השמטה שייך לחג השבועות דף קיד ע"ב בסיום המאמר כביכול קיים הקב"ה נחות דרגא ונסיב איתתא
ואמר בשם המגיד זצוקללה"ה. וירד ד' על הר סיני. טעמו דרגא תביר. רומז לענין זה נחות דרגא וכו' והמ"י:
ויחן שם ישראל נגד ההר. שכל ענין שיש בו נקודת ישראל מתעורר נגדו מניעות גדולות כהר:
ויתיצבו בתחתית ההר. רומז שהכנעה וענוה הוא המביא לידו בחי' קבלת התורה כ"א כפי ערכו. והגדלות ח"ו הוא עיקר המניעה לזה. ולזה נרמז ג"כ בפסוק אנכי עומד בין ה' וביניכם. היינו שמגיס דעתו וקורא לעצמו בלשון אנכי הוא עומד ומפסיק ח"ו:
כי מן המים משיתהו. ע"פ המדרש בקשו מלאכי השרת לפגוע במשה עשה בו הקב"ה קלסתר פניו של משה דומה לאברהם. וזהו כי מן המי"ם משיתהו מדתו של אברהם אע"ה:
נעשה ונשמע אמרו כאחד. היינו שאמרו נעשה ונשמע באותה בחי' שקורים שמע ואומרים ה' אחד:
(מבנו הרב הקדוש זצוקללה"ה אמר שממונו של אדם הוא ג"כ תלוי בנקודת הלב. ואמר בשם צדיקים ז"ל שעושר של כ"א מישראל נרמז בפסל לך. דאי' מפסולת של לוחות העשיר משה. וזה כשעושה צרכי גבו' הרמוז בתיבת פסל קודם ועיקר בממוניו מלצרכי עצמו הרמוז בתיבת לך. אבל אם מקדים ח"ו ומחשיב בלבבו צרכי עצמו אזי נרמז ח"ו בלא תעשה לך פסל בהיפוך התיבות ובשינוי הנקודות ח"ו. שהכל תלוי בנקודה שבלב):
תשובה ידוע שעיקרה בלב וסימנה השמחה לא נצרכה אלא לקבולינהו בשמחה בכל מדה ומדה. ובזה לא יצטרך לתעניתים וסיגופים. מאוד צריך האדם להתחנן בזה ותקננו בעצה טובה מלפניך שזהו התיקון להחוטא בעצה טובה מלפני השי"ת. והראה הדברים מפורשים מהגלאנטי ז"ל בספר קול בוכים בפסוק יתן למכהו לחי ישבע בחרפה. וז"ל הקדוש. מרגלא בפומי' דמורי זלה"ה שהיה אומר שבכל התשובות שבעולם המעולה שבכולם למרק החטאות והזדונות והפשעים היא סבולת העלבונות והחירופים והגידופים והיא מעולה יותר מכל מלקיות וסיגופי תעניות שבעולם כי אם יסגף עצמו לבד יחוש ויבטל מדברי תורה למאן דלא אפשר ליה ונקרא חוטא וכן במלקיות וכיוצא. אמנם במדה זו תאכל ותשתה ותעבוד והעונות מתכפרים. ומבינתך חדל. כי הגע עצמך שיאמרו לך תרצה שיבא לך הפסד ממון או נפילת בתים תשיב לא. ואם יאמרו לך תרצה עליך מיתת בנים תשיב ח"ו. אלא אתה ה' תשמרם ואם יאמרו תרצה שיכך ה' בשחפת ובקדחת בקרירי ובחמימו מיד ירוץ לבך ותשיב רחמנא ליצלן. וכן אם יאמרו לך על המיתה ועל גיהנם ועל הגלגולים הרעים על הכל תשיב ח"ו. א"כ תאמר לי בחייך החטאות והעונות והפשעים שחטאת ושעוית ושפשעת ופגמת במעלות הרמות בעש"יה ויצי"רה וברי"אה ואציל"ות כפי מחצב נשמתך מיום היותך על האדמה במה יכופר. והזקן הכסיל בכל יום רודף אחריך כו'. לכן זאת העצה היעוצה מאת ה' צבאות יצאה לאמר יתן למכהו לחי ישבע בחרפה כמדובר ובזה אל יזניחך אלקים לעולם וזהו כי לא יזנח לעולם א"ד:
עוד אמר שהרהורי תשובה העולים לאדם בסעודת שבת קרובים ביותר לנקודת האמת וכמעט שגבוהים יותר מהרהורי תשובה העולים לאדם בשעת התפילה. ואמר שהזמירות של שבת קודש המה בחי' כנפים לסעודת שבת: