וישמע הכנעני שמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד וכו' ועמלק לעולם רצועה מרדות לישראל וכו' קשה מנא לו ששמע מיתת אהרן ועוד שהרי הכתו' מפרש ששמע כי בא ישראל דרך האתרים וי"ל משום שכתו' בפרשת מסעי ואהרן בן קכ"ג שנה במותו וכו' וסמיך ליה וישמע הכנעני מלך ערד בבוא בני ישראל ולא פי' מה שמע וגם בכאן נסמכה שמיעתו של כנעני לפרשת דלעיל שהיא מיתת אהרן על כן נראה לרש"י לפרש כי בא ישראל כמו כאשר ופי' וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב כאשר בא ישראל דרך האתרים ואם כן גם בכאן לא פי' מה שמע לכך נראה לפרש ששמע מיתת אהרן דסליק מינה בשתי מקומות בפרש' זו ובפרשת מסעי ומה שכתב רש"י ועמלק מעולם רצועת מרדות וכו' כלומ' ויש לנו לפרש שהכנעני הכתו' כאן הוא עמלק שהרי עמלק מעולם רצועת מרדות לישראל ואין לך אומה ולשון שמתחלת בעצמה לקפוץ ולהלחם בישראל אלא עמלק ועוד ראיה אחרת שכתב יושב הנגב וזהו עמלק שנא' עמלק יושב בארץ הנגב ומכל מקום קשה מעט מה הוא זה שאמ' רש"י ומזומן בכל עת לפרענות שנראה שלקו ישראל מפני חטאם עכשיו ולא מצינו עתה שחטאו כלל ואדרבה פי' רש"י לעיל העדה השלמה וכו' וצ"ע:
דרך האתרים דרך שהלכו המרגלים וכו' ד"א דרך התייר הגדול וכו' פי' הוא הארון וקשה מאי ד"א וי"ל שלפי פי' ראשון האלף נוספת שהיה לו לכתוב דרך התרים לכך פי' דרך האתרים ד"א דרך התייר הגדול שהרי הוא כאלו אמ' א' תר כלומ' תייר אחד:
וישב ממנו שבי אינה אלא שפחה אחת קשה מנא לו וי"ל מדכתי' הכא שבי וכתי' התם וארם יצאו גדודים וישבו נערה קטנה מה להלן שפחה אחת אף כאן שפחה אחת וג"ש זו מופנה מצד אחד שבכאן היה די לו לכתוב וישב ממנו ויודע אני שהוא שבי אלא ש"מ לאפנויי. ועוד י"ל דיליף ליה מדכתי' שבי כלומ' דבר שהיה שבוי אצלם והיינו שפחה כי פי' שבי באדם. ועוד יש בכאן ריבוי אחר רבוי וישב ושבי ואין רבוי אחר רבוי אלא למעט עוד שמעתי אומרים שרואה דבר זה ממלת שבי שעולה בראשי תיבות שפחה בת י' כלומ' שפחה בת עשר שנים נוטריקון: