מימינו בכסף שתינו וכו'. ידוע דקודם החורבן נתערבו הנתינים בישראל ובעו"ה שפחה תירש גבירתה ועבד חפשי מאדוניו. ולכך נפסלו משפחותינו וגרם הסתלקות השכינה דאין השכינה שורה אלא על משפחות מיוחסות בישראל. ולכך כאשר הנתינים פרקו עול מעל צואריהם שלא להיות עוד חוטבי עצים ושואבי מים בבית ה' והוצרכו לקנות ממיהם בכסף וז"ש במליצת לשונו מימינו בכסף שתינו עצינו במחיר יבואו וק"ל. או יאמר דידוע דאסור ליקח שכר לימוד התורה דמה אני בחנם אף אתם בחנם. ובזמן הבית לא נתמנה נשיא ת"ח רק מי שקנה הנשיאות בדמים מרובים אף שאינו הגון. ואף המה למלאות חסרונם ממקום אחד לקחו שכר לימוד כדי לקבץ הון על יד מה שהוציאו בנשיאותם. וז"ש מימינו בכסף שתינו היינו התורה כמ"ש הוי כל צמא לכו למים בכסף שתינו שנתנו שכר לימוד. והטעם לזה אמר עצינו ר"ל הנשיא המגין עלהדור כעץ במחיר יבאו שקנה השררה והרבנות וצריך לכנס מעותיו על יד על יד וק"ל: