וְיִצְרָא בִּישָׁא דְּשָׁכֵין עַל תַּרְעֵי לִבָּא הֵי כִדְבוּבָא וְגָּרִים מוֹתָא בְּעָלְמָא עַל דְּמַסְרֵי חַכִּימָא בְּעִדָּן דְחָטֵי וּמְחַבֵּיל שְׁמָא טָבָא דַּהֲוָה דָּמֵי מִן קַדְמַת דְּנָא לִמְשַׁח רְבוּתָא דְמִבַּסַּם בְּבוּסְמָנִין וְכַמָּה יָאֵי וְיַקִּיר יַתִּיר מִן חוּכְמְתָא חַכִּימִין וְעוֹתַר עַתִּירִין גְּבַר דְּטִפְּשׁוּתֵיהּ זְעֵיר וְקַלִּיל: Chapter 10 targum 1. And the yetzer hara (evil inclination ) which dwells at the gates of the heart is like a fly and causes death in the world because it betrays the wise when he sins and wounds the good name which had resembled anointing oil scented by perfumes, and how much more beautiful and precious than the wisdom of the wise and the wealth of the wealthy is a man whose folly is little and light.
לִבָּא דְּחַכִּימַיָא לְמִקְנֵי אוֹרַיְתָא דְּאִתְיְהִיבַת בְּיַד יַמִּינָא דַּיָי וְלִבָּא דְּשָׁטְיָא לְמִקְנֵי נִכְסִין דִכְסַף וּדְהַב: 2. The heart of the wise is to attain the Torah which is given by the right hand of 'ה and the heart of the fools is to get possession of gold and silver. ...
וְאַף בְּאוֹרְחָא סָרִיכָא בְּעִדָּן דְּשָׁטְיָא אָזִיל לִבֵּיהּ חַסִּיר מִן חוּכְמְתָא וְעָבַיד מִלִּין דְּלָא תָקְנִין לְאִתְעוֹבָדָא וְכוֹלָא אָמְרִין דְּשָׁטְיָא הוּא: 3. And even walking in a bad path in the time his heart is foolish, lacking in wisdom, and he does things not kosher to do, and all say that he is a fool. ...
אִין רוּחָא דְּיִצְרָא בִּישָׁא מְתַל בָּךְ וּמִתְגַּבֵּר לְמֵסַּק עֲלָךְ אַתְרָךְ טָב דִי הֲוֵיתָא נָהִיג לְמֵיקָם בֵּיהּ לָא תִשְׁבַּק אֲרוּם פִּתְגָמֵי אוֹרַיְתָא אִתְבְּרִיאוּ אָסוּ בְּעַלְמָא לְמִשְׁבַּק וּלְמִנְשֵׁי מִן קֳדָם יְיָ חוֹבִין רַבְרְבִין: 4. If the spirit of the yetzer hara (evil inclination) rules over you and grows strong to overcome you, do not leave your good place where you used to stay, for the words of the Torah were created as a cure in the world so that great sins may be forgiven and forgotten by
אִית בִּישָׁתָא דְחָזִית בְּעַלְמָא הָדֵין תְּחוֹת שִׁמְשָׁא וּמַה נִזְקָא עַלְמָא בְּפִתְגָמָא דְּשָׁלוּתָא דְּנָפְקָא מְהַחְצְפָא עַל גַבְרָא וּמִן קֳדָם שׁוּלְטָן: ה. 5. There is an evil I saw in this world under the sun and it causes damage in the world like a matter of error which proceeds hurriedly against a man from a ruler. 6. He gave the wicked and foolish Edom to enjoy mazal (good fortune) and to enjoy prosperity from the highest heavens and his armies are proud and numerous while the people of the house of Israel are enslaved under him in exile, and from their many sins, those rich in property become poor andin their poverty dwell among the nations. ...
יְהַב יְיָ יָת מַלְכָּא רַשִּׁיעָא וְשָׁטְיָא לְמֶהֱוֵי בְּרִיא בְּמַזָּלֵיהּ וּמְשַׁמֵּישׁ בְּאַצְלָחוּתָא מִן שְׁמֵיה מְרוֹמָא וַחֲיָלוּתוֹהִי גֵּיוְתָנִין וְסַגִּיאִין וְעַמָּךְ בֵּית יִשְׂרָאֵל מִשְׁתַּעְבְּדִין תְּחוֹתוֹהִי בְּגָלוּתָא וּמִן סְגִיאוּת חוֹבֵיהוֹן עַתִּירֵי נִכְסִין מִתְמַסְכְּנִין וּבְמַכִּיכוּתָא יַתְבִין בֵּינֵי עַמְמַיָּא:
אָמַר שְׁלֹמֹה מַלְכָּא בְּרוּחַ נְבוּאָה חֲזִית עַמְמַיָּא דַּהֲווֹ מִשְׁתַּעְבְּדִין מִן קַדְמַת דְּנָא לְעַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל מִתְגַּבְּרִין וְרוֹכְבִין עַל סוּסְוָן בְּאַרְכוּנִין וְעַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל וְרַבְרְבָנֵיהוֹן אָזְלִין הֵי כְּעַבְדִּין עַל אַרְעָא: 7. Solomon the prophet said by the spirit of prophecy, “I have seen the people who were enslaved previously to the people of Israel, growing strong and riding on horses like rulers while the people of Israel and their nobles walk like slaves on the earth.” ...
עֲנַת מִדַּת דִּינָא וְכֵן אֲמַרַת אִנּוּן גָרְמוּ לְהוֹן כָּל דָּא הֵיכְמָא דִּגְבַר דְּכָרֵי שׁוּחָא בְּפַרְשַׁת אוֹרְחָא בַּהּ אִתְחַיֵב לְמִפַּל וְאוּמָּא דִי עָבְרַת עַל גְּזֵירַת מֵימְרָא דַּיָי [וּתְקִיפוּ גוּדָא] דְעָלְמָא נְפָלוּ בְּיַד מַלְכָּא רַשִּׁיעָא דְּנָכֵית לְהוֹן כְּחִוְיָא: 8. The Attribute of Justice answered and so said: “They caused all this themselves just as a man who digs a pit at the crossroads is liable to fall [in it] so a people who transgressed the decree of the Memra of 'ה and breached the fence of the world falls into the hand of the wicked king who bites them like a snake. ...
אֲמַר שְׁלֹמֹה מַלְכָּא נְבִיָּא גְּלֵי קֳדָמַי דִּמְנַשֶּׁה בַּר חִזְקִיָּהוּ עֲתִיד לְמֵיחָב וּלְמִסְגַּד לְצַלְמַיָא דְּאַבְנִין בְּגִין כֵּן אִתְמְסַר בְּיַד מַלְכָּא דְּאָתוּר וִיכַפְּתִנֵּיהּ בִּזְמָמִין עַל דְּאַבְטֵּיל פִּתְגָמֵי אוֹרָיְתָא דִּכְתִיבִין בְּלוּחֵי אַבְנִין מִן עִיקָרֵיהוֹן בְּגִין כֵּן יִצְטַעַר בְּהוֹן וְרַבְשָׁקֵה אֲחוֹהִי עֲתִיד לְמִסְגַּד לְצַלְמַיָא דְּקִיסִין וּלְמִשְׁבַּק פִּתְגָמֵי אוֹרָיְתָא דְּאִתְיְהִיבַן בַּאֲרוֹנָא קֵיסֵי דְשִׁטֵי בְּגִין כֵּן עֲתִיד לְאִתּוֹקְדָא בְּנוּרָא עַל יַד מַלְאֲכָא דַּיָי: 9. King Solomon the prophet said, “It was revealed to me that Manasseh the son of Hezekiah will sin and bow to idols of stone, therefore he will be delivered into the hand of the king of Assyria who will bind him with chains because he made light of the words of Torah which were originally written on tablets of stone, therefore, he will suffer for them, And Rabshakeh his brother will worship images of wood and leave the words of the Torah which were put in the ark of acacia wood, therefore he will be burned with fire by the angel of 'ה.” ...
וְכַד יְחוֹבוּן עַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל וְיִתְעַבְדוּן שְׁמַיָּא תַּקִּיפִין כְּפַרְזְלָא מִלְּאַחָתָא מִטְרָא וְהַהוּא דָּרָא לָא צַלּוֹ קֳדָם יְיָ בְּגִין כֵּן אִתְקַלְקַל כָּל עַלְמָא בְּכַפְנָא וּכְדוֹ תָּיְבִין וּמִתְכַּנְּשִׁין אוֹכְלוֹסִין וּמִתְגַּבְּרִין עַל יִצְרֵיהוֹן וּמְמַנַּן בַּרְזִלֵּיהוֹן לְמִבְעֵי רַחֲמִין קֳדָם אֱלָהֵּי שְׁמַיָּא אִית בְּהוֹן רַעֲוָא עַל מוֹתַר אַכְשָׁרוּת חוּכְמַתְהוֹן: 10. And when the people of Israel sin, and the heavens will become hard as iron and not give rain and that generation does not pray before 'ה so that the rain does not fall therefore, the whole world is wasted by famine, and when they repent and are assembled overcome their Yetzer and appoint leaders to seek mercy from the God of Heaven, they have pleasure due to the abundance of the excellence of their wisdom. ...
כַּד מִתְגָּרַן חִיוָוָן קָלָן לְטַרְאָקָא וּלְנִזְקָא בְּעַלְמָא עַל חוֹבֵיהוֹן דְּבֵית יִשְׂרָאֵל דְּלָא עֲסִיקוּ בְּפִתְגָמֵי אוֹרָיְתָא בַּחְשַׁאי וְאַף לֵית מוֹתַר לִגְבַר אָכֵיל קוּרְצִין דְּמִשְׁתָּעֵי לִישָׁן תְּלִיתַי אֲרוּם בְּאֵישָׁתָא דִגְהִינָם עֲתִיד לְאִתּוֹקְדָא: 11. When seraphim [snakes] are stirred up to bite and to cause harm in the world, it is on account of the sins of Israel who do not engage in the words of Torah quietly, and also there is no advantage for a slanderer who speaks with a third tongue for he will be burned in the fire of Gehenum. ...
מִלֵּי פוּם גְּבַר חַכִּים דְּאִשְׁתְּכַח בְּדָרָא כַּד אָתֵי פוּרְעָנוּתָא לְעַלְמָא מְצַלֵּי וּמַעֲדֵּי יָת פּוּרְעָנוּתָא וּמַשְׁכַּח רַחֲמִין קֳדָם יְיָ וְסִפְוָתֵיהּ דְּגַבְרָא שָׁטְיָא מִלִּין דִּנְזִיפוּתָא וּבְגִין כֵּן כּוּלֵּי עָלְמָא מִתְגַּמְרִין: 12. The words of the mouth of a wise person who is found in the generation, when punishment comes upon the world he prays and drives out the punishment and finds mercy before 'ה, the lips of a foolish man are full of anger and therefore all the world is destroyed. ...
שֵׁירוּי מִלֵּי פוּמֵּיהּ שְׁטוּתָא וְסוּף מֵימַר פּוּמֵּיהּ חוּלְחַלְתָּא בִּישָׁא: 13. The beginning of the words of his mouth is foolishness and the end of his utterance is fear and evil.
וְשָׁטְיָא מַסְגֵּי פִּתְגָמִין סְרִיקִין דְּלֵית בְּהוֹן צְרוֹךְ עַד דְּלָא יִנְדַע אֱנָשׁ מַה דַּעֲתִיד לְמֶהֱוֵי בְּיוֹמוֹהִי וּמַה דַּעֲתִיד לְמֶהֱוֵי בִּסְיָיפֵיה מַן יְחַוֵּי לֵיהּ: 14. And the fool multiples empty words which no one needs until a man does not know what will in his days and what will be at his end who can tell him? ...
טַרְחוּת שָׁטְיָא דִּטַרַח בִּשְׁטוּתָא אִיהוּ מְשַׁלְהֵי לֵיהּ עַל דְּלָא אֵלִיף לְמֵיזַל לְקַרְתָּא דְּחַכִּימַיָא שָׁרֵי בְּגַוָּהּ לְמִתְבַּע מִנֵּיהּ אוּלְפָנָא: 15. The labor of a fool who labors in his foolishness wearies him so that he does not learn how to go the city in which the that wise live in it to seek from him instruction. ...
וַי לָךְ אַרְעָא דְּיִשְׂרָאֵל בִּזְמָן דִי יִמְלוֹךְ עֲלָךְ יָרָבְעָם חַיָּבָא וְיַבְטִיל מִינָךְ תַּקְרוֹבְתָּא דְּצַחְרָא וְרַבְרְבָנַיִךְ עַד דְּלָא יִקְרְבוּן תְּמִידָא דְּצַפְרָא יֵיכְלוּן לַחֲמָא: 16. Woe to you O Land of Israel when the wicked Jeroboam rules over you and abolishes for you the morning sacrifice and your nobles, before they offer the morning sacrifice eat bread. ...
טָב לִיךְ אַרְעָא דְּיִשְׂרָאֵל בְּעִדָּן דִי יִמְלוֹךְ עֲלָךְ חִזְקִיָּהוּ בַּר אָחָז דִי הוּא מִן יֵיחוּס בֵּית דָּוִד מַלְכָּא דְּיִשְׂרָאֵל דִי הוּא גִּבָּר תַּקִּיף בְּאוֹרַיְתָא וְנָפִיק יְדֵי חוֹבַת פִּקוּדַיָּא וְרַבְרְבָנַיִךְ בָּתַר דִּמְקָרְבִין תְּמִידָא אָכְלִין לַחְמָא בִּזְמָן אַרְבַּע שָׁעִין מִן עֲמַל יְדֵיהוֹן בִּגְבוּרַת אוֹרָיְתָא וְלָא בַחֲלָשׁוּת וּבְסַמְיוּת עֵינָא: 17. Happy are you O Land of Israel when rules over you Hezekiah the son Ahaz who is a descendent of the House of David king of Israel , for he is a man strong in Torah who fulfills the commandments of the law and your nobles after offering the daily sacrifice eat bread at the time of the fourth hour from the labor of their hands, by the strength of Torah and not by sloth nor by blindness of the eye. ...
בְחַלָשׁוּת עֵיסַק אוֹרָיְתָא וּפִקוּדַיָּא מִתְמַסְכֵּין גְּבַר מִבִּנֲין וּבְמַכִּיכיוּת תַּפְקִידְתָּא דְּאִתְפַּקְּדַת אִתְּתָא לְמִנְטַּר מִן רִיחוּק סוֹאֲבוּת דְּמָא וְלָא נָטְרָא מִתְעַבְדָא דָּוְתָא בְּגוֹ בֵיתָהּ: 18. A man is commanded to distance from uncleanness of blood [menstrual blood] and (does not) with laxity engage with Torah and commands this man is in danger of not having children, and in carrying out her duty of watching [her menstrual times] she does not observe them she is (always) in a menstrual state in her house. ...
לְחוֹכָא עָבְדִין צַדִּיקַיָּא לְחֵים לְפַרְנָסָא עֲנִיַן כְּפִינִין וְחַמְרָא דְּמָזְגִין לִדְצָחְיָן יְהֵי לְהוֹן לְחֶדְוָא לְעָלְמָא דְּאָתֵי וּכְסַף פּוּרְקָנְהוֹן יַסְהֵיד עֲלֵיהוֹן זְכוּתָא לְעָלְמָא דְּאָתֵי בְּאַנְפֵּי כוֹלָא: 19. In joy the righteous make bread to feed the hungry poor and the wine which they mix for the thirsty it will be joy for them in the world to come, and their redemption money will testify in favor of them in the world to come in the presence of all.
אַף בְּמַנְדְּעָךְ בְּחֶבְיוֹנֵי לִבָּךְ מַלְכָּא לָא תְלוּט וּבְאִדְּרוֹן בֵּית מִשְׁכְּבָךְ לָא תְלוּט חַכִּימָא אֲרוּם רָזִיאֵל מַלְאֲכָא מַכְרֵיז בְּכָל יוֹמָא מִן שְׁמַיָּא עַל טוּרָא דְּחוֹרֵב וּמְהַלֵּיךְ קָלֵיהּ בְּכָל עָלְמָא וְאֵלִיָּהוּ כָּהֲנָא רַבָּא אָזִיל וּפְרַח בְּאַוִיר שְׁמַיָּא כְּנִשְׁרָא מָרֵי גַּפִּין וּמְחַוֵּי מִלִּין דְּמִתְעַבְדִין בְּטִמוּרְתָּא לְכָל דַיָירֵי אַרְעָא: 20. Do not curse the king even in your thought in the secret places of your heart. and do not curse the sage in your bedroom, for the angel Raziel proclaims everyday from heaven upon Mt. Horeb and a voice goes through the whole world, and Elijah the High Priest flying through the air of הי heaven like an eagle with wings and declares matters that are done in secret to all the dwellers of the earth.