איכה יועם זהב וכו'. כוונת המקונן יובן היות ידוע דהחורבן היה בעון העגל כמש"ה וביום פקדי ופקדתי ודרשו חז"ל אין לך פקידה וכו'. וישראל חשבו שכבר תם עון העגל ע"י זהב המשכן כמ"ש יבוא זהב של משכן ויכפר על העגל. ולכך צווח המקונן איכה יועם זהב ותש כחו לכפר על עון העגל. ישנא הכתם הטוב. ידוע מ"ד בגמ' נצבה שגל לימינך בכתם אופיר בשכר שהיתה תורה חביבה על ישראל זכו לכתם אופיר. וידוע דאף שעבדו ישראל ע"ג מ"מ כבדו התורה כדמצינו באחאב ולכך צווח המקונן ישנא הכתם הטוב איך נשתנה הכתם הטוב הלא ראוים הם לכך חלף עבודתם שמחבבין את התורה. וידוע דהלוחות היו של אבני קדש ומעשה אלהים המה ושברן משה כעין חרבן בהמ"ק ששפך חמתו על עצים וזה היה כוונת משה באמת. וישראל חשבו שבזה נסתלק עון העגל. ועל זה צוח המקונן תשתפכנה אבני קודש היינו הלוחות נשברו לעין כל בראש כל חוצות וסברו דבזה נסתלק עון העגל אבל בעו"ה חוזר וניעור וק"ל: