אֲשֶׁר קְצָתָם כְּבָר נִכְלְלוּ בִּדְבָרֵינוּ לְעֵיל דְּבָרֵינוּ אֵלֶּה מֵאַחַר שֶׁעָבַרְתָּ עֲלֵיהֶם כְּבָר, תַּתְחִיל מֵעַתָּה לְקָרְאָם מֵחָדָשׁ, לֹא כְּאָדָם שֶׁקּוֹרֵא וּמְדַבֵּר מַחְשְׁבוֹת רַעֲיוֹנוֹת וְכָל הַרְפַּתְקָאוֹת הַנֶּפֶשׁ שֶׁל זוּלָתוֹ, רַק כְּאָדָם שֶׁקּוֹרֵא אֶת דִּבְרֵי עַצְמוֹ. Read This Book with Feeling
Now that you have read all of the above, start again and read it through a second time—not like a person reading about someone else’s thoughts, ideas and problems, but as though you are reading about yourself.
מָשָׁל לִשְׁנֵי בְּנֵי אָדָם שֶׁאוֹמְרִים תְּהִלִּים, לְאֶחָד לֹא חָסֵר כָּל טוּב, וְהַשֵּׁנִי טָבוּעַ בְּצָרוֹת רַחֲמָנָא לִיצְּלָן, זֶה קוֹרֵא רַק אֶת הַדְּבָרִים שֶׁדִּבֵּר דָּוִד הַמֶּלֶךְ כְּאִלּוּ מְסַפֵּר מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה, וְהַמְּדֻכָּא בְּיִסּוּרִים צוֹעֵק טָבַעְתִּי בִּיוֵן מְצוּלָה, צְעָקָה שֶׁל עַצְמוֹ כְּאִלּוּ דָּוִד הַמֶּלֶךְ נָתַן לוֹ רַק דִּבּוּרִים בְּפִיו לְהוֹצִיא צַעֲקָתוֹ מִלִּבּוֹ, "תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף" , הֶעָנִי מִתְעַטֵּף כֻּלּוֹ בִּתְפִלָּתוֹ וּתְפִלָּתוֹ בּוֹ. Imagine two people who are reciting Psalms. Whereas one of them lacks nothing, the other is immersed in troubles (may the Compassionate One save us). The first one is only reading the words that King David spoke like someone reading a history text. But the suffering person cries out, “I am drowning in a deep swamp” (Psalms 69:3) with his own feelings, as though King David had merely put the words in his mouth so that he could express his heart’s cry. “A prayer for the poor man when he is faint” (ibid. 102:1). The word for “faint” can also mean “wrapped.” The poor person is entirely wrapped in his prayer, and his prayer is within him.
כֵּן גַּם בָּזֶה, כְּשֶׁאֶחָד קוֹרֵא וְשׁוֹנֶה לְמָשָׁל הנ"ל (בְּסֵדֶר תֹּכֶן הַחֶבְרָה אוֹת ב') אֵיךְ יִדְאַג הָאִישׁ עַל עַצְמוֹ שֶׁיָּמָיו עוֹבְרִים בְּדַלּוּת וְשִׁפְלוּת הַנֶּפֶשׁ, לֹא מֵאִישׁ זוּלָתוֹ שׁוֹמֵעַ דְּאָגָה זוֹ, רַק הוּא מַרְגִּישׁ עַתָּה אֶת דַּאֲגַת נַפְשׁוֹ, דְּאָגָה שֶׁהָיְתָה נֶעֶלְמָה בּוֹ עַד עַכְשָׁו, וּכְשֶׁאַתָּה קוֹרֵא בְּעִנְיָן יַזְכִּיר לוֹ יוֹם הַמִּיתָה לֹא מַעֲשֶׂה אַתָּה קוֹרֵא, אֵיךְ פְּלוֹנִי צִיֵּר לְעַצְמוֹ וכו' וְאַתָּה מִתְרַגֵּשׁ רַק בְּרַחֲמָנוּת עַל חֲבֵרְךָ, רַק אַתָּה בְּעַצְמְךָ מְצַיֵּר לְךָ כֵּן. Here as well, when you for example read and reread the description of how a person grows upset as his days pass in spiritual poverty and lowliness, it shouldn’t be as though you are hearing about someone else’s worries; right now you yourself feel upset, with an unsettled feeling that had been previously concealed within you. Or when you read about how a person should remind himself of the imminent day of his death, you are not reading a narrative about some other person for whom you feel sorry; you see this as happening to you.
וְכֵן בְּכָל עִנְיְנֵי הִתְעוֹרְרוּת, הִתְלַהֲבוּת וְהִתְחַזְּקוּת הַמַּחֲשָׁבָה. The same goes for all passages of inspiration that show you how you can fill your thought with enthusiasm and strength.
לָכֵן אִי אֶפְשָׁר לְךָ לִקְרֹא הַרְבֵּה בַּקּוּנְטְרֵס הַזֶּה בְּפַעַם אַחַת, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְךָ לְהִתְרַגֵּשׁ בְּשִׁפְלוּת, שִׂמְחָה, שְׁבִירַת הַלֵּב וַעֲלִיָּה בְּפַעַם אַחַת, וְאִם קוֹרֵא אַתָּה בְּפַעַם אַחַת שׁוּב רַק מַעֲשֶׂה תִּקְרָא, לְמֹד אֶת הַקּוּנְטְרֵס מְעַט מְעַט, לֹא בְּמַחֲשָׁבָה לְבַד רַק גַּם בְּפִיךָ וּבְאֹפֶן שֶׁבְּכָל חֹדֶשׁ תַּעֲבֹר עָלָיו. And so it is not possible to read a great deal of this work at once, because you cannot feel lowly, joyful, brokenhearted and elevated all at one sitting. If you do read this work at one sitting, it will be like a mere narrative. Instead, learn it little by little. Do not just read it silently, but say the words aloud. And go through this book once a month.