(יג) שאלה אשה שחל ליל טבילתה בליל ראשון של יום טוב וחפפה כדין ערב יום טוב ובלילה לא טבלה אם מותרת לטבול ליל שני של יום טוב על סמך חפיפה זו:
תשובה נ"ל דאם היה מחמת אונס מותרת לסמוך עפ"י מה שכ' הב"י בסי' קצ"ח על רמב"ם שכ' בפ"ב מהל' מקוואות וז"ל ובשעת הדחק או מפני החולי חופפת אפילו בע"ש וטובלת למ"ש עכ"ל רמב"ם וכ' הב"י דל"ד מע"ש למ"ש אלא אפילו בחול דינא הכי ע"ש וכ"כ בכ"מ שם ולפ"ז י"ל נמי דה"ה אם אומרת מותר דהוי כשוגג כמש"כ הט"ז בסימן קצ"ט סס"ק ט' בשם תוס' במבטל איסור באומר מותר לבטל מותר וצ"ע דאפשר שוגג לא דעכ"פ לא מקרי אונס אבל אם שכחה מחמת טרדות מו"מ נ"ל אם לא היה מחמת עצלות מותר דשכח הוי אונס כמש"כ המ"א בסי' ק"ח ובסי' תקכ"ז סעיף ז' ואם היתה מחמת קטט עם בעלה נ"ל דהוי כאונס כדמשמע בנדה ס"ת תוס' ד"ה כך שכ' ולא מסתבר לפלוגי משום דאיקוט (ור"ל דהוי כאונס) מדמייתי מההוא עובדא דנדה חופפת בלילה משמע אף בלא אונס עכ"ל משמע דאיקוט הוי אונס: