שאלה אשה ששהה בעלה בדרך חצי שנה ולא בדקה א"ע בכ"ז ועכשיו בא אם צריכה ז"נ:
תשובה בנדה דף ט"ו אי' הבאין מן הדרך נשיהן להן בחזקת טהרה ובגמ' ל"ל למתני הבאין מן הדרך סד"א הנ"מ היכא דאיתא במתא דרמי' אנפשה ובדקה אבל היכא דליתא במתא דלא רמי' אנפשה לא קמ"ל ע"כ והנה ל"ל דה"ק קמ"ל דל"א הכי אלא אעפ"כ רמי' אנפשה וא"כ אם אמרה בהדיא דלא היה רמיא עלה אינן בחזקת טהורה דא"כ הכי הל"ל דאיתא במתא רמיא אנפשה אבל היכא דליתא במתא לא רמיא אנפשה קמ"ל אבל מדקאמר דרמיא כו' דליכא במתא ולא רמיא לא קמ"ל מוכח דזה הוא האמת דהיכא דליכא במתא ודאי לא רמיא אנפשה ומ"מ אשמעינן מתני' דאפ"ה כן בחזקת טהרה ושם בגמר' איכא אוקימתות הרבה במאי מיירי מתני' ופסק הש"ע בסי' קפ"ד סעי' י"א דדוקא באשה שיש לה ווסת ועדיין לא הגיע שעת ווסת או באין לה ווסת ולא הגיע יום ל' אז היא בחזקת טהרה או אפי' בעבר זמן הווסת אלא ששהתה אח"כ שיעיר שהספור והטבול דהוי ס"ס שמא לא ראתה את"ל ראתה שמא טבלה אבל כשאמרה שלא טבלה אע"ג דאמרה ג"כ שלא ראתה מ"מ כיון שכבר הגיע שעת ווסתה ומדינא אסורה אז עד שתבדוק כדאי' שם סעיף ט' לדעת הי"א ע"ש בש"ך ואפי' לדעת א' שם דאפי' בלא בדקה טהורה היינו בלא הרגישה ג"כ ור"ל שיודעת שלא הרגישה ואז אפילו עברה ולא בדקה טהורה אבל ודאי צריכה לידע שלא הרגישה וא"כ בודאי בזו דלא רמיא אנפשה אמרינן שמא הרגישה ולכן ודאי אסורה עד שתשב ז"נ ותטבול וכ"ז בסתם נשים אבל מעוברות ומניקות שלא ראו בימי עוברה ומניקתה אפי' פ"א וזו בחזקת טהרה כל ימי עוברה ומניקתה מותרת בלא בדיקה אפי' בזמן ווסתה כדאי' שם סעי' ז' וא"כ אעפ"י דלא רמיא עלה כלל אפי' שהה בעלה שנה ויותר אין צריך טבילה כלל אך אם ראתה פ"א אזי עכ"פ צריכה לחוש לזמן ווסתה כדאי' בסי' קפ"ט סעי' ל"ג (דלא כמש"כ הש"ך בשם רש"ל בסי' קפ"ד ס"ק י"ט ע"ש בס"ס) א"כ אם לא בדקה בזמן ווסתה ה"ה בכל הנשים וצריכה ז"נ. ואם היא בתולת דמים שלא ראתה מעולם אע"ג דבסי' קפ"ד וסי' קפ"ט מבואר דוקא קטנה שלא הגיעה לי"ב שנים או שלא הביאה שערות מ"מ כבר כתב הס"ט ריש סימן קפ"ו דהיא בחזקת טהרה וא"ל בדיקה כלל: אך כ"ז כשהניחה בחזקת טהרה אבל אשה שהתחילה למנות ז"נ ובתוך כך סברה שבעלה יסע למק"א ולכן הסיחה דעתה מלמנות כבר כתבתי בח"א כלל קע"ז סימן י"ב דצריכה למנות מחדש ז"נ ע"ש כנלע"ד: