1
חשך משחור תארם. נ"ל דידוע דבגולה נסתלק הרה"ק ואין כאן חכמתם אדם תאיר פניו. אבל באמת לא נסתלקה השכינה מכל וכל רק שהיא בסתר. וז"ש חשך משחור תארם לא נכרו בחוצות למראית עין אינו ניכר. אבל באמת היה במצפון ועדיין לא פסקה הרה"ק מאתנו רק היותו בנסתר וק"ל:
2
צפד עורם על עצמם וכו'. נ"ל דכתיב ויעש ה' לאדם כתנות עור היינו דמקודם היה הבדל בין עור לבשר אבל לאחר החטא נדבק העור בבשר. והיינו כי עץ הדעת טוב ורע ר"ל דהקליפה היה רע והפרי היה טוב ובעץ הדעת היה הפרי והקליפה דבוקים ביחד ולכך היה עץ הדעת טוב ורע. ואדה"ר שאכל מעץ הדעת היה עונשו שנדבק העור בבשר והיה לאחדים. וז"ש צפד עורם על בשרם שהיה בתכלית הדביקות ושורש רע ניכר אצלם. יבש היה כעץ כמו עץ הדעת שהקליפה והפרי דבוקים ביחד והוא טוב ורע כן היה אצלם העור והבשר דבוק בתכלית וק"ל: