great mitzvah. HaGaon Rav Shlomo Zalman Auerbach זצ"ל concurred fully with this position, but was concerned with the test-protocol used to verify brain death. This concern was a direct result of the erroneous information provided him by his medical advisor. Indeed, it is sad to realize that this great posek, to whom every doctor in Israel and outside Israel was available for consultation, chose as his advisor one who was unable or unwilling to provide him with accurate information on which to base his halachic ruling.